Logo

Tylko w OOH magazineMarketing MIX

Epson w Polsce – dwie dekady innowacji | Tomasz Kuciński, Epson

O postępie technologii i samej firmy Epson przez ostatnie 2 dekady, rozwoju portfolio do profesjonalnego druku cyfrowego w różnych zastosowaniach, nowych rozwiązaniach dla druku na tekstyliach i ekologicznym podejściu do druku mówi Tomasz Kuciński, Account Manager Commercial & Industrial Printing w polskim oddziale firmy Epson Europe B.V. Sp. z o.o. 

Za Wami 2 dekady rozwoju branży druku. Czym zajmował się Epson 20 lat temu? Jakie były Wasze flagowe produkty?

Epson od zawsze stawiał na druk i urządzenia do obrazowania. Warto przypomnieć, że pierwsza drukarka która poleciał w kosmos to właśnie nasz produkt. Tym, co najbardziej zmieniło się przez ostatnie 20 lat, oczywiście oprócz rozwoju technologii, to ilość oferowanych przez Epsona produktów. Początkowo portfolio ograniczało się do modeli konsumenckich, drukarek igłowych, a wśród maszyn LFP można było wymienić najwyżej kilka modeli z pionierskiej rodziny Stylus Pro. Stały rozwój i inwestycje w badania pozwoliły nam poszerzyć portfolio do kilkudziesięciu produktów do zastosowań profesjonalnych, jakie Epson oferuje dzisiaj.  Znajdziemy tu pełen przekrój funkcjonalności, poczynając od prostych modeli do druku w mikrofirmach, a kończąc na dużych urządzeniach, w tym ekosolwentowych, które znajdują zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu Digital Signage czy produkcji tekstyliów.

Teraz zapewniacie autorskie rozwiązania druku opracowane od A do Z. Macie bazę ekspertów i własne laboratoria. Proszę opowiedzieć więcej o waszym know-how i R&D?

Firma Epsona istnieje od 1942 roku, a pozycję lidera w świecie nowych technologii utrzymuje już od półwiecza. Nie byłoby to możliwe bez inwestycji w badania. Strategia przeznaczania 6-7% rocznego przychodu na ciągły rozwoju i inwestycje sprawdza się znacznie lepiej niż np. zmniejszenie zatrudnienia czy optymalizacja kosztów poprzez redukcję R&D. O rezultacie świadczy liczba niemal 14 patentów, jakie wychodzą z laboratoriów naszej firmy… każdego dnia, co daje ponad 5 tys. innowacji rocznie! Poza wykorzystywaniem ich we własnych produktach udostępniamy je także na zewnątrz – komponenty i zaawansowane podzespoły opracowane przez Epson znaleźć można w wielu urządzeniach innych firm. Takie rozwiązania jak technologia Heat Free, czyli druk „na zimno” bez użycia ciepła i wykorzystujące ją głowice Precision Core, to kamienie milowe w rozwoju współczesnych maszyn drukarskich. Co ważne, te innowacje są przede wszystkim pochodną naszej współpracy z klientami – informacja zwrotna jest dla nas kluczowa. Nasze rozwiązania są zawsze sprawdzone, przemyślane i są bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby rynku.

Jak dziś wygląda Wasze portfolio produktowe? Posiadacie kompletną ofertę modeli do profesjonalnego druku cyfrowego w różnych zastosowaniach?

Dokładnie tak – w tej chwili w portfolio modeli Epson możemy znaleźć zarówno urządzenia dla domu i SMB – w tym rewolucyjną serię EcoTank, która pozwoliła na druk domowy w koszcie poniżej 1 gr za stronę, WorkForce Pro wspierające pracę grup roboczych i biur czy bezkonkurencyjne pod względem szybkości i wydajności „kombajny” Enterprise. Państwa czytelnicy znają też zapewne liczną i rozbudowaną rodzinę SureColor, w skład której wchodzą zarówno duże maszyny do druku wielkonakładowego w różnych technologiach (sublimacja, ekosolwent, etc.) dla różnych gałęzi przemysłu, jak i mniejsze urządzenia DTG czy fotograficzne. Warto także pamiętać o modelach dedykowanych do przenoszenia na papier zaawansowanych projektów CAD czy drukarkach POS. Praktycznie trudno znaleźć dziedzinę biznesu, której nie moglibyśmy wesprzeć.

Mówicie, że oferujcie cały ekosystem produktowy. Co to oznacza?

Epson to kompleksowa oferta – zaczynając oczywiście od samego sprzętu, poprzez dedykowane oprogramowanie, po wsparcie serwisowe-gwarancyjne. Drukarki Epson wykorzystują własne innowacyjne rozwiązania, takie jak zaprojektowane od podstaw głowice drukujące czy specjalne atramenty, które są nieodłączną częścią tego współdziałającego ekosystemu.  Nie można oczywiście zapomnieć o kluczowym elemencie jakim jest wiedza i doświadczenie naszych partnerów, dzięki którym Klient otrzymuje dokładnie takie rozwiązanie, jakiego potrzebuje. Co ważne oferując taki kompleksowy system możemy być pewni, że efekt końcowy, czyli wydruk u Klienta będzie w 100% powtarzalny, a do tego na najwyższym poziomie.

W czasie pandemii, gdy wiele branż zanotowało spadki, rynek tekstyliów reklamowych rozwijał się bardzo dobrze. Jak wygląda wasza oferta dla tego segmentu?

Jesteśmy beneficjentami tego, że jak wspomniałem, oferujemy całościowe rozwiązanie – od narzędzi do przygotowania druku po profesjonalne i komercyjne produkty do drukowania. Rozumiejąc, co jest w najważniejsze w procesie drukowania, opracowujemy rozwiązania precyzyjnie dostosowane do potrzeb na rynku tekstyliów reklamowych. W naszym portfolio produktów znajdują się zarówno maszyny do druku ekosolwentowego, sublimacji czy druku DTG – od małych drukarek takich jak SC-F2100, SC-F100, po wysokonakładowe maszyny o szerokości zadruku 1,8 metra, takie jak SC-F10000.

Naszym flagowym produktem dla rynku tekstyliów reklamowych jest seria drukarek Monna Lisa, która łączy w sobie moc i wydajność najnowszych, światowej klasy drukarek atramentowych Epson oraz technologię produkcji wyrobów tekstylnych. Są to drukarki do tekstyliów nowej generacji, oferujące wysoką jakość wydruków, wydajność oraz stabilną i niezawodną pracę przy minimum przestojów. Monna Lisa stanowi serce zaawansowanego technologicznie rozwiązania Total Solution – kompletnego, zintegrowanego systemu, który zapewnia pełne wsparcie w całym cyklu produkcyjnym. Wszystkie jego elementy pochodzą od jednego dostawcy – od głowic, poprzez atramenty, odczynniki chemiczne, aż po wsparcie techniczne.

Priorytetem dla Epson jest ekologia. Jak działacie w tym obszarze? Jakie korzyści dla klienta końcowego niosą te rozwiązania?

Istotną zaletą urządzeń drukujących Epson jest fakt, że są one niezwykle ekonomiczne oraz przyjazne środowisku. Niewymagająca użycia ciepła autorska technologia druku Heat-Free zużywa nawet do 83 proc. mniej energii, a dodatkowo drukarki atramentowe Epson potrzebują do 96 proc. mniej materiałów eksploatacyjnych niż drukarki laserowe, co niesie istotny, pozytywny wpływ na środowisko. Energooszczędne technologie pomagają zmniejszyć emisję dwutlenku węgla – umożliwiając przedsiębiorstwom i zwykłym użytkownikom wybory mniej inwazyjnej technologii pozytywnie wpływamy na nasze otoczenie. Klienci końcowi, oprócz wspomnianych wyżej oszczędności, korzystają też z atutów całościowego systemu wdrożonego przez Epson, w którym oferujemy optymalne pakowanie produktów, mało odpadów eksploatacyjnych, wspomniane już niskie zużycie energii, a także darmowy odbiór pojemników po zużytych atramentach.  Epson dostarcza konsumentom nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, które przy zachowaniu pełnej funkcjonalności mają niewielki wpływ na środowisko naturalne – zarówno w procesie produkcji jak i użytkowania, a także w dużej mierze podlegają ponownemu przetworzeniu.

Waszym ambasadorem został niedawno Usain Bolt. Skąd wybór właśnie tego sportowca i jakie oczkowania wiążecie z tą współpracą?

To prawda, Epson ogłosił ostatnio partnerstwo z Usainem Boltem, najszybszym człowiekiem świata, który będzie twarzą ważnej kampanii budowania świadomości na temat drukarek atramentowych bez kartridży z serii EcoTank. To przykład idealnego partnerstwa: ten wybitny sportowiec nawiązuje współprace tylko z tymi markami, które według niego mogą naprawdę coś zmienić. Jak sam mówi: „Mnie i Epsona łączy wiele wspólnych wartości, razem chcemy tworzyć lepszą przyszłość. Zależy nam przede wszystkim na budowaniu zaufania dzięki produktom, które pomagają społecznościom rozwijać się w mądry, zrównoważony sposób”.

Od momentu ich wprowadzenia na rynek w 2010 r. na całym świecie sprzedano już ponad 60 milionów drukarek EcoTank z pojemnikami na atrament o dużej pojemności, dzięki którym klienci mogą zaoszczędzić nawet 90% na kosztach drukowania. Zamiast wkładów na atrament są one wyposażone w wydajne, łatwe w uzupełnianiu, butelki. Wszystkie nowe modele EcoTank są wyposażone w technologię Heat Free niewymagającą użycia ciepła w procesie druku, która gwarantuje bardzo niski całkowity koszt korzystania (TCO), pozwala zmniejszyć zużycie energii na świecie i minimalizuje czynności serwisowe. Liczymy, że dzięki tej kampanii wzrośnie świadomość zalet jakie dają te drukarki. Nie tylko jeśli chodzi o oszczędności w portfelu, ale może przede wszystkim o to, jak drukować bez ograniczeń, przy minimalizowaniu wpływu na środowisko naturalne.

Jak opisalibyście rynek branży druku teraz i to jak ewoluował na przestrzeni tych dwóch dekad?

Oczywiście rynek ulega ciągłym zmianom, ale jeśli miałbym wskazać te najważniejsze na przestrzeni ostatnich lat to jest to pojawienie się i wzrost popularności druków personalizowanych. Oczywiście jest to możliwe dzięki upowszechnieniu technologii druku cyfrowego, która pozwala drukować bezpośrednio w siedzibie firmy, także w bardzo małych nakładach, przy niskich kosztach, ale bez kompromisów jeśli idzie o jakość. 20 lat temu nie było to możliwe i to właśnie dzięki rozwojowi technologii i inwestycjom w badania, przez takie firmy jak nasza, klienci mają coraz więcej możliwości – dotyczy to zarówno wydruków domowych jak i komercyjnych, świetnym przykładem jest tu wzrost popularności drukarek DTG.

Tomasz Kuciński podczas targów Festiwal Marketingu organizowanych przez OOH magazine

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko