O trendach, najlepszych kampaniach, tym co przyniósł 2020 i czego możemy oczekiwać w influencer marketingu w 2021 mówi Karina Hertel, Dyrektor Zarządzająca BrandLift.
Trend roku?
W 2020 roku w przypadku rynku influencer marketingu mogliśmy obserwować jego stałą profesjonalizację. Współpracujemy z klientami z wielu różnych branż. Kampanie, które dla nich realizujemy, różnią się od siebie, jednak ich wspólnym mianownikiem jest biznesowe podejście do prowadzonych działań. Klienci przestają się koncentrować jedynie na estetyce samych postów. Interesuje ich faktyczny wpływ kampanii na prowadzony biznes. Działamy według określonych KPI, wykorzystując nasze know-how i zaawansowane programy informatyczne. Coraz więcej naszych partnerów trafia do nas z wielomiesięcznymi strategiami dotyczącymi promocji ich produktów czy usług w mediach społecznościowych.
Najlepsza kampania/kampanie 2020?
Rok 2020 był bardzo specyficzny, także na rynku influencer marketingu. W mediach społecznościowych obserwowaliśmy wiele wspaniałych kampanii, z których bardzo duża część dotyczyła pandemii COVID-19. Na szczególne wyróżnienie zasługuje przejęcie profilu Maffashion przez ratowników medycznych, a także akcja #Hot16challenge2, dzięki której zbierane były pieniądze dla służby zdrowia. Bardzo interesującą kampanię przeprowadziła także Izera – pierwsza polska marka samochodów elektrycznych.
Największa porażka/rozczarowanie?
Niewątpliwie dużym rozczarowaniem było wykorzystanie pandemii COVID-19 przez niektórych twórców do celów biznesowych. Pięknym zjawiskiem, jakie obserwowaliśmy, było zjednoczenie się twórców, a także użytkowników mediów społecznościowych oraz ich zaangażowanie w walkę ze skutkami pandemii czy lockdownu. Niektórzy jednak wykorzystywali te akcje i poszczególne hasztagi do zwiększenia swoich zasięgów czy odniesienia biznesowych korzyści.
Perspektywy rozwoju/trendy na 2021
W 2021 roku będziemy obserwować wzrost znaczenia nowych funkcjonalności Instagrama, a więc krótkich filmików, tzw. Reels oraz sklepu pozwalającego na szybki dostęp do wielu produktów i podjęcie określonej decyzji zakupowej. Pojawią się także nowe grupy twórców, w tym tzw. Sliver Tsunami (twórcy w wieku 50+) czy Wege Twist.
KL