Przed nami 12. edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego. MCK, po raz kolejny, będzie gospodarzem tego potężnego wydarzenia. Jakie wyzwania logistyczne oraz organizacyjne stoją przed Państwem w obliczu obecnej sytuacji ?
W 2009 r. odbyła się pierwsza edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Z roku na rok skala wydarzenia rosła, podobnie wyzwania związane z organizacją. Gdy zaczynaliśmy, Międzynarodowego Centrum Kongresowego nie było nawet w planach. Z każdą edycją rosła liczba uczestników, a my korzystaliśmy z kilkunastu katowickich lokalizacji – hoteli, sal konferencyjnych, koncertowych, gmachów urzędów. W 2015 roku ponad 100 sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego i wszystkie wydarzenia towarzyszące odbyły się w jednym miejscu – oddawanym wtedy do użytku Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Poradziliśmy sobie z nowymi wzywaniami i przez pięć kolejnych lat realizowaliśmy największe biznesowe spotkanie Europy Centralnej, wykorzystując potencjał nowoczesnego centrum kongresowego połączonego bezpośrednio z kultowym Spodkiem. Tegoroczna, 12. edycja znów wymaga od nas więcej. Już w maju wystartowaliśmy z EEC Online – internetową, dodatkową edycją Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Na jej potrzeby w Międzynarodowym Centrum Kongresowym stworzyliśmy studio telewizyjne, z którego prowadziliśmy wszystkie debaty i spotkania online. We wrześniu spotkamy się stacjonarnie, ale też online. Wszystko odbędzie się z zachowaniem obowiązujących wymogów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa. Musimy wprowadzić limit osób mogących spotkać się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym, pozostałych chętnych zaprosimy do obecności zdalnej. Od zawsze dbamy o bezpieczeństwo na organizowanych przez nas wydarzeniach, Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Spodkiem zarządza spółka z Grupy PTWP, firma PTWP Event Center, dlatego mamy pewność co do jakości wprowadzonych rozwiązań i skuteczności procedur bezpieczeństwa. Część prelegentów obecna będzie fizycznie w Katowicach, z częścią z pewnością łączyć będziemy się online. Wyjątkowy charakter tegorocznego Kongresu wynikać będzie przede wszystkim z możliwości spotkania i rozmowy po długiej przerwie, ale także z jeszcze szerszego wymiaru wydarzenia, odbywającego się równolegle w internecie.
W jaki sposób zostanie zaaranżowany teren MCK i Spodka, aby zapewnić uczestnikom środki bezpieczeństwa?
Wszystko zostanie zaaranżowane zgodnie z zaleceniami i obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19. Uczestników obowiązywać będzie dezynfekcja dłoni przy wejściu do obiektu lub na teren wydarzenia oraz zakrywanie ust i nosa, także w kolejce do wejścia. Przemieszczanie się będzie możliwe tylko w strefie oznaczonej dla uczestników wydarzenia, we wszelkich kolejkach (np. do wejścia, wyjścia, toalet, szatni, recepcji, punktów gastronomicznych) uczestnicy zobowiązani będą do zachowania dystansu 2 metrów. Wprowadzimy także ograniczenie czasu przebywania na terenie recepcji – w miarę możliwości zachęcamy do rejestracji i kontaktu w formie online. Jeśli chodzi o układ przestrzenny, tj. m.in. ustawienie krzeseł, stołów, sceny etc. oraz spotkania i wydarzenia – zapewnimy zwiększoną fizyczną odległość między uczestnikami (min. 2 metry), będziemy wskazywać miejsca, zadbamy o specjalnie oznakowane.
Zważywszy na obecną sytuację, jakie nastroje panują wśród zaproszonych Gości?
Odpowiedzią na sytuację, w jakiej nagle, za sprawą COVID-19, znalazła się gospodarka, było EEC Online. Zaprosiliśmy przedstawicieli biznesu, rządu, samorządów i nauki do wystąpień, prezentacji, dyskusji 1/1 oraz komentarzy. Na kongres online zarejestrowało się ponad 5 tys. uczestników. Debaty EEC Online, w terminie od maja do czerwca, zostały odtworzone aż 2,3 mln razy. Wypróbowaliśmy formułę online – sprawdziła się w tym czasie. Jednakowoż wszyscy jesteśmy zdania, że to dobre rozwinięcie dotychczasowej formuły, z której nie chcemy rezygnować. Dlatego spotykamy się we wrześniu stacjonarnie – w nowej rzeczywistości i na nowych warunkach. Bezpośrednie spotkania, wymiana wiedzy i kontaktów, budowanie relacji – to od zawsze był wielki atut Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Mamy sygnały od naszych partnerów i gości o gotowości i chęci do ponownego kongresowego spotkania, tym bardziej wyczekiwanego. Większość z wystąpień EEC Online kończyła się wyrażaniem chęci do zobaczenia ponownie, już nie tylko przez ekran monitora, ale na żywo, w Katowicach. Przywrócenie funkcjonowania kongresów i konferencji jest także niezwykle istotne z punktu widzenia całej branży MICE i turystyki biznesowej. Organizatorzy imprez, dostawcy usług, podwykonawcy, catererzy – wszyscy chcą powrotu do normalności.
Oprócz przygotowań do Europejskiego Kongresu Gospodarczego, nad jakimi projektami czy realizacjami obecnie Państwo pracujecie?
Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu towarzyszy piąta edycja European Tech and Start-up Days. To jedna z największych start-upowych scen w Europie Centralnej, podczas której udaje się nam skutecznie łączyć innowacyjny biznes z przedsiębiorcami, inwestorami i ekspertami będącymi uczestnikami Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Od maja do połowy lipca realizujemy V Kongres Wyzwań Zdrowotnych – po raz pierwszy także organizowany online. We wrześniu zorganizujemy doroczne Property Forum w Warszawie – tak jak w przypadku Europejskiego Kongresu Gospodarczego – łącząc spotkanie stacjonarne z towarzyszącą mu wersją online.
Rozmawiała Aurelia Ścibisz
Wojciech Kuśpik
Prezes i akcjonariusz Grupy PTWP, twórca i wydawca specjalistycznych mediów. Od początku działalności w prywatnym biznesie – jako właściciel i współwłaściciel firm.
Inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego – największej imprezy biznesowej w Europie Centralnej, która co roku gromadzi w Katowicach tysiące przedstawicieli świata gospodarki i polityki.