Czym więc jest ta motywacja, jak pogodzić cele i oczekiwania pracownika z celami i oczekiwaniami pracodawcy oraz co najważniejsze jak menedżer powinien zachowywać się w całej tej motywacyjnej układance?
Zacznijmy od teorii motywacji. Tradycyjne ujęcie motywacji opiera się na założeniach tzw. Naukowej szkoły organizacji Taylora (proces motywowania może realizować się dzięki środkom motywacyjnym – narzędziom, instrumentom). Taylor uważał, że najlepszym środkiem motywacji są pieniądze.
Źródłem inspiracji dla wielu innych autorów zajmujących się problematyką motywacji była teoria A. Maslowa (Teoria Potrzeb). Dalej powstały:
Dla menedżera w tym przypadku słowem klucz jest „znajomość”. Znajomość swoich ludzi, ich potrzeb oraz celów prywatnych i zawodowych, które mają bardzo duży wpływ na motywację, a niestety często nie branych pod uwagę w swoim stylu kierowania. To właśnie poznanie tych potrzeb, zrozumienie ich ważności oraz próba połączenia zadań zawodowych z możliwością realizacji tych prywatnych daje potężny zastrzyk motywacji i buduje właściwą postawę – aktywnego zaangażowania w życie zespołu, firmy, a więc finalnie ułatwia to sposób zarządzania zasobami ludzkimi bez konieczności dodatkowego jakiegoś wielkiego systemu motywacyjnego.
Obszar tzw. „znajomości” członków zespołu to sztuka budowania relacji przez menedżera, umiejętność słuchania i docierania do każdego indywidualnie i zespołowo, to uważność i empatia, to finalnie posiadanie kompetencji komunikacji interpersonalnej na wysokim poziomie. Kluczem bowiem każdego skutecznego menedżera (nie tylko w obszarze motywacji) jest właśnie komunikacja.
Zanim jednak fizycznie dojdzie do komunikacji, warto aby każdy menedżer skorzystał z umiejętności obserwacji, by dostosować swój styl kierowania do fazy rozwoju pracownika, co też ma ogromny wpływ na jego motywację lub demotywację (tu warto zapoznać się z Przywództwem Sytuacyjnych ).
Z fazą rozwoju pracownika oraz samą motywacją łączy się też zagadnienie „pokoleniowości”, które nie sposób ominąć patrząc oczami menedżera, kogo ma w zespole, z ich podejściem do pracy oraz do samego przełożonego. Wyróżniamy następujące pokolenia i ich podejścia do pracy zawodowej:
W codziennych wyzwaniach, a tym samym w motywacji członków zespołu menedżer powinien korzystać z narzędzi tj. feedback, delegowanie, czy też rozmowa coachingowa. Oczywiście każdy menedżer ma też swoje sposoby, metody, narzędzia motywowania pozapłacowego. To już zostawiam do indywidualnej analizy co, komu i w jakich okolicznościach się sprawdza i jakie możliwości w tym zakresie daje menedżerowi jego firma.
Celowo użyłem słów „motywowania pozapłacowego”, gdyż z doświadczenia wiem, iż pieniądze same w sobie nie są motywatorem w pracy są to tzw. czynniki higieny. Są one ważne do codziennego funkcjonowania, ale nie stanowią długofalowego bodźca do motywacji w pracy. To możliwość realizacji celów prywatnych połączonych z zawodowymi, to rozwój i przynależność do zespołu, w którym panuje zaufanie, szacunek i wzajemne wsparcie połączone z odpowiednim stylem kierowania menedżera daje większości ludziom motywację do pracy, a nie same pieniądze.
Niemniej jednak nie twierdzę, że pieniądze jako takie nie są ważne, ale w kwestii motywacji w pracy nabierają według mnie znaczenia dopiera w połączeniu z resztą rzeczy o których wspomniałem.
Ostatnie słowo należy do efektywności, bo ta łączy motywacją i kompetencje. To finalnie za efektywność będzie rozliczany każdy menedżer i każdy członek zespołu, a nie za samą motywację. Efektywność indywidualna to postawa, nawyki, motywacja i kompetencje. Efektywność zespołowa to odpowiedni podział ról, zakres obowiązków i odpowiedzialności, to współpraca i dobra komunikacja, to dobry leadership.
Piotr Tytoń – dyplomowany Trener biznesu i rozwoju osobistego, Coach ACC ICF, Certyfikowany HR Business Partner DiSC Trainer & Facilitator. 20 lat doświadczenia w zarządzaniu zasobami ludzkimi na różnych stanowiskach kierowniczych (menedżer, dyrektor zarządzający) oraz jako HR Business Partner odpowiedzialny między innymi za rekrutację, budowanie zespołów, realizacje celów biznesowych firmy, rozwój pracowników, kontrole i nadzór działów produkcyjnych i handlowych. Od kilku lat zajmuje się wsparciem firm w zakresie poprawy efektywności osobistej liderów (kadry średniego i wysokiego szczebla) oraz członków zespołów poprzez konsultacje, sesje coachingowe, mentoring, testy osobowościowe DISC, warsztaty i szkolenia.
Inne felietony autora można przeczytać TUTAJ (skuteczny menedżer), TUTAJ (efektywny lider) oraz TUTAJ (asertywny menedżer).