Logo

Marketing MIX

Królowa stołu – bliżej klienta | Aleksandra Nicieja, Polska Grupa Porcelanowa

O bogatej historii marek Ćmielów i Chodzież, tworzących kanony polskiego wzornictwa, strategii handlowo-marketingowej Polskiej Grupy Porcelanowej oraz roli wystaw, eventów i targów w rozbudzaniu fascynacji „białym złotem” opowiada Aleksandra Nicieja, Kierownik Działu Marketingu i Rozwoju Produktu Polskiej Grupy Porcelanowej.

Początki fabryk w Ćmielowie i Chodzieży sięgają przełomu XVIII i XIX wieku. Najstarsza marka Ćmielów od 1790 roku słynie z historycznych zestawów porcelany stołowej w ekskluzywnym wydaniu, które gościły i nadal goszczą na stołach monarchów, głów państw na całym świecie i są ciągle pożądanym prezentem. Z  kolei marka Chodzież od 1852 roku towarzyszy rodzinnym uroczystościom, nie tylko w polskich domach. Taki rodowód zobowiązuje. Czy nie jest obciążeniem dla rozwoju i wyznaczania nowych trendów?
Bogata historia marek, dziedzictwo kulturowe i wartości, które za sobą niosą są dla nas bezcenne. Często powtarzamy, że kolekcje „Ćmielowa” to powrót do źródeł poprzez odtwarzanie najstarszych, jedynych w swoim rodzaju, kolekcjonerskich fasonów tradycyjnej porcelanowej zastawy stołowej w ekskluzywnym wydaniu. Historia i tradycja marki Ćmielów kontynuowana jest za sprawą współpracy ze znakomitymi artystami, którzy tworząc nowe kształty muszą zachować koncepcję stylistyczną marki, mając z tyłu głowy wspomniany rodowód, który zobowiązuje. Ukochana chodzieska porcelana towarzyszy nam na co dzień, najlepiej prezentując się w tradycyjnych kwiatowych dekoracjach oraz tych z motywami roślinnymi w bardziej codziennym wydaniu. Porcelana Chodzież różni się stylistyką od marki Ćmielów i realizując nowe pomysły nad poszerzeniem oferty sprzedażowej całym zespołem projektowym skupiamy się nad tym, aby nowości wpisywały się w obrany nurt stylistyczny danej marki.

Fabryki już od czasów dwudziestolecia międzywojennego zrzeszały najwybitniejszych artystów m.in. Józefa Wysockiego, Wincentego Potackiego czy Bogdana Wendorfa. Nazwiska tych twórców tworzą historię polskiego wzornictwa. Czy współcześni projektanci mają szansę im dorównać?
Historia oceni i zadecyduje czy realizacje współczesnych artystów współpracujących z markami: Ćmielów, Chodzież a także marką i studiem projektowym Ćmielów Design Studio wpiszą się w kanony polskiego wzornictwa. Z całym przekonaniem mogę jednak stwierdzić, że twórcy poszerzający nasze portfolio produktów, to współcześnie znani i cenieni w branży artyści mający na swoim koncie szereg nagród i wystaw. Każdy z nich ma swój niepowtarzalny styl, który można dostrzec w nowych kolekcjach. Jako Grupa Porcelanowa angażujemy się również w mniej komercyjne działania mające dużą wartość artystyczną takie jak w 2018 roku – „Ściana Wolności” , koncept zaprojektowany i zrealizowany przez Prof. Stanisława Bracha. Projekt Bracha to zmultiplikowany portret Marszałka Józefa Piłsudskiego, jako ikony odzyskanej niepodległości po 123 latach niewoli i eksponowany jako ściana. Sto porcelanowych rzeźb prezentujących głowę Marszałka tworzy wyjątkową instalację – „Ścianę Wolności”, upamiętniającą podniosłą rocznicę – 100 lat odzyskania przez Polskę niepodległości. Stylizowany portret Piłsudskiego został wykonany z ćmielowskiej porcelany.

Bywały lata, gdy wydawało się, że moda na ręcznie robione filiżanki osłabnie na rzecz nietłukącego się francuskiego szkła czy kubków z melaminy. Jak marki Ćmielów i Chodzież reagowały na te kryzysy popularności?
Fascynacja niedostępnymi dotychczas produktami z zagranicy zrzuciła z piedestału wyroby rodzime, za którymi stały: tradycja, długa historia i ponad stuletnie doświadczenie. Klasyczne kolekcje stawały się powszednie dla Polaków, a nowości przychodzące masowo z zagranicy cieszyły oko kolorem, kształtem i niepopularnym wtedy materiałem. Wówczas nie zwracano uwagi na pochodzenie produktów. Nastąpiła diametralna zmiana postrzegania polskich wyrobów i zaczęto je postrzegać jako te gorsze, stare, niemodne… Produkt wyjątkowy stał się produktem staromodnym. Na szczęście obecnie jesteśmy bardziej świadomi wartości porcelanowych zestawów i galanterii z polskich fabryk porcelany! Strategia marek rozwinęła się w zakresie wzornictwa, jakości, ale i wydajności produkcji, co pozwoliło utrzymać się na rynku. Trendy promujące szacunek do polskiego, i co ważne bezpiecznego dla zdrowia produktu pomagają w rozwoju marek. Pozycjonowanie konkretnych kolekcji, jako elitarnych, indywidualnych, kreujących konkretny status społeczny po okresie nasycenia się towarami importowanymi pozwoliło przekuć „wady” na zalety. Rozwinięcie, a następnie unormowanie oferty produktowej, wyzwolona kreatywność i poszukiwania innowacyjności to kroki milowe, które pozwalały na stabilizację. Świadomość wartości produktów, personalizowane zamówienia, zdrowe surowce wykorzystywane do produkcji porcelany, utworzenie Ćmielów Design Studio – kreatywnej pracowni wzorniczej oraz marki, rozwój linii wzorniczych docierających do nowych grup klientów, rozbudowa Sieci Salonów Firmowych – to na pewno pomogło i pomaga.

W 2018 roku powstała Polska Grupa Porcelanowa łącząca trzy polskie fabryki produkujące zastawę stołową z porcelany. Co ma przynieść ta inicjatywa handlowo-marketingowa?
Od lipca 2018 roku budujemy świadomość powstania Polskiej Grupy Porcelanowej, dzięki której podnosimy efektywność i sprawność działania oraz poziom realizowanych usług. PGP łączy struktury handlowe i marketingowe dwóch spółek: Polskich Fabryk Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” S.A. oraz Zakładów Porcelany Stołowej Lubiana S.A.. W obrębie Polskiej Grupy Porcelanowej funkcjonują cztery odrębne marki: Ćmielów, Lubiana, Chodzież oraz Ćmielów Design Studio. PGP daje możliwość budowy silnej, jednolitej organizacji handlowej. Biorąc pod uwagę realizację wspólnej dystrybucji marek w całej Polsce i poza jej granicami znacznie zwiększy to dostępność towaru i szybkość realizacji zamówień.

Czy tak znane, wręcz kultowe, marki jak Ćmielów i Chodzież potrzebują reklamy? Jakie działania komunikacyjne i wizerunkowe są dla Państwa najważniejsze?
Porcelana to królowa stołu, która jak opiekuńczy gospodarz sprawia, że zwykłe domowe posiłki smakują lepiej, spotkania na mieście stają się celebracją chwil spędzonych w miłej atmosferze, a uroczyste i eleganckie kolacje są niezapomniane. Porcelana towarzyszy nam na co dzień i chcemy, aby była tam, gdzie my – dlatego rozwijamy komunikację marek poprzez dedykowane profile w social mediach, abyśmy byli stale w kontakcie. W tej branży nie ma znaczenia czy marka jest kultowa czy dopiera stawia pierwsze kroki – ważne, aby była bliżej ludzi. Realizując działania reklamowe i promocyjne stawiamy na wielokanałowy marketing 360 stopni, który przy tak bogatym portfelu produktów 4 znanych marek porcelany (dedykowanych różnym grupom docelowym), Sieci Salonów Firmowych, rozbudowanej dystrybucji w kraju i za granicą czy sklepie internetowym jest niezbędny.

Często pojawiacie się na targach wyposażenia wnętrz, designu, wystawach wzornictwa. Czy to ważny element w działaniach promocyjnych firmy?
Wystawy, eventy i targi to bardzo istotny punkt w naszej strategii marketingowej. Te działania realizują kilka ważnych dla nas celów. Podczas spotkań prezentujemy najnowsze kolekcje, dzieła artystyczne – figurki czy rzeźby porcelanowe, pokazujemy trendy, doświadczamy reakcji odwiedzających na oferowane produkty, możemy wymienić się spostrzeżeniami z osobami z branży, edukujemy o tym, jak tworzona jest porcelana (wykorzystywanie naturalnych surowców), ile potrzeba czasu i wysiłku, aby stworzyć np. jedną filiżankę, często rozbudzamy fascynację wyrobami porcelanowymi podczas spotkań face to face. Historia porcelany, piękno, wytrzymałość, a zarazem szlachetność, przyciągają i pozwalają na żywo zauroczyć odbiorców odwiedzających nasze stoiska lub wystawy.

Rozmawiała Jaga Kolawa

Aleksandra Nicieja – Kierownik Marketingu i Rozwoju Produktu Polskiej Grupy Porcelanowej. Swoją drogę zawodową rozpoczynała w Ringier Axel Springer Polska, gdzie m.in. odpowiadała za marketing magazynu „Komputer Świat”. Prowadziła projekty marketingowe w Arskom Group, a od 5 lat związana jest z branżą wnętrzarską, w tym od ponad 2 lat pracuje z markami Ćmielów, Chodzież i Ćmielów Design Studio.

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.