Logo

Trade marketing

Jak zwrócić uwagę mężczyzny?

Do niedawna uwaga marketerów była skupiona głównie na kobietach, które (według badania „Płeć konsumenta w marketingu”) aż w 62% odpowiadają za robienie zakupów. Najnowsze dane pokazują jednak, że tendencja zakupowa wśród płci ulega zmianie. 35 miliardów PLN – to kwota jaką co miesiąc mają do wydania polscy panowie nic więc dziwnego, że znaleźli się pod lupą reklamodawców. Jak jednak zwrócić uwagę mężczyzny?

Przekaz marketingowy skierowany do mężczyzn musi koncentrować się wokół ich potrzeb, reklama powinna wskazywać określony cel, spełniać określone funkcje. Mężczyźni z reguły nie nabywają produktów dla samej potrzeby posiadania. Jeżeli decydują się na zakup, to z konkretnych powodów.
– Aby zachęcić mężczyznę-klienta do zakupu, warto maksymalnie wykorzystać wiedzę o takich procesach jak percepcja czy uwaga. Mężczyźni ceniący funkcjonalność, bezawaryjność czy prestiż chętniej sięgną po produkt, który w przekazie reklamowym wyeksponuje te cechy. Materiały POS dają bardzo wiele możliwości personalizacji przekazu, dlatego też każda marka może skutecznie wykreować produkt i dotrzeć do swojego typu klienta – mówi Marek Dziedzicki, właściciel firmy DZIEDZIK.

Męska mapa poznawcza rysuje się za pomocą lewej półkuli, której komunikaty nastawione są na odbiór faktów i konkretów. Mimo to oprawa graficzna reklamy ma również dla Panów znaczenie.
– Typowy POS skierowany do mężczyzn wykonany jest z konstrukcyjnie mocniejszych materiałów, o konkretnych, ciemniejszych kolorach i charakterystycznych strukturach, jak blacha ryflowana czy metalowe siatki. Standy, których grupą docelową są mężczyźni, swoim designem odwołują się do cech męskiego charakteru. Atrybuty POS-a w procesie kreacji są tak dobrane, aby mężczyzna łatwo utożsamiał się z komunikatem kampanii przygotowanej dla danego produktu – mówi Paulina Barry, Channel Marketing Specialist ATS Display.

Mężczyzna lubi mieć pewność i gwarancję, gdy decyduje się na kupno produktu. W podjęciu decyzji często z pomocą przychodzi autorytet. – Posługiwanie się wizerunkiem znanej osoby to metoda szeroko funkcjonująca w marketingowych przekazach. Znajduje ona również potwierdzenie i zastosowanie w świecie POS-ów. Produkty sygnowane nazwiskiem znanego sportowca czy aktora wzbudzają znaczące zainteresowanie wśród męskiej części konsumentów i stanowią potwierdzenie jakości produktu, którego mężczyźni szukają – podsumowuje Paulina Barry. W podobnym duchu wypowiada się Marek Dziedzicki: – Reguła autorytetu, jako jedna z kilku reguł automatyzujących odbiór danego przekazu reklamowego jest bardzo pomocna przy zmniejszaniu wątpliwości klientów. Ma skuteczne zastosowanie na przykład wtedy, gdy chcemy przekonać naszych potencjalnych klientów o wysokiej jakości produktów. W sytuacji, gdy dany autorytet markuje produkt swoim wizerunkiem – tworzy on szybkie skojarzenie danych cech np. ekskluzywności. Bardzo często produkty promowane przez znane osoby – są w naszych oczach pewniejsze. Elastyczność wizualna materiałów POS potrafi świetnie wykorzystać powyższą regułę.

Aby dokonać zakupu, mężczyzna musi uzyskać wystarczającą ilość wymaganych przez niego informacji. Jak przekazać wszystkie niezbędne dane w miejscu sprzedaży?
– Zastosowanie nowych technologii w POS-ach może mieć formę info standu. Warto tu wspomnieć o ekspozytorze dla jednego z naszych klientów z branży budowlanej. POS będąc sam w sobie reklamą tej marki, dzięki zastosowaniu nowych technologii ułatwiał dokonanie właściwego wyboru produktu z szerokiej gamy podobnych, ale o innym zastosowaniu. Tak przedstawione POS-y prezentują jednocześnie szczegółowe i kluczowe informacje na temat asortymentu, pomagają podjąć decyzję zakupową na miejscu, czyli w sklepie – wyjaśnia Paulina Barry.
– Opierając się na procesie percepcji, przekazy reklamowe są odbierane przez nasz umysł najczęściej za pomocą zmysłu wzroku lub słuchu. Skupienie uwagi klienta np. na ekspozytorze z konkretnym produktem – to pierwsza szansa na jego sprzedaż. Zastosowanie odpowiedniego oświetlenia, interaktywnych monitorów czy dystrybutorów zapachu to atuty, które mogą nie tylko przyciągnąć uwagę klienta, ale i przekazać konkretne informacje o produkcie w nowatorski sposób. W dobie olbrzymiej konkurencji, każde innowacyjne rozwiązanie może wpłynąć na sukces danej marki, a POS-y są świetną drogą do jego osiągnięcia – podsumowuje Marek Dziedzicki.

Aurelia Ścibisz