Druk DTG – cyfrowa technologia przyszłości DTG, czyli druk bezpośredni na tekstyliach, to przykład na zmiany zachodzące na rynku zdobienia i personalizowania odzieży. Branża poligraficzna coraz częściej wprowadza technologie druku cyfrowego, jako uzupełnienie lub rozszerzenie technologii analogowych. Warto wiedzieć jakie możliwości produkcji i rozwijania biznesu tworzy dzisiaj technologia DTG.
Druk bezpośredni na odzieży (Direct-To-Garment, DTG) to proces drukowania na tekstyliach przy użyciu specjalistycznej technologii atramentowego druku wodnego. Ponieważ jest to proces cyfrowy, wydruk jest ostrzejszy i ma wyższą rozdzielczość niż tradycyjne metody drukowania, takie jak np. sitodruk. Technologia i stosowane w niej drukarki cyfrowe mają również szereg innych zalet takich, jak zdecydowanie mniejsze gabaryty oraz niższe koszty inwestycji.
Pierwsze maszyny drukujące cyfrowo na tekstyliach pojawiły się pod koniec XX wieku i od tego czasu technologia rozwija się z każdym dniem, a co za tym idzie również wielkość rynku znacząco rośnie każdego roku. Jak wygląda sam proces wydruku? – Materiał układamy na specjalnym stole, który umożliwia właściwe, dokładne pozycjonowanie produktu w procesie druku – mówi Karol Rzepus Business Development Manager odpowiedzialny w API.PL za termotransfer cyfrowy i druk DTG. – W celu odpowiedniego związania wydruku z ciemnym podłożem, niezbędne jest zastosowanie specjalnego powleczenia zwanego pre-treatmentem. Dotychczas technologię DTG stosowano przede wszystkim do druku na odzieży bawełnianej. W ostatnim czasie pojawiły się pre-treatmenty umożliwiające druk również na materiałach poliestrowych. W zależności od rodzaju podłoża, należy dobrać odpowiedni rodzaj jego powleczenia. Zastosowanie powleczenia pozytywnie wpływa na jakość wydruku – układa luźne włókna zapewniając gładszą powierzchnię oraz trwałość nadruku. Powleczenie reaguje chemicznie z atramentami, zapewniając ich silniejsze związanie z włóknami podłoża. W zależności od drukarki sam proces druku przebiega w jednym przebiegu (kolory biały i CMYK są nakładane w tym samym przebiegu) lub dwóch przebiegach (najpierw drukowany jest biały podkład, a w kolejnym przebiegu nakładane są kolory). Tak zadrukowany produkt trafia do utrwalenia w prasie termicznej, po czym nadruk jest gotowy.
Technologia DTG stale się rozwija. Producenci prześcigają się we wprowadzaniu coraz lepszych rozwiązań, poprawiających wydajność drukarek oraz komfort ich obsługi i serwisowania. Na rynku funkcjonują obecne są już urządzenia, których możliwości produkcyjne sięgają 500 szt. t-shirtów dziennie. Wyższa wydajność uzyskiwana jest przy zachowaniu, a często nawet poprawie, jakości wydruków. Jednocześnie redukowane są koszty eksploatacji drukarki (TCO). Jest to możliwe dzięki usprawnieniu, przyspieszeniu i automatyzowaniu działań przebiegających w całym procesie technologicznym.
Zaangażowanie producentów, innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne oraz stale rosnący rynek powodują, że druk cyfrowy DTG postrzegany jest jako technologia przyszłości. Co decyduje o wzroście znaczenia tej technologii? – Trendy w modzie stale się zmieniają. Aby nie być w tyle, musimy stale aktualizować zasoby w swoich szafach. Z drugiej strony projektanci odzieży szukają nowych, kreatywnych sposobów tworzenia wyróżniających się ubrań, pozwalających im wyprzedzić konkurencję. To wszystko powoduje, że rośnie potrzeba produkcji krótkich, spersonalizowanych serii odzieży, które idealnie nadają się do dynamicznie rozwijającego się handlu w kanale on-line – dodaje Karol Rzepus z API.PL.
Druk DTG może zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na spersonalizowane towary i zrównoważony druk (zminimalizowanie zapasów materiałów) w zgodzie z filozofią zero-waste. Druk tylko niezbędnej w danej chwili ilości tekstyliów znacznie obniża koszty, a jednocześnie ma pozytywny wpływ na środowisko. Do obrotu – a w konsekwencji na śmietnik – trafia mniej produktów. Konieczność spełnienia coraz bardziej wymagających przepisów jakościowych, również skłania wielu producentów odzieży do stosowania technologii DTG. Tusze stosowane w tej technologii, spełniają bowiem wymagające normy bezpieczeństwa.
Druk bezpośredni na tekstyliach to technologia przed którą rysuje się jasna przyszłość. Ciągle rozwijana i udoskonalana, ma szansę z czasem zastąpić analogowe technologie druku. Rosnący rynek e-commerce, którego ważną częścią jest handel odzieżą i tekstyliami, wymusza zmiany w podejściu do prowadzenia biznesu. Możliwość szybkiej realizacji trudnych i wymagających zleceń oraz niskie koszty produkcji to podstawa sukcesu w branży. Druk DTG zajmuje coraz mocniejszą pozycję na rynku poligrafii tekstylnej. Dzieje się tak dlatego, ponieważ ta innowacyjna technologia jest w stanie sprostać ww. wyzwaniom rynkowym.
Autor: Karol Rzepus
Więcej informacji na www.api.pl