Logo

Media & maszyny

Canon Polska podsumowuje 2021 rok: cyfryzacja i nowe trendy w wykorzystywaniu technologii druku

Pandemia, zmiana realiów pracy, a także nagłe problemy z łańcuchami dostaw – to część problemów, z którymi musieli się zmierzyć przedsiębiorcy w 2021 roku. Jak z wyzwaniami poradził sobie Canon? Naszym najważniejszym zadaniem pozostaje odpowiadanie na wyzwania i potrzeby klientów, niezależnie od zewnętrznych trudności – komentują przedstawiciele producenta. A co przyniesie 2022 rok?

To już drugi rok, podczas którego szeroko pojętemu biznesowi przyszło się mierzyć z pandemią COVID-19. Wydaje się, że tym razem było nieco łatwiej – lockdowny były rzadsze i mniej dotkliwe, a przedsiębiorcy zdążyli się już przygotować do zmiennych warunków pracy. Jednak tym razem, oprócz pandemii, ogólnoświatowy biznes musiał borykać się z przerwaniem łańcuchów dostaw, zwłaszcza w dziedzinie podzespołów elektronicznych.

– Przemysł poligraficzny, podobnie jak cały świat biznesu, w 2021 roku znalazł się pod ogromną presją z powodu ograniczonych dostaw surowców i problemów z kosztami. Doszło do znaczącej presji cenowej i podażowej, z którymi przedsiębiorcy i klienci muszą się do dzisiaj mierzyć – mówi Tomasz Miękus, Product Business Developer w Canon Polska.

Ponieważ producenci mają problemy z uzyskaniem podstawowych komponentów elektronicznych, niektóre urządzenia nie są dostępne w szerokim zakresie dla klientów. Jak jednak przekonuje Tomasz Miękus, nie dotyczyło to rozwiązań oferowanych przez Canon. – Nasza firma zapewniała stały dostęp do urządzeń, podzespołów i materiałów eksploatacyjnych. Istotne było zapewnienie pełnej oferty oraz profesjonalnego wsparcia eksperckiego dla klientów i partnerów. W 2021 roku nie tylko kontynuowaliśmy sprzedaż dotychczasowych produktów, ale też zaprezentowaliśmy 24 nowe urządzenia i rozwiązania. Wśród nich znalazły się nowe modele z uznanych serii urządzeń, ale też takie innowacje jak linie poręcznych skanerów imageFORMULA, umożliwiających digitalizację dokumentów z dowolnego miejsca, nawet z pociągu czy samochodu – wylicza Tomasz Miękus.

Rośnie popularność urządzeń z najwyższego segmentu

Z diagnozą dotyczącą problemów logistycznych zgadza się także inny przedstawiciel Canon Polska. Michał Młynarczyk, Professional Print Product Manager, przypomina problemy związane z długą blokadę Kanału Sueskiego. Kontenerowiec, który utknął w poprzek kanału, na kilka tygodni uniemożliwił żeglugę między Oceanem Indyjskim a Morzem Śródziemnym.

Ale są też dobre wieści. – Chociaż problemów w 2021 roku było sporo, Canon kontynuuje dobry trend sprzedaży produkcyjnych urządzeń kolorowych. Podobne tendencje widać także w krajach Europy Zachodniej – mówi Michał Młynarczyk. – Prognoza firmy Smithers przewiduje, że do 2026 roku najchętniej kupowane będą właśnie produkcyjne urządzenia kolorowe z najwyższego segmentu – dodaje ekspert.

Przygotować zdalne stanowisko pracy

Pandemia COVID-19 w ostatnich latach spowodowała konieczność poszerzenia trybu pracy zdalnej. To, co dla wielu branż stanowiło problem, dla producentów urządzeń biurowych okazało się szansą. Z jednej strony przedsiębiorstwa musiały przygotować odpowiednie narzędzia, umożliwiające pracownikom wydajną i bezpieczną pracę z domu. Z drugiej strony – coraz więcej firm zaczęło interesować się rozwiązaniami cyfrowego obiegu dokumentów.

– W 2021 roku umocniliśmy swoją pozycję jako wiodący dostawca rozwiązań dla biur – komentuje Dariusz Szwed, MPS Business Development Manager w Canon Polska. – Był to dla nas rok kilku ważnych premier, odpowiadających na potrzeby związane z pracą w dużych biurach oraz z trybem pracy hybrydowej. Wprowadziliśmy na rynek chociażby nowe linie produktowe segmentu A3 color, w tym z uznanej serii urządzeń wielofunkcyjnych imageRUNNER – wylicza.

Z ewoluującym trybem pracy coraz częściej wiążą się jednak zagrożenia. Dlatego 2021 rok zdaniem Dariusza Szweda upłynął pod znakiem dbałości o bezpieczeństwo cyfrowe. – Miniony rok negatywnie zasłynął dużą liczbą wydarzeń związanych z cyberbezpieczeństwem. Wiemy, że to jeden z najważniejszych tematów dla dzisiejszego biznesu, dlatego stawiamy na najnowocześniejsze zabezpieczenia stosowane w naszych urządzeniach i oprogramowaniu. Równie istotna jest edukacja – mówi ekspert Canon Polska. Jak dodaje, polski oddział Canon w ramach działań podnoszących świadomość przedsiębiorców na temat bezpieczeństwa cyfrowego przygotował w minionym roku m.in. podcast poświęcony tematyce cybersecurity oraz wskazywał na kluczowe elementy bezpieczeństwa druku. – Opowiadaliśmy o najlepszych sposobach ochrony firmy oraz o standardach bezpieczeństwa dokumentów w kontekście RODO. Rozwiewaliśmy też fakty i mity związane z bezpieczeństwem cyfrowym – zaznacza Dariusz Szwed.

Trendy wielkiego formatu: automatyzacja i aranżacja wnętrz

A jak wyglądał rok w segmencie urządzeń dla inżynierów i projektantów? – Rynek wielkoformatowej dokumentacji technicznej, choć wymagający, jest stabilny od lat – mówi Rafał Osiekowicz, Marketing Manager w Canon Production Printing. I dodaje: – W 2021 roku udało nam się nawet zwiększyć udziały rynkowe. Pomogło nam w tym odświeżenie całej gamy ploterów inżynieryjnych ColorWave i PlotWave, wraz z towarzyszącymi im nowoczesnymi technologiami.

Technologie, o których wspomina Rafał Osiekowicz, to między innymi SmartShield oraz ClearConnect. Pierwsza z nich to zyskujący na znaczeniu inteligentny system ochrony wielkoformatowych ploterów. Druga – to oprogramowanie automatyzujące pracę z ploterem. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na pełną automatyzację produkcji, zarówno w zakresie przygotowania zestawów plików, jak również samego druku. Ważne jest także automatyczne składanie dokumentacji na końcu procesu produkcyjnego.

Jak zauważa ekspert, przez ostatnie dwa lata rynek grafiki wielkoformatowej uległ znacznym zmianom. – Niemal całkowicie zamarła branża eventowa i wystawiennicza, za to doskonale rozwija się rynek druku w aranżacji wnętrz. Nasze flagowe plotery, Colorado oraz Arizona, pomagają tworzyć dowolne projekty na całej gamie różnorodnych podłoży. Chętnie wykorzystują to projektanci, proponując klientom zadrukowane tapety, podłogi czy szyby. Jest to trend, który z całą pewnością będzie podlegał dynamicznemu rozwojowi w następnych latach – przewiduje Rafał Osiekowicz.

Wyzwania na 2022 rok

Jaka perspektywa czeka nas w 2022 roku? Jak podkreślają eksperci, wiele zależy od rozwoju sytuacji związanej z pandemią COVID-19. – Część z nas przez najbliższe miesiące będzie nadal pracować zdalnie lub w modelu hybrydowym. Dlatego szeroko pojęte cyberbezpieczeństwo powinno być jednym z najważniejszych wyzwań nowego roku, a także związana z tym zagadnieniem edukacja i podnoszenie świadomości wśród przedsiębiorców – zaznacza Dariusz Szwed.

Pandemia nauczyła w dużej mierze przedsiębiorców lepszej logistyki, by nie dopuścić do sytuacji m.in. z brakiem dostaw. To ważny element, którego dopracowanie będzie ważne w myśleniu o przyszłości i zabezpieczeniu się na wypadek kolejnych kryzysów – twierdzą eksperci Canon Polska.