Czy drażni nas wysyp reklam przed Świętami? Tak. Czy jest ich zbyt dużo. No, raczej. Czy kampanie w okresie Bożego Narodzenia działają? No pewnie! Zarażają pozytywnymi emocjami, przywołują wspomnienia z dzieciństwa, bombardują nasze zmysły świątecznymi motywami graficznymi, kolorami, muzyką czy nawet zapachami, które wprowadzają nas (konsumentów) w zakupowy nastrój. Przedstawiamy subiektywne zestawienie spotów reklamowych z ostatnich lat, które nas wzruszyły, zirytowały bądź rozbawiły.
Ten klip zna chyba każdy. Kampania Allegro z 2016 r. udowodniła, że w Święta można skutecznie zareklamować wszystko, nawet kursy językowe. Chwytającą za serce reklamę, w której dziadek uczy się angielskiego, by móc porozmawiać ze swoją wnuczką obejrzało na kanale YouTube ponad 15 mln osób. Koncepcję spotu „Czego szukasz w Święta”, stworzonego przez agencję Bardzo, doceniło także jury festiwalu reklamowego Cannes Lions.
„Bardzo mądre przesłanie”, „wzruszająca!”, „smutne, ale prawdziwe” – tego rodzaju komentarze pojawiły się w Internecie pod świątecznym spotem Empiku „Żeby Cię lepiej widzieć” z 2018 roku. Sieć salonów przeniosła nas do świata bajek i opowiedziała historię małej dziewczynki ubranej jak Czerwony Kapturek, która szuka bliskości i uwagi, a spotyka innych bajkowych bohaterów pochłoniętych surfowaniem po „sieci”. W kampanii stworzonej przez zespół kreatywny agencji Leo Burnett wystąpiła znana aktorka Helena Norowicz, a muzykę napisał wybitny jazzman Włodek Pawlik.
O tym, że kampanie w okresie świątecznym mogą przełamywać schematy i poruszać ważne tematy dla współczesnych konsumentów przekonuje reklama brytyjskiej sieci supermarketów Iceland Foods. W kreskówce „RangTan” w pokoju dziewczynki znikąd pojawia się mały orangutan. Opowiada, że nie ma już domu, bo las, w którym mieszkał wycięli ludzie, by założyć tam uprawy palm olejowych. Co dziwne, reklama z ekologicznym przesłaniem została zakazana z powodów… politycznych. Kampania powstała bowiem dla organizacji Greenpeace. Zakaz spowodował oczywiście ogromne zainteresowanie spotem, w ciągu kilku dni miał ponad 16 mln wyświetleń na Facebooku i prawie 5 mln odsłon na YouTube, a petycję przeciwko bezsensownemu zakazowi podpisało kilkaset tysięcy osób. Sieć marketów Iceland Foods chciała przypomnieć konsumentom, że w jej sklepach i produktach marki własnej od początku roku 2018 nie jest już stosowany olej palmowy.
Ciekawe case’y od kilku lat pokazuje inny brytyjski dom towarowy John Lewis. Ich reklamy mają w Wielkiej Brytanii status kultowych. W 2014 roku poruszały historią chłopca, opiekującego się małym, żywym pingwinem. W ubiegłorocznej kampanii pojawił się sam Elton John i sceny z biograficznego filmu o artyście „Rocketman”, który niedawno gościł również w polskich kinach. Hasło: „Niektóre prezenty są czymś więcej niż tylko prezentami” zamyka spot, pokazujący historię podarku, który Elton otrzymał jako mały chłopiec, a który zasadniczo wpłynął na jego życie.
Również polskie firmy, coraz śmielej korzystają z możliwości uniwersalnych opowieści z przesłaniem. W ubiegłym roku Paclan (marka z branży FMCG) wypuścił reklamę wideo o sklepie z zabawkami pana Kowalskiego przy ulicy Konwaliowej. Film został nakręcony we Wrocławiu, a jedną z inspiracji do jego powstania była historia, która rzeczywiście wydarzyła się w tym mieście. Przez ponad 60 sekund filmu nie pada ani jedno słowo. Od dialogów i głosu lektora bardziej wymowne są gesty aktorów. Sklep się zamyka, ale to nie znaczy, że przedmioty z półek nagle tracą swoją wartość. Za koncepcję kreatywną spotu, który pojawił się w mediach społecznościowych oraz w kinach sieci Multikino, była odpowiedzialna Grupa Me & My Friends.
Pojawienie się znanej osoby, aktora, muzyka czy po prostu celebryty, to sprawdzony sposób, by o kampanii było głośno, jednak nie zawsze się to udaje. Polska Fundacja Narodowa do roli ambasadora polskich tradycji bożonarodzeniowych zaprosiła Jeana Reno. Francuski aktor, który przed laty pojawił się m.in. w reklamie piwa EB, wcielił się w postać dziadka opowiadającego wnuczce o niezwykłym kraju, gdzie celebruje się Święta w wyjątkowy sposób. Dzielenie się opłatkiem, 12 potraw, miejsce dla niespodziewanego gościa przy wigilijnym stole i kolędnicy, a w tle ośnieżone szczyty Tatr. Nic dziwnego, że taki bogaty kulturowo, atrakcyjny turystyczne i pełen rodzinnego ciepła kraj trzeba odwiedzić!
Święta w Polsce nie mogą obyć się bez spędzenia czasu przed telewizorem i obejrzenia filmów o Kevinie. To dziwaczne uwielbienie zostało wykorzystane w klipie przygotowanym przez Google, promującym wszechstronność usług Asystenta Google. Dorosły już Kevin (w tej roli ponownie Macaulay Culkin) znowu spędza Święta sam w domu! Jednak dzięki pomocy aplikacji Google jest bezpieczny, wcale się nie nudzi i nie czuje się osamotniony. Sentymentalne nawiązanie do kultowej produkcji udało się dzięki doskonałemu, a przy tym pełnemu humoru, odwzorowaniu oryginału.
Trudno sobie wyobrazić brak obecności Św. Mikołaja w bożonarodzeniowych reklamach. Staruszek z siwą brodą, dużym brzuchem i w charakterystycznym, czerwonym stroju ciągle trzyma się nieźle, chociaż ma tyle pracy! Jak wygląda jego pracowity dzień pokazuje świąteczna kampania sieci McDonald’s. Spot opracowany przez agencję Leo Burnett jest kontynuacją poprzedniej reklamy z motywem i hasłem #ReindeerReady. Tym razem w przekorny sposób reklamuje przekąskę „Reindeer Treat”, która pojawiła się w amerykańskich McDonald’sach w okresie świątecznym. No, bo czego się nie robi dla reniferów Św. Mikołaja! By poczuć jeszcze bardziej klimat na platformie Snapchat można było ustawić sobie filtr zamieniający twarz w pysk renifera albo bawić się w łapanie spadających marchewek czy nawet ściągnąć appkę na telefon, umożliwiającą wyświetlenie filmu z latającymi reniferami na froncie swojego domu. Chyba coś za dużo tych grzybów w barszczu, tzn. reniferów na Święta…
Święta to również idealny czas na reklamy społeczne, charytatywne albo edukacyjne. Konsumenci i klienci w okresie Bożego Narodzenia, bardziej niż na co dzień, lubią się wzruszać i dzielić z innymi. Łatwiej wtedy przychodzi im np. sięgnięcie po telefon i wysłanie SMS-a, którego koszt zostanie przeznaczony na szczytny cel. Brytyjska Fundacja Badań nad Chorobą Alzheimera w 2016 roku zaprezentowała krótką klasyczną animację, w której Św. Mikołaj został zapomniany, ponieważ cierpi na demencję i nie roznosi już dzieciom prezentów. Gdy mała dziewczynka mówi do chorego Św. Mikołaja – „wierzę w Ciebie”, trudno nie uronić łezki.
Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.