Marketing MIX Marketing szeptany w nowych kanałach | Katarzyna Pietraczyk-Myśliwy

Marketing szeptany w nowych kanałach | Katarzyna Pietraczyk-Myśliwy

124
0

Duża część decyzji zakupowych podejmowana jest w oparciu o informacje znalezione w sieci. Wśród wszystkich użytkowników social mediów w Polsce aż 30% osób (ok. 7,7 mln) jest w wieku 13-24 lat, większość z nich korzysta z platform Snapchat i Tiktok (źródło: Hootsuite, WeAreSocial, raport Digital 2021 Poland). Aby do nich dotrzeć, należy być w miejscach, w których są oraz tworzyć treści, które lubią.

Żeby budować lub zwiększać świadomość marki wśród młodych użytkowników należy aktywnie uczestniczyć na portalach młodzieżowych. Buzz marketing daje nam tutaj przewagę – ta forma promocji jest naturalna i dociera w miejsca, do których inne (reklama w TV, post na Facebooku itp.) nie mogą.

W takich działaniach najważniejsze jest realne doświadczenie z produktem. Stawiamy na autentyczność – content designerzy, aby mogli sobie wyrobić opinię i relacjonować swoje wrażenia (np. za pomocą materiałów wideo typu unboxing, relacje i recenzje, a także tekstowych, np. opinie na forach) muszą przede wszystkim poznać markę i produkt. W działaniach ważna jest etyka oraz swoboda tworzenia treści przez content designerów ich przekonanie do produktu i jego jakości, aby mogli polecać go innym.

Obecnie każdy pojedynczy użytkownik sieci/ social mediów może tworzyć i docierać na masową skalę. Ważne jest, aby marka budowała doświadczenia z konsumentem, aby ludzie chcieli o niej mówić. Marketing szeptany sprawia, że ludzie chcą dzielić się swoim doświadczeniem, zabierać głos w dyskusji.

Co daje WoMM?

Efektywnie poprowadzona kampania WoMM może zwiększyć rozpoznawalność marki, wspierać budowanie określonego wizerunku (lub go bronić), a także pozyskiwać nowych klientów poprzez nawiązywanie z nimi interakcji.

Ważne: efekty tej formy promocji utrzymują się długo po jej zakończeniu – docieramy do osób, które w trakcie kampanii poszukują informacji o marce/ produkcie, ale także tych, którzy będą chcieli poznać opinie w przyszłości. Treści i wpisy powstałe w ramach działań nie znikają z sieci – cały czas działają na rzecz marki.

Content designerzy mogą nie tylko inspirować do dzielenia się opiniami, ale także moderować dyskusję, np. na zamkniętych grupach facebookowych, forach, portalach branżowych – czyli wszędzie tam, gdzie mówi się o marce.

Cele realizowane przez buzz marketing:

1. Informacyjny – dzięki działaniom możemy wspierać kampanię online, np. informację o aktywacji – inspirować i zachęcać do udziału w konkursie.
2. Promocyjny – wspieramy wejście na rynek nowości, robimy buzz związany z promocją
3. Antykryzysowy – możemy bronić wizerunku firmy, pracowników, produktów, ale także wyjaśniać wątpliwości i pomagać rozwiązywać problemy np. związane z zakupionym produktem.

Działania WoMM powinny być dobrze przemyślane i dobrane indywidualnie dla każdej marki. Ważna jest analiza wizerunku firmy, działań konkurencji oraz branży. Przy każdej współpracy należy określić cel i dobrać do niego odpowiednie taktyki – częstotliwość, miejsca i język publikacji. Dla jednej marki 7 wpisów dziennie może być za dużo, a dla innej 30 to za mało. Zależy to od marki – jej popularności czy stopnia nasycenia informacji w sieci.

Jak skutecznie prowadzić kampanię WoMM?

Nieodłącznym elementem buzz marketingu jest monitoring sieci – pozwala nie tylko ocenić, gdzie i co mówi się o marce, jakie emocje temu towarzyszą, ale także niemalże natychmiast znaleźć newralgiczne punkty, aby zareagować, zanim dojdzie do kryzysu lub gdy już do niego dojdzie – monitorować i reagować. Aby mieć jak najpełniejsze spojrzenie i wyciągać poprawne wnioski.

W agencji Bluecloud Interactive korzystamy z kilku narzędzi do monitoringu i badania opinii w sieci, m.in.: Unamo, Newspoint, SentiOne oraz NetDive. Działania prowadzimy w miejscach wymiany opinii online – portalach, forach, mediach i aplikacjach społecznościowych, które są formą komunikacji dla młodzieży. We współczesnym marketingu szeptanym nie możemy zapomnieć o TikToku czy Snapchacie – aplikacjach, które dają szeroki wachlarz możliwości unikalnego contentu, który będzie trafiał do młodszego pokolenia. Dziś content designer jest małym studiem kreatywnym – ma zupełną wolność w tworzeniu treści dla marki.

W naszych działaniach bazujemy na trendach i innowacjach oraz korzystamy z 15-letniego doświadczenia w marketingu szeptanym (WoMM). Stawiamy na autentyczne treści, prezentowane w nienachalny, organiczny sposób. Odchodzimy od komentarzy na portalach, forach, blogach. One też są ważne, ale aby docierać do młodszego pokolenia, ważny jest content wideo w aplikacjach społecznościowych. Nasi content designerzy są aktywni na TikToku i Snapchacie – regularnie publikują treści dostosowane do danego portalu, w których przeplatają swój lifestyle’owy content z treściami tworzonymi na potrzeby kampanii (np. z nienachalnym lokowaniem produktu).

Katarzyna Pietraczyk-Myśliwy – Head of Social Media w Bluecloud Interactive. Z social media marketingiem związana od 2013 r., pracowała jako junior project manager, social media manager oraz team leader. Zarządza pracą swojego zespołu, a także współtworzy strategie komunikacji w social media, z wykorzystaniem influencer marketingu i WoMM. Wraz z teamem realizuje działania m.in. dla Victoria Vynn, UPC, dr. Oetker, Fujifilm (instax), Nationale Nederlanden.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.