Aktualności Jubileusz PIAP – 15 lat dla branży gadżetów | Wywiad z przedstawicielami

Jubileusz PIAP – 15 lat dla branży gadżetów | Wywiad z przedstawicielami

0
PIAP

Polska Izba Artykułów Promocyjnych powstała w lutym 2007 roku. Zrzesza firmy z szeroko rozumianej branży gadżetów reklamowych, reprezentując ich interesy i lobbując w ich imieniu. Dziś liczy ponad 180 członków. Jak wyglądały początki? Jakie były kamienie milowe organizacji? Dokąd zmierza? O to zapytaliśmy jej przedstawicieli.

Karol Małyska
Członek – Założyciel, Pierwszy Prezes PIAP, Capira

Jest Pan członkiem-założycielem PIAP. Jakie były początki tej organizacji, jak postrzega Pan jej rozwój z perspektywy tych 15 lat?

Początki PIAP to już czas intensywnego rozwoju branży upominków reklamowych. W rozmowach podczas spotkań targowych wykiełkowała idea powołania do życia organizacji reprezentującej nasze środowisko. Zobaczyliśmy wspólne cele oraz duży potencjał gospodarczy naszej branży, które w żaden sposób nie miały swojej reprezentacji. Dobrze wspominam nić porozumienia wokół wspólnej idei grupy zapaleńców, którzy na co dzień nierzadko byli konkurentami. Liczne spotkania i debaty nad kształtem i charakterem organizacji będącej ambasadorem branży: zarówno producentów, dystrybutorów, jak i agencji reklamowych, zaowocowało przedsięwzięciem jakim jest obecnie PIAP. W 2007 roku postanowiliśmy powołać instytucję, która zintegrowała środowisko, uporządkowała wzajemne zależności oraz stała się głosem naszej branży, występującym przed państwowymi decydentami we wspólnej sprawie. Z perspektywy tych minionych lat widać, że organizacja była i jest potrzebna.

Edyta Lisowska
Prezes PIAP, Dyrektor Zarządzający Agencji Reklamowej EBLIS B&L

Jakie są korzyści przynależności do organizacji jaką jest PIAP z perspektywy agencji reklamowej?

Jako agencja od lat korzystamy z licznych przywilejów dzięki przynależności do PIAP. Dołączyliśmy do programu Rekomendowana Agencja Reklamowa, co podkreślamy naszym klientom, a o naszej rzetelności mogą przekonać się uzyskując opinie od innych „Piapowiczów”. Korzystamy z bezpłatnej pomocy prawnej w ramach składki, co przydaje się w przypadku interpretacji zapisów umów czy regulaminów. Agencje reklamowe mogą skorzystać także z  tańszych przesyłek kurierskich. Kolejna korzyść to relacje. Spotkania regionalne, targi, wieczory PIAP oraz walne to doskonała okazja, aby poznać nowe firmy, które niedawno dołączyły do PIAP i ludzi, którzy je tworzą. Możemy wymienić się doświadczeniami, porozmawiać, a nawet omówić szersze pomysły czy wdrożyć w życie bieżące realizacje. Te relacje zostają na lata, poznajemy mnóstwo fantastycznych ludzi, możemy skonsultować nie tylko kwestie związane z zamówieniami, ale także inne, dotyczące prowadzenia działalności. Korzyścią jest również portal PIAP, w którym na forum wewnętrznym poruszane są ciekawe wątki i tematy – dzięki nim wiemy co dzieje się na rynku i jak działać w niektórych wypadkach.

Jacek Kozłowski
V-ce prezes PIAP, GUAPA PRODUKCJA

Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoi teraz branża gadżetów reklamowych i artykułów promocyjnych?

Sytuacja, w której się znaleźliśmy zaskoczyła wszystkich, nie omijając branży reklamowej. Każde ogniwo naszej branży mierzy się z dopasowaniem do aktualnych wymagań rynku. Budowanie świadomości artykułu promocyjnego wręcz na nowo to aktualnie podstawa funkcjonowania. Ograniczenia uniemożliwiają podejmowanie dotychczasowych działań, przede wszystkim w kontakcie bezpośrednim. Zatem należy kierować strumień komunikacji poprzez szeroko rozumiany internet. PIAP odpowiedział niezwłocznie tworząc kampanię „odmrażającą” upominki reklamowe. Wiele pozytywnych reakcji potwierdziło słuszność tego kierunku. Wsparcie naszej organizacji jest bardzo potrzebne, zatem planujemy, będąc podporą dla naszych członków, a wzorem dla innych uczestników rynku, prezentować wiedzę o artykułach promocyjnych. W ten sposób zwiększymy zaufanie do roli jaką odgrywają gadżety reklamowe, a co za tym idzie, do wszelkich działań z promocją i reklamą związanych.

Zbigniew Grzeszczuk
Członek Zarządu PIAP

Na przestrzeni lat PIAP lobbował na rzecz zmiany prawa w kwestii podniesienia limitów na nieodpłatne przekazywanie gadżetów. Jakie zmiany legislacyjne udało się osiągnąć, co udało się wywalczyć jako organizacja?

To już kolejna dekada, kiedy PIAP, jej członkowie i założyciele apelują do Ministerstwa Finansów o zmianę wysokości limitów na przedmioty reklamowe. Bytność w takich gremiach jak KIG – Krajowa Izba Gospodarcza czy Rada przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorstw, oczywiście skraca ten dystans, co nie zmienia faktu, iż władza jest oporna i wprowadza zmiany, które w jej rozumieniu jej pasują. Pisma kierowane przez zarząd PIAP-u doczekały się tak różnych odpowiedzi, co do wysokości strat, jakie poniósłby budżet państwa, że wydaje się, że gdyby te zmiany, których się domagamy wprowadzić, to budżet się zawali. Efektem moich wystąpień w Ministerstwie Rozwoju na konferencjach Rady Małych i Średnich Przedsiębiorstw i pism składanych na jego ręce jest to, że Ministerstwo Finansów podało oficjalnie: „Podnosimy kwoty dla jednorazowych prezentów o małej wartości z 10 zł do 20 zł”. Sami Państwo rozumiecie, że to zmiana kosmetyczna, choć według rządu podwyżka o 100%, co przy inflacji grudniowej 8,6% jawi się jako ponury żart. Dlatego dalsze zmiany są konieczne.

Magdalena Humeńczuk
V-ce prezes PIAP, Inspirion Polska

Jakie są dziś główne trendy na rynku artykułów promocyjnych? Jakie będą kluczowe w nadchodzących miesiącach?

W 2021 r. PIAP przeprowadził badanie nastrojów branży. Kwestii, z którymi mierzą się obecnie uczestnicy rynku jest sporo – zaczynając od zakłóceń spowodowanych COVID-19, poprzez niepewność gospodarczą, zmiany w łańcuchach dostaw, po rosnące koszty. Zestawiając ze sobą wyniki badania i obecne trendy na rynku widać, że pandemia stała się katalizatorem zmian w stylu prowadzenia działalności. Szczególnie dużo mówi się o ekologii, mamy więc wysyp eko-produktów (wielorazowych, biodegradowalnych, lokalnej czy odpowiedzialnej produkcji). Firmy przykładają większą wagę do zrównoważonego rozwoju, na przykład inicjując programy CSR. Zwiększane są także nakłady na tworzenie lub ulepszanie online’owych kanałów kontaktu z odbiorcami. Trend jednak, który odegra kluczowa rolę w najbliższej przyszłości jest ponadczasowy. To zwrócenie się w stronę relacji i drugiego człowieka. Ludzie spragnieni są kontaktu twarzą w twarz, bardziej doceniają gesty takie jak otrzymany upominek. To zwiastuje choć może niełatwą, ale na pewno stabilną, przyszłość naszej branży.

Katarzyna Wojniak
Dyrektor Generalny PIAP

Trzymasz pieczę nad PIAP i nadzorujesz pracę całej organizacji. Jak podsumowałabyś te 15 lat – ze względu na osiągnięte cele, ale i wyzwania z jakimi trzeba się było zmierzyć?

Każdy kolejny Jubileusz Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych skłania mnie do osobistej refleksji – to już 12 lat mojej pracy na rzecz organizacji i branży upominków reklamowych. Wspaniali ludzie, którzy tworzą ten rynek i z którymi na co dzień mam przyjemność współpracować: Zarząd, Członkowie PIAP oraz nasi Partnerzy, Współpracownicy, Redaktorzy sprawiają, że każdy dzień pracy dla organizacji jest przyjemnością. Myślę, że PIAP przez te 15-lat swojej działalności na rynku rozwinął skrzydła. Zrealizowaliśmy wiele wartościowych projektów dla branży: cykliczne spotkania regionalne wraz ze szkoleniami dla Członków Izby, pierwsze na polskim rynku rzetelne badanie jakościowe dotyczące percepcji artykułów promocyjnych – sondaż przeprowadziła firma Ipsos, a ankietowanymi były zarówno osoby odpowiedzialne za wybór upominków, jak i ich adresaci. W 2021 roku zrealizowaliśmy kampanię promującą upominki reklamowe „Odmrażamy upominki reklamowe”. Dzięki długoletnim działaniom i staraniom PIAP udało się podnieść limit na upominki reklamowe z 10 do 20 zł. Na co dzień firmy Członkowskie zwracają się do PIAP ze swoimi problemami, często też kojarzymy naszych Członków z innymi Członkami w ramach naszej organizacji. Staramy się pomóc najlepiej jak tylko potrafimy i mamy wiele ciekawych pomysłów na przyszłe lata działalności Izby.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.

Czytaj więcej TUTAJ.