Logo

Event MIX

III Kongres Rozwoju Systemu Edukacji. Walka o każdą sekundę uwagi

Branża eventowa doświadczyła pandemii wyjątkowo mocno w 2020 roku. Organizacja wieloosobowych spotkań została całkowicie zamrożona w październiku, a kongresy, konferencje i prezentacje odbywały się wyłącznie online. Nowa formuła wymagała od organizatorów wydarzeń pomysłowości i nietypowych rozwiązań. Przyjrzyjmy się więc, jak z tymi wyzwaniami poradziła sobie Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, organizując online III Kongres Rozwoju Systemu Edukacji.

Kongres RSE jest cyklicznym wydarzeniem, na którym Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji podsumowuje rok i jednocześnie prezentuje nowe idee związane z szeroko pojętą edukacją. W kongresach Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji biorą udział pracownicy bezpośrednio zaangażowani w jej działalność, przedstawiciele branży edukacyjnej z całej Polski, a także szerokie grono partnerów, kontrahentów i zaproszonych gości specjalnych. Tegoroczny kongres odbył się pod hasłem „Erasmus + FRSE. Edukacja przyszłości + Przyszłość edukacji”. Był on okazją do podsumowania osiągnięć Erasmusa+ oraz efektów działania pozostałych programów edukacyjnych zarządzanych przez FRSE w latach 2014-2020. Przedstawiono także plany finansowania międzynarodowych programów edukacyjnych w kolejnej perspektywie finansowej od 2021 do 2027 roku.

Pandemia odmieniana przez wszystkie przypadki

Hasło tegorocznego kongresu odnosiło się również do przyszłości edukacji. I właśnie to zagadnienie w połączeniu z formułą online i nowoczesną oprawą wizualną eventu dobrze korespondowało
z wydarzeniami, których teraz doświadczamy.
– Trzecia edycja kongresu jest nietypowa, bo nagle zmienił się nasz świat. Na skutek pandemii od kilku miesięcy kontaktujemy się przede wszystkim online. Już nie podróżujemy jak dawniej i nie spotykamy się tak często twarzą w twarz. Ale przecież głód wiedzy i nabywania nowych kompetencji nie minął. Nadal chcemy się rozwijać, uczymy się i pracujemy. Wciąż łączy nas wielka potrzeba działania i dzielenia się wiedzą – mówił w swoim wystąpieniu
dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny FRSE.

Walka o uwagę widza

Jak zatem organizator poradził sobie z produkcją III Kongresu w czasie, gdy pandemia uniemożliwiła realizację jakiegokolwiek większego wydarzenia o eventowym charakterze? Wszystkie działania FRSE związane z organizacją tego spotkania ogniskowały się wokół kilku kwestii: merytoryki kongresu, jego oprawy wizualnej i promocji. Podstawowym celem organizatorów było zawalczenie o uwagę widza, przyciągnięcie go przed monitor i zapewnienie mu odpowiednich wrażeń. Kluczowymi pojęciami, które jednoczyły pracę osób zaangażowanych w kongres online, były: atrakcyjność danych, atrakcyjność wystąpień, atrakcyjność przekazu. To właśnie potrzeba atrakcyjności wpłynęła na kluczowe decyzje dotyczące zarówno strony wizualnej, jak i dramaturgii wydarzenia. Zdecydowano, że III Kongres odbędzie się w całości w wirtualnym studio online, a komunikacja między prowadzącymi w studio, a widzami będzie się odbywać za pomocą platformy streamingowej zintegrowanej z aplikacją mobilną.

Multimedialny miks

Kongres był wyreżyserowany, filmowany i prezentowany online w telewizyjnym studio. To w nim spotykali się zaproszeni goście, którzy prezentowali swoje wystąpienia na tle nowoczesnej scenografii. Ta zaś była miksem tradycyjnych technologii realizacji takich jak chociażby green box z rozwiązaniami spod znaku sztucznej inteligencji. W trakcie wystąpień niektórych prelegentów została zastosowana prezentacja grafik 3D w technologii rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), która potrafi efektownie wymieszać obrazy cyfrowe z obiektami fizycznymi. Cała prezentacja odbyła się w green boksie, w którym wykorzystano nowoczesną technologię Blackmagic Ultimatte, szczególnie przydatną do budowania mozaiki obrazów i danych na żywo. Dynamiczną realizację wspierało aż pięć silników renderujących w czasie rzeczywistym. Grafiki płynnie podążały za ruchem kamery, tak by trójwymiarowe obrazy mogły idealnie wkomponować się w całą studyjną przestrzeń – podłogę, sufit, płaszczyzny z tyłu i z boku prezenterów.

A co na to widzowie?

Grupę docelową eventu stanowili przedstawiciele branży edukacyjnej w Polsce. Wydarzenie było adresowane do nauczycieli, naukowców, studentów, a także przedstawicieli instytucji odpowiedzialnych za rozwój polskiej edukacji. Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji zależało również na wypromowaniu wydarzenia wśród osób, które interesują się problematyką nowych technologii i ich wpływu na rozwój edukacji. Przedstawiciele grupy docelowej zdobywali informacje o nadchodzącym kongresie w mediach społecznościowych, a także odwiedzając stronę internetową FRSE. Na tegoroczny kongres zarejestrowało się ponad 3500 osób, a 1800 widzów śledziło całe wydarzenie online dzięki specjalnej aplikacji mobilnej połączonej z platformą streamingową dedykowaną wydarzeniu. Dla uczestników ciekawa okazała się możliwość udziału aż w 14 warsztatach, w tym również w warsztatach językowych prowadzonych m.in. po angielsku i francusku przez wykładowców Uniwersytetu Warszawskiego. Ponadto widzowie mogli dowiedzieć się, jak skutecznie uczyć języka obcego online, jakie korzyści płyną z używania kanału YouTube do wzmacniania marki personalnej, a także jak sztuczna inteligencja pomaga w rozwoju sprawności mówienia. Dodatkową atrakcją, która budowała angażowanie oglądających, był quiz wiedzy o FRSE, w którym uczestnicy mogli brać udział dzięki zintegrowanej z platformą streamingową aplikacji.

Czy w tym wszystkim chodziło jednak o wizualną sztukę dla sztuki? Nie. Scenograficzne rozwiązania zastosowane podczas tegorocznego kongresu służyły wzmacnianiu marki Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wirtualna scenografia i efekty miały u widza budować poczucie, że uczestniczy w dynamicznym spotkaniu profesjonalistów, którzy doskonale czują się w świecie najnowocześniejszych technologii. Wszystkie zastosowane zabiegi technologiczne i wizualne opłaciły się. Zapisy z wydarzenia dostępne są online m.in. na stronie FRSE i na platformie YouTube. Stanowią one multimedialną całość, która może być wykorzystywana z powodzeniem na bieżąco – w media społecznościowych czy na szkoleniach.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jako Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności w Polsce od 1993 r. zarządza programami, projektami i inicjatywami, które umożliwiają poszerzanie wiedzy podstawowej i specjalistycznej oraz zdobywanie nowych umiejętności i kompetencji na ścieżce edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnych form uczenia się.

FRSE jest jedyną w Polsce instytucją z tak ogromnym doświadczeniem w zarządzaniu programami edukacyjnymi, szczególnie programami europejskimi.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.