Czy jedna osoba może mieć wpływ na losy całego świata? Czy nasze codzienne drobne decyzje mogą ochronić środowisko? Bank Credit Agricole wierzy, że tak i chce przekonywać do tego swoich pracowników i klientów. Wszystkich zachęca do aktywnego udziału w swojej nowej akcji edukacyjnej #mniejplastiku.
– Problem plastiku dotyczy nas wszystkich, a jego nadmiar jest naszą codziennością. Co minutę do mórz i oceanów trafia 19 ton śmieci. Wkrótce będzie ich tam więcej niż ryb. Dlatego bardzo ważne jest, aby ograniczyć wytwarzanie tej góry śmieci i wyeliminować jednorazowy plastik z naszego życia. To nasz pomysł na kampanię #mniejplastiku – mówi Przemysław Przybylski, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej w Credit Agricole, odpowiedzialny za koordynację działań CSR banku.
Bałtycka Odyseja
Antyplastikowa kampania banku wystartowała w styczniu. Jej osią i najważniejszym elementem jest Bałtycka Odyseja – pierwsza w Polsce ekologiczna sztafeta wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego. Uczestnicy akcji maszerują od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej. Cała trasa liczy ponad 500 kilometrów i jest podzielona na dziesięć etapów. Co miesiąc, w jeden wybrany weekend uczestnicy marszu przechodzą i sprzątają około 50 kilometrów plaży.
Fot. Przemysław Przybylski.
– Bałtycka Odyseja to wspólna inicjatywa Dominika Dobrowolskiego, znanego ekologa i podróżnika z Wrocławia oraz naszego banku. Dominik od ponad dziesięciu lat realizuje swoją pasję pływania kajakiem i sprzątania rzek w ramach projektu Recykling Rejsów. Natomiast my już w zeszłym roku zainteresowaliśmy się problemem plastiku w wodzie. Połączył nas więc wspólny cel, jakim jest ochrona rzek, mórz i oceanów przed zaśmieceniem – wyjaśnia Przemysław Przybylski.
Z formalnego punktu widzenia, bank Credit Agricole, wraz ze spółką EFL, również należącą do Grupy Credit Agricole, są współorganizatorami wydarzenia. Akcję wspierają także lokalne samorządy, parki narodowe, stowarzyszenia i inne organizacje działające na rzecz ochrony środowiska. Wydarzenia w ramach Bałtyckiej Odysei chętnie relacjonują lokalne media – pierwszy etap marszu wygenerował ponad 70 publikacji, m.in. w TVP Szczecin, Głosie Szczecińskim, czy Radiu Świnoujście. Harmonogram akcji, zapowiedzi oraz relacje z akcji dostępne są również na stronach: www.mniejplastiku.pl oraz www.recykling-rejs.pl.
– W nasze działania włącza się bardzo wielu fantastycznych ludzi. Zgłaszają się grupy społeczników, Uniwersytety Trzeciego Wieku, a także zwyczajni turyści. Jedni idą szybko i mogą maszerować wiele kilometrów bez zmęczenia, inni idą spacerowym tempem i przechodzą tylko fragment trasy. Wszyscy jednak schylają się, sprzątają i zapełniają worki śmieciami. Dlatego wszystkim należy się szacunek i podziękowania, bo zaangażowanie i chęć pomocy są najważniejsze – mówi Dominik Dobrowolski.
Fot. Przemysław Przybylski.
Bankowcy i seniorzy
W pierwszym etapie – od Świnoujścia do Dziwnowa – uczestniczyło około 100 wolontariuszy, którzy zebrali łącznie blisko pół tony śmieci. Podobnie było na drugim etapie, z Dziwnowa do Dźwirzyna.
– Pogoda nie zawsze sprzyja spacerom na świeżym powietrzu. Ostatnio bardzo mocno wiało i padał deszcz, a na Bałtyku panował sztorm. Ale przepiękny widok wzburzonego morza i dzikiej, całkiem pustej plaży, naprawdę potrafi wynagrodzić każdy wysiłek – opowiada Przemysław Przybylski.
Fot. Przemysław Przybylski.
Nie tylko Bałtyk
Warto dodać, że Bałtycka Odyseja to tylko jeden z wielu elementów zaangażowania ekologicznego Credit Agricole pod hasłem #mniejplastiku. Bank zaangażował się również w międzynarodową inicjatywę Plastic Odyssey, która polega na edukowaniu lokalnych społeczności w Afryce, Ameryce Południowej i Azji, że plastikowe odpady można przetwarzać i nie trzeba wyrzucać ich do oceanu.
Problem plastiku nagłaśniany jest również podczas trasy koncertowej Dawida Podsiadło „Leśna Muzyka”, której Credit Agricole jest strategicznym partnerem. Od kwietnia rusza Recykling Rejs, czyli cykl sprzątania rzek i jezior w całej Polsce, a także akcje edukacyjne w szkołach, mediach i w Internecie. Szczegóły relacjonowane są na stronie www.mniejplastiku.pl i w edukacyjnym podcaście #mniejplastiku.
Agata Kraczek
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.