Mówiąc o kampaniach sezonowych, np. bożonarodzeniowych, w kontekście punktu sprzedaży zazwyczaj na myśl przychodzą tanie w produkcji standy kartonowe, które po kampanii można zutylizować.
Czy to jedyna opcja? Co w przypadku, gdy prezentacja produktu, zgodnie ze strategią marketingową marki wymaga zastosowania standów reklamowych wykonanych z trwałych materiałów?
Rozwiązania kartonowe dalej cieszą się bardzo dużą popularnością w kontekście komunikacji w punktach sprzedaży. Często traktowane są jako doskonałe narzędzie planowania kampanii sezonowych, szczególnie świątecznych. Jest to oczywiście jedna ze strategii wartych rozważenia, ale nie jedyna. Co jeśli obecna komunikacja marki wymaga zastosowania interaktywnych ekspozycji, których usunięcie z punktu sprzedaży na czas kampanii sezonowej jest nieopłacalne? Wtedy warto rozważyć rebranding obecnych już na rynku rozwiązań!
Wymiana grafik i elementów wizualnych
Rebranding bywa trywialny i czasem ogranicza się do wymiany paneli bocznych, grafik czy headera standu reklamowego. Ważne jest zastosowanie rozwiązań technicznych, które umożliwią bezproblemową wymianę grafik, najlepiej bezpośrednio w punkcie sprzedaży, bez użycia narzędzi. Najprostsze jest stosowanie cienkich tworzyw sztucznych wsuwanych w najbardziej ekspozycyjne elementy ekspozycji.
– Spektakularne ekspozycje powinny być, co do zasady, przystosowane do wymiany komunikacji. Kwestie funkcjonalne powinny być zaplanowane już na etapie designu i wdrożenia do produkcji. W momencie, gdy rebranding ogranicza się do wydrukowania i wycięcia grafik np. z tworzyw sztucznych, to koszty nie zrujnują budżetu klienta, a pierwotna ekspozycja będzie już w zmienionej formie pracować dla eksponowanej marki i aktywować sprzedaż produktów – twierdzi Adam Stankiewicz, Sales Director w ATS Display. W odpowiedniej egzekucji, ekspozycja może wyglądać na w pełni przygotowaną pod konkretną kampanię sezonową, a jej oryginalna konstrukcja pozostaje bez zmian, co znacząco oszczędza koszty zmiany wizerunku.
Cyfrowe nośniki reklamy
Istotnym nośnikiem treści reklamowych standu są sprzęty RTV, takie jak monitory czy tablety wyposażone w aplikacje zachęcające shoppera do interakcji. W takim przypadku zmiany omijają ingerencję w techniczne aspekty ekspozycji, a dotyczą jedynie warstwy cyfrowej. Podobnie wygląda to w sytuacji, gdy do nośników cyfrowych wgrana jest standardowa komunikacja reklamowa marki – wtedy wystarczy wymienić ją z pomocą pendrive’a lub karty micro SD. Istnieją co prawda systemy zarządzania treścią online, ale te są wykorzystywane w zdecydowanej większości przez wybrane sieci handlowe. Mimo wszystko idealnym połączeniem w przypadku ekspozycji interaktywnych jest zarówno zmiana warstwy wizualnej oraz cyfrowej. I taką drogę marki stawiające na komunikację w punkcie sprzedaży wybierają najczęściej.
Rebranding a pozycjonowanie produktu w przestrzeni sklepowej
Dokonując rebrandingu istniejących już na rynku standów reklamowych warto przemyśleć ich lokalizację. Ważnym punktem każdej kampanii sezonowej POS jest kategoria. Dobrym przykładem jest branża spożywcza, a szczególnie kategoria słodyczy, w której jeżeli marka nie stosuje materiałów POS w okresie świątecznym, to ryzykuje pozostaniem niezauważoną na tle konkurencji. W tym przypadku rozwiązania tymczasowe – kartonowe nie są jedynym rozwiązaniem, szczególnie, że takich jest najwięcej. Wyróżnić się można trwałą ekspozycją z licznymi elementami przyciągającymi uwagę – podświetleniami sekwencyjnymi, rozwiązaniami zapachowymi, tabletami czy monitorami na których wyświetlane są świąteczne treści.
Rebranding na kampanie sezonowe dla marki Moët & Chandon.
Projekt i produkcja ATS Display.
Spójność prowadzonych kampanii
Planując kampanię sezonową w punkcie sprzedaży nie można zapominać o zachowaniu spójności komunikacji. Dziś niewiele jest marek, które nie budują wizerunku w mediach społecznościowych, popularne są także posty sponsorowane czy internetowe reklamy typu display. Dla zachowania spójnego wizerunku marki istotne jest, aby w punkcie sprzedaży komunikacja nie odbiegała od tej, która prowadzona jest w innych kanałach.
– W przygotowaniach do kampanii sezonowej w punkcie sprzedaży ważne jest zaufanie i odpowiednio wczesne wprowadzenie agencji do jej tematu. Im wcześniej znany jest key visual i większa jest wiedza dostawcy na temat planowanej kampanii, również w pozostałych kanałach komunikacji, tym szersze będzie zrozumienie jej celów. Zaufanie i bliska współpraca pomiędzy klientem a agencją z zapleczem produkcyjnym to najprostszy przepis na sukces kampanii marketingowej w punkcie sprzedaży – podsumowuje Adam Stankiewicz z ATS Display.
Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.