Od jakiegoś czasu, nawet jeśli bardzo by się chciało, nie da się pozostać obojętnym na sprawy ekologii. Branża eventowa ma tę specyfikę, że dociera do szerokiego grona odbiorców, więc tym bardziej spoczywa na nas obowiązek dbania o zrównoważone podejście do tematu środowiska.
W obliczu nadciągającej katastrofy ekologicznej mamy to szczęście, że w naszych wysiłkach w byciu bardziej eko w codziennej pracy i przekonywaniu klientów do takiego podejścia, wspierają nas organizatorzy najbardziej popularnych i obserwowanych wydarzeń, takich jak na przykład niedawna ceremonia rozdania Oscarów.
W tym roku Akademia Filmowa wydała oświadczenie, w którym zobowiązuje się do ograniczania śladu węglowego i kontynuacji działań na rzecz środowiska. Wzorem Golden Globes i innych wydarzeń branży filmowej, catering na rozdaniu Oscarów był całkowicie wegański, a mięso obecne jedynie na afterparty i to w ograniczonej do 30% ilości. Oczywiście na wszystkich wydarzeniach towarzyszących zakazane były plastikowe butelki i inne jednorazowe opakowania. Na potrzeby techniczne podobno nie zakupiono żadnego nowego sprzętu, a w oświetleniu wykorzystano wyłącznie energooszczędne lampy. Także scenografia ma zostać w całości wykorzystana ponownie lub poddana recyclingowi, a dekoracje – przekazane organizacjom pożytku publicznego.
Niestety nie miałam tyle szczęścia, co niektórzy polscy dziennikarze, by uczestniczyć w tym wspaniałym wydarzeniu osobiście, więc przytaczam informacje podane przez samą Akademię i media. Mogłam za to usłyszeć, tak jak miliony osób na całym świecie, apel Joaquina Phoenixa o wzajemny szacunek, empatię i dbałość o środowisko naturalne. Ten ważny i wypowiedziany podczas tak doniosłego momentu komunikat może być inspiracją dla wielu ludzi, a nam w branży eventowej pokazuje jaką siłę przekazu mamy w trakcie organizowanych przez siebie wydarzeń.
To, jakich materiałów użyjemy, jakie menu zasugerujemy, czy nawet jaki wydźwięk będą miały tabliczki informacyjne przy koszach na śmieci, wpływa na zachowania gości na samym evencie, ale może też zaowocować pozytywnymi skojarzeniami i chęcią uczestnictwa w kolejnych wydarzeniach, na których widać troskę o to, co mamy najcenniejsze – naszą planetę.
fot. Plej.
Od czego zacząć? 3 proste EKOtipy na nasze eventy:
EKOintegracja
Jest wiosna, w ramach integracji zróbcie coś eko – wyjdźcie do lasu, posprzątajcie kawałek parku, odwiedźcie schronisko, zasiejcie miejską łąkę, uszyjcie torby ze starych bannerów albo ugotujcie coś w duchu zero waste. Przejrzyjcie swój eventowy magazyn, obejrzyjcie kilka filmów DIY na Insta i przeróbcie stare na nowe. My w Plej w tym roku zrobiliśmy sobie świąteczne prezenty w duchu zero waste i DIY. Okazuje się, że można i że EKOtrendy bardzo pobudzają kreatywność!
Redystrybucja
Omówcie z klientem, co zrobicie z jedzeniem i innymi rzeczami, które pozostaną po evencie. Jeśli zostaną Wam artykuły papiernicze, kolorowanki czy inne gadżety – pobliska świetlica dla dzieci na pewno ucieszy się z takiego prezentu. Opcji jest wiele – wystarczy chwilę pomyśleć, a z naszego doświadczenia wynika, że klienci bardzo pozytywnie reagują na takie pomysły. Polecamy!
EKO w formie i treści
Nie będę Was przekonywać do biodegradowalnych naczyń, braku plastiku i segregacji śmieci, bo wierzę, że to już truizm w eventach. EKOzamienników jest zresztą w ogóle coraz więcej w naszej branży. Kwiaty doniczkowe zamiast ciętych, kawa fair trade, elektryczne taksówki, które odwiozą gości do domu… Jest mnóstwo drobiazgów, które wykorzystywane na masową skalę naprawdę robią różnice!
Ola Brzozowska – Creative group head Plej
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.