Wzrasta presja wobec biznesu, aby firmy działały w sposób bardziej ekologiczny. Jak jednak można to osiągnąć? Wiele przedsiębiorstw chętnie podjęłoby dodatkowy wysiłek, aby zmniejszyć swój ślad węglowy lub zrobić coś dobrego na rzecz środowiska, nie wiedzą jednak od czego zacząć. Kluczowa może okazać się logistyka.
Ekologiczne myślenie w firmie warto rozpocząć od małych kroków – może więc zacznijmy od biura? Unikajmy jednorazowych długopisów, papier wykorzystujmy dwustronnie, a podczas składania kolejnych zamówień, zwróćmy uwagę na dwie rzeczy.
Po pierwsze – zamawiajmy jak najmniej plastiku, a tam gdzie to możliwe, szukajmy alternatyw. Również podczas wybierania gadżetów reklamowych weźmy pod uwagę z czego są wykonane i czy będzie można poddać je recyklingowi. Coraz więcej klientów i kontrahentów docenia, gdy są obdarowywani ekologicznymi prezentami. Buduje to też wizerunek firmy, jako wrażliwej na problemy środowiska.
Po drugie – róbmy większe zakupy, ale rzadziej. W logistyce powiedzielibyśmy o konsolidacji zamówień. Dzięki temu ograniczymy koszty przesyłek, przestrzeń w paczce zostanie lepiej wykorzystana i w ramach jednego transportu otrzymamy więcej produktów.
Właśnie odpowiedzialna logistyka w największym stopniu pozwoli firmie ograniczyć uciążliwość wobec środowiska. To, co może wydawać się mało istotne przy jednej paczce, po przemnożeniu przez tysiące przesyłek staje się sprawą o ogromnym znaczeniu.
Najlepiej przedstawić to na przykładzie. Firma logistyczna XBS Group w ramach realizowanej akcji EkoPOSytywni postanowiła wprowadzić więcej ekologii do swoich codziennych działań. W związku z tym wydzielone zostały poszczególne elementy łańcucha dostaw i na każdym z nich wprowadzono zmiany.
Etap 1: Opakowania i zabezpieczenie paczki
Już na etapie projektowania produktów, opakowań (jak również towarzyszących im później materiałów promocyjnych i ekspozycyjnych), producenci powinni brać pod uwagę, z czego zostaną one wykonane. Ale przedmiot przyjazny środowisku to nie tylko taki, który można poddać recyklingowi. Ważny jest także sposób pakowania – w pudełku powinno być jak najmniej pustej przestrzeni, co umożliwi składowanie większej liczby produktów na jednym metrze kwadratowym powierzchni magazynowej. Ciasno zapakowane produkty pozwolą przewieźć więcej towaru w ramach jednego transportu, a to przekłada się m.in. na mniejsze zużycie paliwa, czy też związaną z tym emisję szkodliwych gazów.
Jednak nie każda paczka zawiera takie same produkty. Zamówienia konsumentów w sklepach internetowych, ale też zamówienia składane przez sklepy w hurtowniach to najczęściej zestawy rozmaitych towarów. Trzeba więc wybierać takie opakowania, które odpowiadają gabarytom konkretnej przesyłki. Ekologiczną firmę poznamy również po tym, że tam gdzie to tylko możliwe, jako wypełnień do paczek używa pociętych gazet lub tektury, a nie folii bąbelkowej. Klienci współpracujący z XBS Group mogą korzystać z ekologicznych akcesoriów, takich jak ekologiczna taśma bandująca, kartony oraz materiały z recyklingu do wypełniania paczek.
Etap 2: Ekologiczne magazynowanie
Wiele przedsiębiorstw nie zdaje sobie sprawy, jak wiele mogą zyskać na centralizacji magazynowania. Transport towarów pomiędzy wieloma magazynami sprawia, że ten sam asortyment trzeba dużo więcej razy przewozić z miejsca na miejsce, co oczywiście negatywnie wpływa na środowisko. Posiadanie przez daną firmę jednego centralnego magazynu może okazać się tańsze, wygodniejsze, a przy tym bardziej ekologiczne. Aby jednak w pełni wykorzystać takie rozwiązanie, logistyka powinna być powiązana z nowoczesnym oprogramowaniem. Dzięki odpowiednim narzędziom informatycznym można na bieżąco uzupełniać zapasy i reagować na aktualne zapotrzebowanie bez konieczności utrzymywania sieci magazynów w całym kraju.
Zwróćmy uwagę również na to, w jaki sposób wykorzystywana jest przestrzeń magazynowa. Jeśli firma logistyczna zapewnia swoim klientom elastyczne gniazda magazynowe, wówczas płacą oni tylko za taką powierzchnię, jaką faktycznie wykorzystują. Wysoka zabudowa stanowisk, najlepiej z antresolami, w połączeniu z systemem wąskich alejek, pozwala maksymalnie wykorzystać dany magazyn. W dobrze zorganizowanym obiekcie tego typu, na 1 m2 powierzchni przypada 1,7 palety. W efekcie, powierzchnia magazynowa wykorzystywana jest o 70% efektywniej niż w systemie tradycyjnym.
Etap 3: Transport
W jaki sposób firma handlowa, produkcyjna lub operator logistyczny może sprawić, by transport był bardziej ekologiczny? Elektryczne ciężarówki to na razie jeszcze pieśń przyszłości. Ale korzystne dla środowiska będą również drobne zmiany. Na przykład można grupować przesyłki wysyłane do tego samego miasta. W ograniczeniu śladu węglowego pomoże również rezygnacja z sortowni, które często nie są wcale koniecznymi etapami w procesie logistycznym. Ważny jest także rozsądny dobór firm transportowych i kurierskich – takich, które w swoich działaniach również uwzględniają ekologię.
Etap 4: Segregacja odpadów
Dziś wiele się mówi o obowiązku segregacji śmieci w gospodarstwach domowych, ale przecież w przedsiębiorstwach rozmaitych odpadów jest jeszcze więcej! W przypadku magazynów mówimy nie o kilogramach, ale o tonach odpadów rocznie. Dlatego tak ważne jest, aby wszystkie ich rodzaje trafiały do odpowiednich pojemników. Kosze powinny znajdować się dokładnie tam, gdzie gromadzi się najwięcej śmieci określonego typu. W przypadku XBS Group dodatkowo wydzielone zostały kosze na zużytą odzież, baterie, puszki i plastikowe korki. Poza tym folia używana w magazynach jest w 100% poddawana recyklingowi.
Etap 5: Edukacja ekologiczna
Działania firmy na rzecz ekologii mogą być jeszcze skuteczniejsze, jeśli zaangażujemy w nie pracowników, a może nawet kontrahentów. Warto dawać dobry przykład, ale też promować ochronę środowiska, recykling i unikanie marnotrawstwa. Wychodząc z takiego założenia, XBS Group zachęca pracowników do oszczędzania prądu i wody oraz do segregowania odpadów (także w biurze). Pracownicy są również zachęcani do korzystania z rowerów, szczególnie gdy przemieszczają się pomiędzy magazynami.
Firma nie odżegnuje się także od rozpowszechniania ekologii na zewnątrz. Ekologia w logistyce i e-commerce jest częstym tematem wystąpień przedstawicieli firmy podczas konferencji i innych wydarzeń branżowych. W 2019 roku firma XBS Group otrzymała nagrodę Sustainability Solution Provider Award w kategorii Transformacja Łańcucha Dostaw, co oznacza, że branża logistyczna coraz bardziej zwraca uwagę na ekologię i docenia aktywność związaną z ochroną środowiska.
Sposobów na zrównoważone podejście do ochrony środowiska może być oczywiście wiele. Tym bardziej jednak warto podpatrywać firmy, które już postanowiły wdrażać pro-ekologiczne praktyki i chętnie się nimi dzielą. Nie da się ukryć, że w biznesie jest jeszcze mnóstwo obszarów, które wymagają poprawy pod kątem lepszej i bardziej zaangażowanej ochrony środowiska. Jeśli jednak każda firma wykona choćby kilka małych kroków w stronę ekologii, łączne efekty tych działań wszystkim nam mogą przynieść wiele dobrego.
Urszula Rąbkowska – dyrektor marketingu i sprzedaży XBS Group.
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.