Marketing MIX Podsumowanie 2020 – okiem marki Credit Agricole

Podsumowanie 2020 – okiem marki Credit Agricole

289
0

Jaki był kończący się właśnie rok dla firmy Credit Agricole? Jakie procesy przyspieszyła pandemia? Na jakie narzędzia marketingowe postawili? O tym mówi Anna Płachta, dyrektor Departamentu Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej i Digital w Credit Agricole.

Rok 2020 to dla Credit Agricole…

… rok wielkiego sprawdzianu. Pandemia i jej następstwa wymusiły na nas szybkie adaptowanie się do nowej sytuacji i zmieniającego się otoczenia, praktycznie w każdym obszarze działania banku. Wymienię tylko kilka przykładów. W połowie marca znaczna część pracowników przeszła na pracę w pełni zdalną, co stanowiło ogromne wyzwanie nie tylko w zakresie zapewnienia im odpowiednich narzędzi, ale też przestawienie się na nowy model pracy, również w wymiarze osobistym. Pracownikom, którzy ze względu na specyfikę pracy pozostali na swoich stanowiskach w placówkach czy biurach, należało zapewnić najwyższe bezpieczeństwo i komfort. Dla wszystkich był to czas próby i mierzenia się z wieloma wyzwaniami w różnych wymiarach – stres, niepewność, godzenie życia zawodowego z prywatnym, zapewnienie klientom obsługi na najwyższym możliwym poziomie w bezpiecznych dla wszystkich warunkach, utrzymanie ciągłości biznesowej, zaangażowania i poczucia wspólnoty…

Uważam, że ten egzamin zdaliśmy doskonale. W trudnych warunkach ludzie motywują się szczególnie. Jako organizacja nie tylko potrafiliśmy elastycznie przystosować się do zmian, ale też okrzepnąć w nowej rzeczywistości i rozwijać się dynamicznie, zwłaszcza w obszarze transformacji digital. Zgodnie z naszym sensem istnienia (Codziennie działamy na rzecz naszych klientów i społeczeństwa) błyskawicznie wyszliśmy też z nowymi inicjatywami skierowanymi do klientów (np. zintegrowane akcje Bezpieczne bankowanie, Wsparcie dla Ciebie, Wsparcie dla Seniora, Wsparcie dla klientów firmowych łącznie z szybkim udostępnieniem Tarczy Antykryzysowej, a ostatnio zorganizowanie akcji #wyzwanieoszczędzanie), zaangażowaliśmy się w pomoc służbom medycznym i szpitalowi na Koszarowej we Wrocławiu. Jednocześnie rozwijaliśmy i wprowadzaliśmy na rynek nowe produkty i usługi, prowadziliśmy kampanie reklamowe, realizowaliśmy niezwykle dla nas ważny program edukacyjny #mniejplastiku… Mimo niełatwych, zmiennych warunków w 2020 roku potrafiliśmy działać niezwykle sprawnie i elastycznie. Uważam, że stanęliśmy na wysokości zadania i jako bank, i jako pracodawca, i jako uczestnik życia społeczno-gospodarczego.

Największe wyzwanie tego roku dla marki?

Kryzys powoduje powrót do bazowych wartości, potrzeb, weryfikuje obietnice. Na pierwszy plan wysuwa się użyteczność – w trudnych i niepewnych czasach, powinniśmy przede wszystkim być użyteczni dla klientów, pracowników, otoczenia. Bycie użytecznym, dostarczanie wartości klientom i społeczeństwu, przyświecało wszystkim naszym działaniom.

W sferze operacyjnej, wyzwaniem była przyspieszona digitalizacja – zarówno wewnątrz organizacji, jak i w sposobie korzystania z bankowości. W aspekcie biznesowym, wyzwaniem było szybkie reagowanie na zmieniające się okoliczności, działanie w sytuacji dużej niepewności. Jak wiele innych firm, musieliśmy zrewidować nasze plany i cele.

Najważniejsza kampania?

Jesienna kampania kont. Wróciliśmy do telewizji po prawie rocznej nieobecności, ponieważ zdecydowaliśmy o przesunięciu działań zaplanowanych na wiosnę z udziałem tzw. „dużych mediów”. Kampania, mimo niesprzyjających warunków rynkowych spowodowanych drugą falą pandemii, zakończyła się sporym sukcesem. Natomiast myślenie dużymi czy pojedynczymi kampaniami jest dla nas coraz mnie naturalne. Szczególnie istotne stają się zaawansowane kampanie digital, które prowadzimy w internecie na stałe starając się jak najlepiej wykorzystać potencjał data driven marketingu czy machine learningu w optymalizacjach kampanii. 

Event jako narzędzie marketingowe – czy w 2020 były wykorzystywane? 

Rok 2020 przyniósł ogromne zmiany w podejściu do szeroko rozumianych eventów. Nie tylko przeniósł je ze świata realnego do online, ale też  przedefiniował ich rolę. Zyskały na znaczeniu eventy o charakterze informacyjnym, z obszaru dzielenia się wiedzą, doświadczeniem i ekspertyzą w bardzo konkretnych tematach – w Credit Agricole rozwinęliśmy na dużą skalę np. webinary m.in. dotyczące Tarczy Antykryzysowej, ale też jak skutecznie sprzedawać w internecie, jak oszczędzać, wyrabiać w sobie pożądane nawyki finansowe i świadomie gospodarować pieniędzmi. Czas pandemii przyspieszył ten trend i z pewnością będziemy takie podejście do eventów rozwijać. W DNA naszej marki niezwykle istotna jest też społeczna odpowiedzialność i tu eventy sprawdziły nam się w ramach kampanii edukacyjnej #mniejplastiku. Jednym z jej elememntów była  Bałtycka Odyseja, która polegała na przejściu wzdłuż całego polskiego wybrzeża Morza Bałtyckiego, od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej i posprzątaniu plaż z plastikowych odpadów – w akcję dobrowolnie angażowali się pracownicy naszego banku, klienci, ale też chętni wolontariusze. Na wiosnę, w trakcie pierwszej fali pandemii wsparcie dla tego działania przenieśliśmy także do social mediów. Na początku roku jako partner strategiczny trasy koncertowej Dawida Podsiadło byliśmy obecni na koncertach z  tzw. „śmieciowym brandingiem” akcji #mniejplastiku, dodatkowo zwracając uwagę na problem plastiku. I właśnie za tak kreatywne wykorzystanie eventu dostaliśmy wyróżnieni w konkursie Kreatura.

[Więcej o akcji #mniejplastiku pisaliśmy na naszych łamach TUTAJ.]

Fot. Przemysław Przybylski.

Czy korzystacie z gadżetów reklamowych? Jeśli tak, na jakie działania w 2020 roku postawiliście z udziałem Upominków reklamowych.

Wykorzystujemy gadżety reklamowe, zawsze mając na uwadze, by były to przedmioty praktyczne i ekologiczne. Stawiamy na jakość, nowoczesność i wygodę. Często wykorzystujemy gadżety jako formę podziękowania klientom za korzystanie z usług naszego banku.

Czy prowadziliście kampanię na nośnikach OOH?

Tak, na początku roku i wiosną byliśmy obecni na citylightach: najpierw z kampanią edukacyjną #mniejplastiku, a od kwietnia z promocją aplikacji mobilnej CA24 Otwórz konto.

2021 – plany/wyzwania/cele?

Dalszy rozwój marki Credit Agricole i budowanie jej świadomości po niedawnym odświeżeniu wizerunku, by wspierać rozwój biznesu. Generalnie planujemy systematycznie realizować strategię, działając zgodnie z naszym raison d’etre. Niezmiennie, uważnie słuchać naszych klientów i odpowiadać na ich potrzeby. Być bankiem „w 100% cyfrowym, w 100% ludzkim”, a więc ulepszać nasze produkty i usługi dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie oraz dbać o wellbeing i rozwój naszych pracowników. Będziemy też kontynuować rozwój oferty z zakresu „green banking” oraz rozwijać akcję #mniejplastiku i podejmować wiele innych inicjatyw, realizując nasze zobowiązania wobec społeczeństwa i środowiska.

KL