Aktualności Gadżety reklamowe: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Olaf Dąbrowski, Goldenberry...

Gadżety reklamowe: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Olaf Dąbrowski, Goldenberry Group

0

Grudzień to co roku czas branżowych podsumowań, analiz i pytań o to – co dalej? Olaf Dąbrowski z Goldenberry Group przygląda się tegorocznym działaniom i trendom na rynku artykułów promocyjnych, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.

Trend roku

Bezsprzecznie „sustanability”, czyli wszelkie działania związane ze zrównoważonym rozwojem oraz ochroną planety Ziemi. Cała branża artykułów reklamowych wpisuje się w ten trend, począwszy od producentów i ich towary, poprzez cały łańcuch dostaw, na agencjach dostarczających rozwiązania i produkty klientom końcowym skończywszy. Jestem przekonany, że nie jest to krótkotrwały trend – to z pewnością (i obym się nie mylił) kierunek i działanie długoterminowe, które jest spójne z globalnym podejściem oraz strategią większości naszych Klientów.

Prawdziwy „game changer” w naszej branży – Carbon Tracking Tool – to rewolucyjne i unikatowe narzędzie, które pozwala nam na zbadanie ilości generowanego dwutlenku węgla dla każdego gadżetu reklamowego, który oferujemy. Powstał na zlecenie IPPAG we współpracy z międzynarodową organizacją Eco Act i jest certyfikowany przez Buerau Veritas – lidera w dziedzinie jednostek certyfikujących na świecie.

Jako jedyni w branży (Carbon Tracking Tool Goldenberry posiada w Polsce na wyłączność! 💪) uświadamiamy, edukujemy i zmieniamy przyzwyczajenia zakupowe Klientów, którzy, bazując na naszych wyliczeniach z kalkulatora i fachowemu doradztwu, podejmują coraz bardziej świadome decyzje odnośnie zakupu produktów reklamowych, ograniczając tym samym ślad węglowy swojej firmy. Idziemy także o krok dalej i w imieniu naszych Klientów możemy skompensować ilość generowanego przez ich zamówienia CO2 sadząc drzewa bądź inwestując w projekty chroniące lasy i nasz klimat.

Pomimo wciąż szalejącej pandemii oraz utrudnień związanych z pracą zdalną, możemy pochwalić się bardzo wartościowymi projektami z wykorzystaniem teorii upcyclingu oraz Carbon Tracking Tool w praktyce, nadajemy drugie życie produktom, które dotychczas były postrzegane jako niepotrzebne i skazane jedynie na utylizację. Koncepcja re-use i re-cycle to dowód na to, że kwestia ochrony środowiska i działań ekologicznych, będzie się w naszej branży dynamicznie rozwijała i o wchodziła na coraz wyższy poziom. Z pełną świadomością i dumą, – mogę zapewnić, że Goldenberry jest na to świetnie przygotowane – ba! Chcemy być w tej kwestii pionierem!

Największy sukces roku 2021 w kontekście branży upominków reklamowych

Po pierwsze, wydaje się, że ogromnym sukcesem całej branży jest stosunkowo szybki powrót do oferowania i sprzedaży artykułów reklamowych. Taki „back to basics” wcale nie był taki oczywisty po roku 2020, w którym ogromna liczba dostawców i agencji reklamowych na skutek drastycznego spadku zamówień, musiała w pewnym stopniu przebranżowić się i bardzo mocno postawić na sprzedaż środków ochrony osobistej. Mogę mówić za siebie, choć rynek wysyłał sporo sygnałów, że w roku 2021 udział sprzedaży produktów związanych z walką z pandemią jest marginalny.  Wszystkie ślady na niebie i ziemi wskazują, że branża bardzo szybko wróciła na właściwe tory, jeżeli weźmiemy pod uwagę oferowane produkty, i pomimo wyzwań związanych z ich dostępnością oraz logistyką z Dalekiego Wschodu, rok 2021 to zdecydowanie powrót do normalności.

Drugim niewątpliwym sukcesem branży był powrót do organizacji imprez targowych, takich, do których byliśmy wszyscy przyzwyczajeni przed pandemią. Moim zdaniem wirtualne targi nie mają najmniejszych szans, aby zastąpić te tradycyjne. Nawet najlepsza technologia nie jest w stanie konkurować ze spotkaniami z dostawcami i klientami face to face. Najlepszym przykładem jest wrześniowa impreza organizowana w Warszawie przez OOH Magazine – Festiwal Marketingu, który, przy zachowaniu dodatkowych środków bezpieczeństwa, zgromadził rekordową liczbę wystawców i gości. Cała branża była bardzo stęskniona takich imprez, które dały nam ogromny zastrzyk pozytywnej energii, tak bardzo potrzebnej po negatywnych doświadczeniach w okresie pandemii.  Mam nadzieję, że powoli sytuacja stabilizuje się i życzę wszystkim, abyśmy zgodnie z wieloletnią tradycją spotykali się nie tylko na imprezach targowych w Polsce, ale także w Europie (PSI) i Hongkongu (HKTDC).

Wpływ pandemii na branżę

Sądzę, że pandemia w coraz mniejszym stopniu determinuje wydarzenia w branży. Wygląda na to, że nauczyliśmy się z nią żyć i koncentrujemy się mocno na codziennym biznesie. Na niektóre decyzje związane z pandemią, nie mamy żadnego wpływu, więc staramy się skupiać na naszych celach oraz planach biznesowych i działać tak, aby pandemia nie była głównym motywem naszych codziennych rozmów i decyzji. Czynimy to oczywiście z pokorą i z zachowaniem możliwych zasad bezpieczeństwa, ale równocześnie zachowujemy zdrowy rozsądek oraz optymizm, że w krótce sytuacja wróci do normalności.

Pandemia sprawiła, że fakt, iż wciąż wiele osób pracuje zdalnie lub w trybie hybrydowym nie jest już żadnym zaskoczeniem.  Staramy się docierać do klientów stosując trochę inne metody oraz nie przejmując się zbytnio tym, że decyzje dotyczące zakupów artykułów wymagają ciut więcej czasu.

Z drugiej strony, pandemia wymusiła jeszcze szybszy rozwój digitalizacji oraz narzędzi e-commerce w branży. Właśnie dynamicznie rozwijająca się cyfryzacja jest drugim bardzo zauważalnym trendem roku 2021. Na bazie doświadczeń oraz feedbacku płynącego od Klientów mogę potwierdzić, że zwykły webshop nie rzuca dzisiaj nikogo na kolana. Szczególnie w dobie pandemii, klienci oczekują nowoczesnych narzędzi automatyzujących i optymalizujących procesy zakupowe oraz zarządzających budżetem marketingowym. Mam tutaj na myśli funkcjonalność crowd procurement, możliwość przeprowadzenia poprzez narzędzie on-line konsolidacji zamówień, tzw. smart-buy lub integracja informacji o pojawiającym się śladzie środowiskowym z bazą produktów.  Wszystko to jest ogromnym wyzwaniem programistycznym, dlatego w Goldenberry właśnie czas pandemii wykorzystaliśmy na development takiego nowoczesnego systemu, z którego korzysta dzisiaj coraz  większa rzesza klientów.

Wyzwania na 2022 rok

Ostatni kwartał 2021 roku może wskazywać, że łańcuch dostaw oraz dostępność produktów stanowią poważne wyzwania na rok 2022. Nie dotyczą one tylko naszej branży, wszak zewsząd słyszymy sygnały o światowych problemach z ilością komponentów produkcyjnych oraz opóźnieniach w dostawach. Nie przypominam sobie jednak w przeszłości tak dużej liczby sytuacji, kiedy dostarczenie produktów w wymaganej ilości oraz zgodnych z potrzebami klientów, stanowiło niemałą zagwozdkę oraz całą masę wyzwań dla naszego Działu Zakupów.

Goldenberry traktuje pojęcia ekologii i zrównoważonego rozwoju bardzo poważnie, nie tylko płyniemy z nurtem, ale chcemy wyznaczać jego kierunek. Dla nas wyzwaniem na kolejny rok będzie znalezienie partnerów biznesowych, którzy będą w stanie zrealizować nasze szalone pomysły z dziedziny re- i up-cyclingu, a uwierzcie – w tym temacie nasza wyobraźnia nie zna granic!