Na początku XXI wieku wieszczono jego rychłą śmierć, a i tak wcześniej nie był wcale pupilkiem marketerów. Niewielkie zasięgi mówiono. Szkoda zachodu. W dodatku wymaga większego zaangażowania niż realizacja kampanii ATL za pośrednictwem agencji reklamowej. Event marketing – outsider działań reklamowych właśnie staje się czarnym koniem wyścigu po budżety. I wygląda na to, że to dopiero początek.
Dlaczego? Nieoczekiwanie Internet, który miał stanowić gwóźdź do trumny event marketingu, okazał się go wzmacniać. Nagle zasięgi eventów zwiększone zostały o wszystkie działania ich uczestników w mediach społecznościowych. Sprzyjają mu też postępujące, w wyniku rewolucji technologicznej, zmiany społeczne.
Człowiek nie zamknął się w swoim domu, jak wieszczono pod koniec XX wieku. Nie stał się samotnikiem komunikującym się ze światem jedynie za pomocą komputera. Nie znaczy to, że pojawienie się współczesnych technologii pozostało bez echa. Wręcz przeciwnie, zaowocowało ono poważnymi zmianami społecznymi, które obecnie dopiero nabierają rozpędu.
Przede wszystkim, nie możemy i coraz częściej nie chcemy unikać przenikania się życia zawodowego z prywatnym. Dzięki możliwości pracy z domu i z kawiarni, a także w dogodnych dla siebie godzinach, oszczędzamy czas na dojazdach do pracy i możemy iść na siłownię, a nawet do kina w środku dnia. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby odebrać dzieci ze szkoły o 14:00. Z drugiej strony nikogo nie dziwi, że wieczorem zamiast ulubionego serialu włączamy służbowego laptopa. Zresztą serial, dzięki platformom streaming’owym, możemy obejrzeć o dowolnej porze. Wspomniana zmiana podejścia do pracy spowodowała, że coraz częściej staje się ona przyjemnością. Jednocześnie mamy dla siebie więcej czasu niż kiedyś. To nie wszystko, oszczędzamy, bo zakup samochodu powoli, ale w sposób nieunikniony staje się zbędnym wydatkiem. Nasze biuro też coraz częściej stoi puste. Pojawiły się więc kolejne trendy i rozwiązania, na przykład koncepcja dzielenia się… Samochód, zamiast kupować, pożyczamy za pomocą aplikacji w telefonie. Biuro wynajmujemy w coworkingu. Czas dotąd przeznaczony na obsługę biura, poświęcamy na… lody, ponieważ generalnie coraz więcej czasu spędzamy z rodziną i przyjaciółmi.
Jedyne czego zaczyna nam brakować to codziennej wymiany myśli ze współpracownikami. Odświeżenia poglądów, burzy mózgów z żywymi ludźmi. Jest nam to potrzebne, choćby po to, by wiedzieć jakich informacji szukać w Internecie lub jaką książkę przeczytać albo też jakie nowe usługi pojawiły się na rynku. Coraz częściej jeździmy więc na konferencje i szkolenia. Czas spędzany z rodziną i przyjaciółmi chętniej rezerwujemy zaś na udział w eventach o charakterze rozrywkowym. Pieniądze zaoszczędzone w związku z wzrastającą niechęcią do gromadzenia dóbr też przeznaczamy na udział w wydarzeniach. Inwestujemy w przeżycia.
Przyzwyczailiśmy się już do wygody i prostoty, a optymalizacja czasu stanowi wręcz podstawę naszego działania. Nie chcemy brać udziału w wielu mniej atrakcyjnych wydarzeniach. Wolimy wybrać jedno duże lub takie, które gwarantuje niezapomniane przeżycia.
Rosnący rynek na eventy to szansa na profesjonalizację branży. To także wzrost potrzeb edukacyjnych wśród osób zajmujących się ich organizacją. Jest to też presja na stałe poszukiwanie nowych pomysłów i inspiracji. Dlatego liczba uczestników Forum Branży Eventowej w roku 2019 przekroczyła 2.000 osób. Jako organizatorzy spodziewamy się, że będzie nadal rosła. Potrzebne jest bowiem miejsce, gdzie raz w roku wielu event menedżerów z całej Polski może wymienić się doświadczeniami. Miejsce, gdzie pokazywany jest cały przekrój rynku, w tym reprezentatywna oferta dostawców. Oczywiście na kolejnych edycjach FBE nie może zabraknąć i nie zabraknie ciekawej oferty edukacyjnej stanowiącej trzon tego wydarzenia.
Agnieszka Huszczyńska, Evential
Forum Branży Eventowej odbyło się 23.01.19 r. w Warszawie. Organizator: Evential.
OOH event! był po raz kolejnym patronem medialnym wydarzenia.
www.forumbranzyeventowej.pl
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.