Event MIX Grywalizacja – klucz do zaangażowania

Grywalizacja – klucz do zaangażowania

333
0

Jest to temat, którym zawodowo zajmuje się od 2015 roku, prowadząc własną działalność. Sam Paweł Tkaczyk wyraźnie zaznaczył, że grywalizacja to głównie dawanie innym możliwości czerpania radości i przyjemności z podejmowanych działań.

Grywalizację może wykorzystać praktycznie w każdym obszarze od sprzedaży po marketing. Używając do tego różnych metod i sposobów. Te działania to gry terenowe, miejskie, szkoleniowe, rekrutacyjne, warsztaty i animacje oraz działania o wiele prostsze takie jak gry biurowe – rankingi, wyzwania itp. To także wszelkie programy lojalnościowe, w których wciąga się użytkownika w działanie oraz historię marki.

Zatem grywalizacja to każde działanie w którym ważną rolę odgrywa zaangażowanie uczestników w działanie oraz pozytywne skłonienie ich w to, aby zostali uczestnikami naszej historii.
Projektując elementy grywalizacji, trzeba wziąć pod uwagę kilka elementów takich jak: dla kogo, w jakim celu, jak długo ma trwać konkretne działanie, jakie mają być wywołane efekty, co ma dać uczestnikom gra – wyzwanie. Buduje się ją jak każde inne działanie projektowe.

Oczywiście grywalizacja nie jest złotym środkiem i tabletką na wszystko. Jest elementem wspierającym np. proces sprzedaży, rekrutacji, promocji.

Przykład
Wykorzystaliśmy dla naszych gości koło fortuny dzięki, któremu gracze po atrakcji, jaką zamówili, mogli wylosować np. zniżki na inne atrakcje (paintball, off-road, gry terenowe, ognisko itp.) czy wejście do kolejnego pokoju. Wzbudziło to chęć do budowania dalszych relacji z marką oraz do szerzenia o niej informacji.

Najważniejszym elementem grywalizacji nie bez powodu są emocje. To one dają impuls do podjęcia działania, a także utrzymują uczestnika w grze i powodują w nim chęć do dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi.

Angażuj!
Wciągaj innych w działanie, pokazuj innym swoje pasje, opowiadaj co mogą dzięki Tobie zyskać i jak dzięki Tobie mogą rosnąć. Niech widzą efekty!

Pokazuj – demonstruj – tłumacz – edukuj – docieraj do serca i rozumu. Sztywne wiadomości, niesystematyczne działania, działania z doskoku, suche fakty pozbawione choćby pierwiastka Twoich przekonań i doświadczeń nie napędzą Twoich działań, wręcz je spowolnią i utopią. A dzięki grywalizacji będzie można je z sukcesem wzmacniać.

Stwórz historię wokół swojej marki, a następnie pomóż im odnaleźć się w działaniach, aby były one skuteczniejsze i przyniosły pozytywne efekty.

Weź też pod uwagę, że kiedy mówisz (opowiadasz) – musisz mówić umiejętnie, żeby być wysłuchanym, co nie oznacza, że Twój przekaz będzie zapamiętany.

Nawet jeśli uda Ci się być zapamiętanym, to czy na długo?
Zdecydowanie warto łączyć słowo mówione z działaniem i to tym aktywnym.

Nauka poprzez doświadczanie jest o wiele skuteczniejsza. Zostaje nie tylko na dłużej zapamiętania, ale też wywiera lepsze efekty na uczestnikach choćby dzięki temu, że mogą sami doświadczyć danego/konkretnego działania i jego efektu.

Uczennicy rozwiązując i wykonując zadania, nie tylko widzą efekty, ale uczą się siebie i nawiązują bliższe relacje.

To tak samo, jak z Klientami.
Im bardziej ich zaangażujemy, zainteresujemy, wciągniemy w fabułę, tym lepiej!
Pozwólmy naszej publiczności doświadczać wspólnych historii.

Dlatego:
• mów – inspiruj
• edukuj – siej ziarna dobrej wiedzy
• grywalizuj – angażuj w działania.

Dlaczego grywalizacja jest skuteczna?
Skuteczność grywalizacji tkwi w:
• szybkich informacjach zwrotnych,
• daniu szansy swoim odbiorcom w zdobywaniu osiągnięć stawiając przed nimi kolejne wyzwania i zwiększając ich trudność,
• nagradzaniu starań i zaangażowania w działania oraz za lojalność i pozostanie w relacji z marką na dłużej,
• w wytyczaniu celów oraz projektowaniu w taki sposób wyzwań, aby uczestnik czuł, że wciąż się rozwija i osiąga kolejne poziomy,
• umiejętnym wykorzystywaniu baz danych,
• wykorzystywaniu różnych bodźców i impulsów, które wywołują np. zaskoczenie, zaciekawienie itp.,
• ciągłej narracji marki z odbiorcami,
• historiach, które wciągają graczy w fabułę i w której mogą utożsamiać się z jej bohaterami,
• systematycznym dostarczaniu bodźców do działania poprzez np. nowe etapy, wyzwania, ulepszenia, odkrycia,
• poczucia więzi z odbiorcami poprzez komunikację z nimi oraz prowadzenia systematycznych działań.

Elementy skutecznej grywalizacji
Według Tima Jonesa z londyńskiej agencji BBH struktura gry musi zawierać:
I. Warunek wygranej
II. Cel
III. Akcję
IV. Przeszkody
V. Reguły
Paweł Tkaczyk, który jest jednym z pierwszych ekspertów, którzy wypromowali grywalizacje w Polsce, opisuje w swojej fenomenalniej książce „Grywalizacja” również dynamiki gry, które zestawia z odpowiadającymi im mechanizmami:
I. Punkty – informacja zwrotna
II. Status – poziomy
III. Osiągnięcia – wyzwania
IV. Konkurencja – tabele wyników
V. Wyrażenie siebie – wirtualne dobra i miejsca
VI. Altruizm – prezenty i dobroczynność

Rekomendacje
Na końcu chciałbym polecieć Wam także bardzo wartościową książkę “Przyczepne historie” autorstwa Chip Heath i Dan Heath. To świetna pozycja dla wszystkich, którzy chcą wciągnąć, albo wręcz porwać swoich czytelników w swoją historię. Taką, która na długo pozostanie w ich pamięci i która będzie przekazywana kolejnym odbiorcom. Czyli taką, której przekaz stanie się viralem.

Nie ważne kim jesteś obecnie z zawodu, jednym z Twoich zadań jest przekazywanie treści – informacji dalej. Twoja komunikacja jest kluczowa.

Według braci Dana i Chipa Heathów można “zaprogramować” komunikację/przekaz w taki sposób, żeby metaforycznie “przyczepiła się” do mózgu odbiorcy.

Książka przedstawia 6 głównych elementów chwytliwych opowieści i koncepcji, dzięki którym można to zrobić, a są to:
I. Sedno – slogan nie może być banalny, a przekaz zbyt złożony
II. Umyślne zaskoczenie – jak przykuć i utrzymać uwagę. A może wywołać szok u nowych pracowników tak jak robi to koncern Nordstrom?
III. Konkretyzacja – odbiorca musi zrozumieć i go zapamiętać, tak jak zrobiła to nauczycielka, która wyleczyła dzieci z uprzedzeń rasowych.
IV. Cenione źródło – inni muszą uwierzyć w przekaz, tak jak uwierzyli zawodnicy NBA swoim trenerom w zagrożenie związane z AIDS.
V. Emocje – jak je wywołać, jak spowodować reakcje, jak wysłać impuls do działania i jak pociągnąć za sobą innych. Tak jak kierowcy z Teksasu, którzy przestali zaśmiecać pobocza po tym, jak władza zaczęła im tłumaczyć i pokazywać tego konsekwencje.
VI. Storytelling – jak sprawić, aby idee stały się faktem, które będą mieć coraz większe grono ambasadorów. Tak jak zrobił to Subway z udziałem Jareda.

Warto zapamiętać
Zatem pamiętajcie, żeby angażować swoich odbiorców poprzez grywalizację. Wówczas zarówno biznes, rozwój, jak i edukacja przyniosą jeszcze lepsze efekty. A Wasze działania zostaną zrozumiane i zapamiętane.

Dariusz Jaszcz
Właściciel agencji Lizard i Dialog Możliwości. Event menadżer, który integruje, wzmacnia zespoły i wyzwala w nich energię do działania. Wspiera firmy w działaniach promocyjnych i marketingowych oraz integracyjnych. Prowadzi szkolenia oraz wspiera firmy w działaniach sprzedażowych, promocyjnych i rozwojowych. Główne tematy z kręgu jego zainteresowań to: employer branding, grywalizacja i storytelling zarówno w działaniach off jak i on-line. W jego krwi płynie miłość do opowiadania historii.