Inwestycje drukarń w rozwiązania produkcyjnego druku cyfrowego są dzisiaj niezbędne, by pozostać konkurencyjnym dostawcą usług poligraficznych na rynku. Dlatego też, producenci sprzętu stawiają na innowacje i nowe technologie w wytwarzaniu produkcyjnych maszyn cyfrowych.
Nowe potrzeby
Zdecydowana szybkość realizacji, opłacalność druku w niskich nakładach, możliwość personalizacji wydruków – to tylko część z zalet produkcyjnego druku cyfrowego. Cieszy się on niesłabnącą popularnością, co skutkuje tym, że producenci muszą stale monitorować potrzeby swoich klientów i reagować na te, które pojawiają się wraz z bieżącym użytkowaniem maszyn. – Dostawcy usług druku zwracają coraz większą uwagę na wielkość samego urządzenia. Kompaktowe modele mogą być wykorzystywane w praktycznie każdym środowisku: dużych drukarniach, mniejszych punktach usługowych oraz wewnętrznych działach reprograficznych – wyjaśnia Krzysztof Kuligowski, Colour and B&W Product Marketing Manager, Bussines Imaging Group, Canon Polska. Kompaktowym modelem w ofercie Canon jest kolorowe urządzenie produkcyjne imagePRESS C800. – Maszyna została wyposażona w innowacyjne technologie, które zapewniają najlepszą w tej klasie jakość druku, bez kompromisów w zakresie wydajności. Opracowany przez firmę Canon toner CV (Consistently Vivid) charakteryzuje się zwiększoną efektywnością transferu, która przekłada się na lepszą spójność i dokładność odwzorowania kolorów na wielu różnych nośnikach. Kompaktowa i bardzo precyzyjna technologia pasowania arkuszy zapewnia doskonałe rezultaty, niezależnie od tego ile sztuk jest drukowanych – tłumaczy Krzysztof Kuligowski. – Nowy moduł lasera VCSEL umożliwia uzyskanie wyjątkowej rozdzielczości 2400 dpi, a co za tym idzie — jeszcze wyższej precyzji w druku tekstu i obrazów. Dostępne kształty punktów rastrowych zapewniają większą elastyczność i jakość bliższą maszynom offsetowym. Technologie te w połączeniu z rozszerzonymi funkcjami kalibracji kolorów pozwalają uzyskać wymaganą jakość druku nawet w najtrudniejszych zastosowaniach – dodaje Krzysztof Kuligowski.
Jak podkreśla Karol Główka, Junior Product Manager Konica Minolta Business Solutions Polska, produkcyjny druk cyfrowy zyskał popularność dzięki możliwości szybszej i bardziej elastycznej produkcji oraz opłacalności druku niskich nakładów. – Te cechy nadal przesądzają o wyborze tej technologii, jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na realizację szerszego zakresu usług. Obecnie na rynku widzimy coraz większe zainteresowanie wysokojakościowym drukiem kolorowym realizowanym na maszynach cyfrowych – mówi Karol Główka. Producenci zgodnie zaznaczają, że efektywność i jakość to kluczowe czynniki w procesie nowych rozwiązań dla rynku poligraficznego. – Producenci rozwijają autorskie rozwiązania, jak dostępny w bizhub PRESS C70hc toner High Chroma, zapewniające najwyższy poziom odwzorowania barw, w tym przestrzeni RGB i kolorów Pantone. Osiągniecie odpowiedniego poziomu produktywności wymaga natomiast coraz szerszego zakresu automatyzacji procesów produkcyjnych. W naturalny sposób rośnie m.in. zainteresowanie możliwościami wykańczania w linii – wyjaśnia Karol Główka.
Co wybrać?
Wybór nowej maszyny to nie lada wyzwanie. To poważny wydatek, który należy dokładnie rozważyć, a wybór sprzętu musi być przeanalizowany w oparciu o wiele czynników. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie jakie nowe rozwiązania chcemy wprowadzić do portfolio naszych usług, tak by stały się one jeszcze bardziej konkurencyjne dla klientów. – Dobra inwestycja w system produkcyjny powinna się wiązać z rozwojem zakresu usług. Nowe możliwości wykańczania, wysokojakościowy druk w kolorze czy druk zmiennych danych to cechy, których oczekują klienci. Do tego dochodzi wysoki poziom produktywności, któremu musi towarzyszyć najwyższa jakość wydruków – wymienia Karol Główka. Choć zakup nowej maszyny wiąże się ze sporą inwestycją, wybór nie powinien być oparty jedynie na cenie, marce czy też relacjach z dostawcą systemów drukujących. – Decyzja powinna być zdeterminowana przez klienta końcowego i jego oczekiwania względem jakości, szybkości realizacji zleceń oraz możliwości korzystania z najnowszych technologii. Przy wyborze potencjalnego dostawcy usług druku, kupujący szukają najlepszego współczynnika jakości do ceny, a nie najniższego kosztu. Coraz większą rolę odgrywają także aspekty związane z ochroną środowiska, przy czym wciąż nie są one kluczowe w procesie wyboru – dodaje Krzysztof Kuligowski. Niewątpliwie trend eko przejawia się w wielu dziedzinach związanych z poligrafią, widać to przy wyborze ekologicznych atramentów, papieru przyjaznego dla środowiska (dzięki wykorzystaniu recyklingu oraz zastosowaniu makulatury do jego produkcji) czy rozpuszczalników ekologicznych.
– Rynek poligraficzny stale się rozwija, a przyszłość cyfrowego druku produkcyjnego związana jest z umiejętnością szybkiego dostosowania do tych zmian. Maszyna, która sprawdzi się w nowych warunkach musi pozwalać na rozbudowę systemu, łatwą integrację i wysoki poziom kompatybilności z najnowszymi rozwiązaniami software’owymi – podsumowuje Karol Główka.
[galeria=”1″]
Jak użytkować?
Udało nam się już wybrać maszynę, zakupić i zainstalować w naszej drukarni, więc… to dopiero początek. Gwarancją satysfakcji z zakupu i rentowności naszej inwestycji jest jej sprawna i rozsądna eksploatacja. – Jednym z najważniejszych elementów z punktu widzenia kupujących maszynę jest umowa serwisowa. W tym przypadku celem jest wyeliminowanie potencjalnych zagrożeń. Warto, aby uwzględniała działania prewencyjne, poprawiające bezawaryjną pracę pomiędzy przeglądami technicznymi, oryginalne materiały eksploatacyjne czy krótki czas napraw – mówi Krzysztof Kuligowski. Zgadza się z tym Karol Główka, podkreślając, że dobrze przygotowani specjaliści i nowoczesne narzędzia to czynniki, które będą miały bezpośrednie przełożenie na sprawne zapobieganie i usuwanie awarii oraz zachowanie ciągłości produkcji. – Warto zwrócić uwagę, który producent czy dystrybutor jest w stanie zapewnić zdalne kontrolowanie stanu urządzenia i błyskawicznie reagować na niepokojące sygnały wysyłane przez system produkcyjny. Inwestując w nowoczesne maszyny nie można oszczędzać na jakości usług posprzedażnych.
Jak podkreśla Krzysztof Kuligowski z Canon Polska, rynek druku produkcyjnego jest coraz bardziej konkurencyjny. – Jednym z ważniejszych trendów jest z pewnością stale zwiększająca się aktywność klientów w Internecie i zmiana proporcji w zakresie wyboru kanałów dotarcia – dodaje. Podkreślając rolę Internetu, Krzysztof Kuligowski wskazuje, że sprzedaż mediów cyfrowych wzrasta często nawet kosztem druku. Od razu jednak zaznacza, że dla działalności marketingowej druk cały czas ma bardzo duże znaczenie. – Zmienia się jego rola w procesie komunikacji z klientem. W powszechnie wykorzystywanych modelach typu cross media (połączenie druku, działań online czy za pośrednictwem sieci komórkowych itp.) druk stanowi wsparcie i wzmocnienie dla cyfrowych kampanii: zazwyczaj drukowany przekaz kieruje do treści on-line. Musi on być nie tylko atrakcyjny pod względem treści, ale także – a może przede wszystkim – formy, po to by zachęcić klientów do dalszej aktywności w sieci – dodaje Krzysztof Kuligowski.
Katarzyna Lipska
Artykuł ukazał się we wrześniowym Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn KLIKNIJ w link.