O tym jak jak pandemia wpłynęła na rozwój e-commerce w Polsce w 2020, jakie były główne trendy w e-handlu i jaki będzie w tym segmencie rok 2021 mówi Jakub Bieńkowski, Group Chief Digital w MullenLowe MediaHub.
Jak pandemia wpłynęła na rozwój E-commerce w Polsce w 2020?
Bez wątpienia pandemia dała silny impakt do rozwoju tego kanału. Ci, którzy planowali wejście w e-commerce musieli zintensyfikować działania. Ci, którzy nie myśleli o tym kanale, musieli przyspieszyć wdrożenia. Sam wzrost obrotów e-sklepów z okresu wprowadzania pierwszego lockdawnu pokazał, jak duży potencjał drzemie w tym kanale, szczególnie tym niezdecydowanym.
Główne trendy w e-handlu w Polsce?
Myślę, że będziemy obserwować rozwój, ale niestety w podziale: na tych, którzy robią to dobrze i profesjonalnie oraz na tych, którzy robią to szybko i po łebkach – Ci zapłacą za to wysoką cenę, a być może nawet polegną. Do tego wzrosty ilości aukcji na platformach handlowych i profesjonalizacja obecności marek na tychże. Otwarcie konsumentów, którzy do tej pory bali się zakupów online, dzięki przymusowi wynikającemu z kolejnych lockdownów, ale także większym możliwościom dystrybucji np. rozwojowi sieci InPost czy dostawach z Biedronki przez Glovo.
E-commerce największy sukces?
Hamowanie spadków budżetów reklamowych w 2020 roku, dzięki przejęciu wydatków z mediów ograniczonych przez pandemię jak eventy czy OOH. Zdecydowanie to dzięki e-commerce digital dawał sobie dobrze radę w zachowaniu udziału w wydatkach na reklamę.
E-commerce – najlepsza kampania?
Dobra kampania e-commerce to nie ta, która ma piękne obrazki, tylko ta, która zarabia dla marki i sprzedaję najwięcej. A że danych takich nikt nie publikuje, to powstrzymam się od wskazania najlepszej w tej kategorii.
Przyszłość e-commerce w Polsce – co nas czeka w 2021 roku?
Przyszłość e-commerce to zdecydowanie rozwój, z przymusu, ale również Polacy coraz mocniej dostrzegają plusy zakupów online. Boli – niestety – ilość mało profesjonalnych firm zajmujących się stawianiem e-commerców, co psuje krew profesjonalnym podmiotom, ale taka już jest polska rzeczywistość. Ważnym aspektem jest też przeniesienie dużej części odpowiedzialności za przychody firm na e-commerce i digital managerów w firmach, a co za tym idzie, poszukiwanie przez nich nowych rozwiązań oraz ludzi, którzy będą im w tym pomagać. Może to również nieść za sobą zmiany personalne, tzn. zmianę proporcji w zespołach marketingowych na korzyść osób o kompetencjach digital, ale również zamykanie części działów i przenoszenie ich do regionalnych central.
KL