Podłogi w sklepach, marketach, salach obsługi klientów, a także parkingi, chodniki i alejki z kostki brukowej coraz częściej są wykorzystywane jako przestrzeń reklamowa i informacyjna. To zrozumiałe, ponieważ możliwości wykorzystania podłóg w miejscach użyteczności publicznej są praktycznie nieograniczone.
Mogą to być zarówno proste oznaczenia i instrukcje poruszania się, jak również grafiki w formacie 3D, które diametralnie zmieniają przestrzeń pod względem estetycznym i funkcjonalnym. W zależności od potrzeby, należy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: jaka folia będzie odpowiednia, jaki klej wytrzyma natężenie ruchu, w jaki sposób zabezpieczyć grafikę przed zniszczeniem, jak uchronić użytkowników przed poślizgiem, itp.
– Wybór folii i laminatów na podłogi do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych jest już naprawdę szeroki – mówi Anna Podgórska, manager produktu w API.PL.
– Jednak choć materiały do wnętrz są rozpowszechnione i ogólnie znane, to materiały na zewnątrz wciąż budzą dużo wątpliwości i obaw przed zastosowaniem. Zupełnie niepotrzebnie. Warto wyjaśnić, jakie opcje na zewnątrz są dostępne oraz na co zwrócić uwagę w tych przypadkach. Przede wszystkim system klejący folii do druku musi być na tyle wytrzymały, aby dobrze przylegał także do nierównych powierzchni, znosił duży nacisk z przesuwaniem, wilgoć i większe możliwości zabrudzenia niż w przypadku standardowych naklejek np. na podłogach w sklepach. Inna kwestia związana jest z bezpieczeństwem, czyli tzw. antypoślizgowością. Aby grafika była bezpieczna dla użytkowników, musi być zabezpieczona specjalnym tłoczonym laminatem z certyfikatem na poślizg, albo sam nośnik musi posiadać taką strukturę – dodaje przedstawicielka API.PL.
KLEJ
Innowacyjne technologie pozwalają stosować folie z klejami, które nie zostawią śladów oraz nie uszkadzają powierzchni, na której zostały naklejone – niezależnie od tego, jaka to powierzchnia. Specjalne kleje dają wiele możliwości aplikacji. Istnieje dzięki temu duży wybór rozwiązań do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych: od idealnie gładkiego marmuru, przez posadzki, wykładziny dywanowe, po chodnik, kostkę brukową czy chropowaty beton. Materiały są łatwe w aplikacji, nawet dla osób bez doświadczenia i wysokich kwalifikacji w tej dziedzinie.
ANTYPOŚLIZGOWOŚĆ
Do zastosowań zewnętrznych można wybierać spośród folii z laminatami oraz materiałów, które nie wymagają laminowania, a posiadają kategorię antypoślizgową od R10 do nawet R13. Dostępne są ekonomiczne laminaty wewnętrzne oraz trwałe połączenia materiałów dobrze spełniających swoją funkcję na zewnątrz nawet przez kilka lat. Folie z wysoką kategorią antypoślizogową znajdują zastosowanie przy oznaczaniu podłóg, np. wokół basenów lub na stacjach paliw, czy w miejscach sprzedaży i rozlewania olejów, słowem wszędzie tam, gdzie istnieje wysokie ryzyko poślizgu. Stosowanie folii antypoślizgowych zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo użytkowników takich przestrzeni.
– Zależnie od czasu i miejsca ekspozycji dostępne są folie PVC, do których dedykowany jest odpowiedni laminat – podkreśla Anna Podgórska. – Tego typu rozwiązania są najbardziej ekonomiczne. Nie powinny być jednak stosowane w strefach, gdzie istnieje ryzyko rozlania substancji powodujących kurczenie i odklejanie się folii (takich jak oleje, paliwa, itp.). Przy aplikacji z podgrzaniem, folie te dopasowują się do nierównych powierzchni, takich jak chodnik czy kostka brukowa. Folie bez PVC lub z jego niewielkim dodatkiem, najczęściej nie wymagają już stosowania laminatu, ponieważ ich wierzchnia warstwa jest strukturalna i antypoślizgowa. Zazwyczaj zalecany wówczas jest druk UV lub żywiczny. Tego typu materiały są stosowane przy krótkookresowych aplikacjach, a powierzchnia powinna być w miarę gładka. Inna opcja, to folia na bazie aluminium, z warstwą kruszonego szkła, pokryta trwałym poliuretanem. To opatentowany materiał, który nie będzie się kurczył i zależnie od natężenia ruchu może być na zewnątrz nawet kilka lat. Dodatkowo jest elastyczny i wpasowuje się nawet w bardzo nierówne podłoża – dodaje.
Mamy zatem do dyspozycji kilka rozwiązań, które można stosować w zależności od budżetu i oczekiwań. Wszystkie wyżej wymienione folie potrafią odmienić pod względem estetycznym każdą, dotychczas szarą i nieinteresującą powierzchnię. Podłoga, chodnik, parking, itp. zmienią się dzięki nim w atrakcyjną przestrzeń użyteczności publicznej, pokrytą reklamami i oznaczeniami, które dodatkowo chronią przechodniów przed poślizgiem.
www.api.pl