Jak podsumujesz 2020 rok?
To był dla nas wszystkich długi i bardzo trudny rok. Nie tracimy jednak nadziei i staramy się działać razem. W marcu, jako SOIT, stworzyliśmy wraz z innymi Stowarzyszeniami branżowymi inicjatywę TUgether, a w lipcu Radę Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (w tej chwili zrzeszamy 21 stowarzyszeń). Działamy na wielu płaszczyznach, aby przetrwać ten trudny czas.
Jako branża nauczyliśmy się nowych zasad reżimu sanitarnego, wdrożyliśmy procedury bezpieczeństwa i szybko dostosowaliśmy do obecnych warunków. Z niecierpliwością czekamy na dobre wiadomości i dobre decyzje rządu. Czekamy na odmrożenie spotkań i wyjazdów motywacyjnych. Czekamy na szczepienia, powrót do normalności i odblokowanie naszej branży, którą tak bardzo kochamy.
Jako Agencja POWER odnotowaliśmy spadek obrotów o 70% w dziale Event i aż o 95% w dziale Incentive – rynek staną w marcu i praktycznie wszystkie wydarzenia zostały przełożone na przyszłe lata lub odwołane. Zostaliśmy zmuszeni do obniżenia kosztów działalności aż o 40%. Nie poddaliśmy się. Wyszliśmy poza schemat. Dostosowujemy się bardzo szybko do zmieniających okoliczności. Jesteśmy na bieżąco z przepisami. Wdrożyliśmy w naszej firmie nowe usługi m.in. #bezpiecznebiuro #bezpiecznyhotel, zaopatrywaliśmy szpitale w środki ochronne, zaopatrywaliśmy także pracowników naszych klientów w rzeczy potrzebne do pracy zdalnej, organizowaliśmy warsztaty zdalne dla pracowników. Na ten moment w agencji POWER jest stabilnie. Zabezpieczyliśmy się na kolejne miesiące, mamy zlecenia, dostosowaliśmy się do spotkań online i hybrydowych. Działamy.
Jak będzie wyglądał 2021 rok?
Za nami trudny rok. Ten czas pokazał nam, jak bardzo potrzebujemy siebie nawzajem, jak bardzo potrzebujemy bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Już teraz widać, że ludzie pragną spotkań, gal, szkoleń face to face. Część z nas jest już zmęczona światem online, potrzebujemy wyjść do ludzi.
Jestem absolutną zwolenniczką wydarzeń na żywo. Począwszy od kontaktu międzyludzkiego, oddziaływania na zmysły, emocje i przeżycia. Tego nigdy nie osiągnie się online. Jako ludzie jesteśmy stworzeni do bezpośredniej interakcji z drugim człowiekiem. Zbyt długie przebywanie w świecie online prowadzi do wielu trudności psychologicznych, pokazuje to coraz więcej badań. Im więcej spotkań, tym relacje biznesowe i prywatne są zdrowsze. Uważam, że nic tak nie ładuje akumulatorów do dalszej pracy, jak wspaniała podróż. Nic tak nie relaksuje, nic tak nie poprawia samopoczucia, jak wypoczynek, zwiedzanie czy odkrywanie nowych miejsc. Podróżujmy więc jak najwięcej.
Mam nadzieję, że wiosną 2021 wszystko zacznie wracać do normalności. Od małych eventów, plenerów, team-buildingów, aż do większych wydarzeń: koncertów i wyjazdów zagranicznych. Wszyscy potrzebujemy pozytywnych przeżyć, słońca i dobrych emocji. I niech ten rok przyniesie ich jak najwięcej.
Czy i kiedy powrócimy do „eventowej normalności”?
Zgodnie z zapowiedziami rządu do końca tego roku w Polsce mają pojawić się szczepionki – w zależności od dostępności i chęci szczepień – proces szczepienia potrwa od kilku do kilkunastu miesięcy. Myślę, że małe eventy powrócą już na wiosnę, incentive travel w niewielkim wymiarze także w 2021 roku. Ludzie, którzy kochają podróże zrobią wszystko, by jak najszybciej zaszczepić się i podróżować. Podobnie ludzie, którzy chcą spotykać się normalnie. Jednak nie przestaniemy bać się z dnia na dzień. Nieracjonalne decyzje rządów, chaos informacyjny czy straszenie mutacjami, to wszystko zostanie w nas jeszcze na długo. Dlatego jako Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, jako każde Stowarzyszenie osobno robimy wszystko, co w naszej mocy, aby dotrzeć do ludzi, uspokajać ich i zachęcać do powrotu do normalności. Przed nami jednak bardzo wiele pracy.
Olga Krzemińska-Zasadzka
CEO Agencji Power, PowerSport i DMC Warsaw Poland, Prezes Zarządu SOIT /Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel/, członek – założyciel Stowarzyszenia Branży Eventowej, wieloletni członek Zarządu SBE /2010-2017/, członek Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce /SKKP/, a także Society for Incentive Travel Excellence /site/ i Klubu Agencji Eventowych /KAE/ przy Stowarzyszeniu Agencji Reklamowych /Sar/. Członek zespołu ekspertów Dialogu Branżowego SAR-PSML , brała udział w pracach grup „Incentive”, była inicjatorką dołączenia SBE do projektu „Dobry Przetarg”. Twórca Kodeksu Dobrych Praktyk SBE, działa w Komisji Etyki w SOIT, od początku istnienia do 2019 działała w Komisji Etyki SBE i Radzie Programowej konferencji Event Biznes/.
Współtwórca akcji charytatywnej Elfy SBE. Zasiadała jako członek jury w Polskich i międzynarodowych konkursach. W konkursie Eventex Awards została wybrana także do 100 najbardziej wpływowych ludzi branży eventowej w Europie. Kongres Magazine także wyróżnił ją w tej kategorii /top meetings agencies/ – osób najbardziej wpływowych w branży w Europie. Jest wśród 100 najbardziej wpływowych w Polskiej Turystyce wg jury portalu i magazynu „Wasza Turystyka”. Otrzymała wiele jeszcze innych wyróżnień osobistych i firmowych m.in.: Tygrysy Biznesu, Gepard Biznesu, Osobowość Roku, MP Power Awards, Solidna Firma, Firma Roku, Produkt Roku, Procon/Polzak Awards.