Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga we współpracy z KPMG w Polsce przebadało łącznie 300 firm z sektora poligraficznego w 2014 roku. Według powstałego raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”, 40% firm oferuje produkcję opakowań z nadrukiem. Najważniejszą grupą produktową dla tej technologii są opakowania z kartonu. Ich udział w całkowitych przychodach firm drukujących opakowania wynosi średnio 38%. Odbiorców znajdują one przede wszystkim w branży spożywczej.
Kryterium doboru
Materiał jakim jest karton ma najróżniejsze zastosowania, oczywiście nie tylko w produkcji opakowań. – Oferowanych przez nas produktów używają drukarnie opakowaniowe, introligatornie, klienci końcowi, agencje reklamowe i wydawnictwa. W asortymencie posiadamy tektury FBB, tektury SBS, tektury WLC, tektury szare (lite i introligatorskie) i faliste, tektury specjalne (np. powlekane folią PE, folią aluminiową, papierem Kraft) oraz papiery makulaturowe i Kraft – wymienia Marek Tokarski, Dyrektor ds. Zakupów i Grup Produktowych w EUROPAPIER IMPAP.
Obecnie na rynku dostępna jest bardzo szeroka gama materiałów do produkcji opakowań: od makulaturowych, drzewnych z kremowym lub białym spodem, aż po podłoża wykonane z czystej, bielonej celulozy. Wybór jest niezwykle szeroki i podyktowany zazwyczaj tym – do jakich celów dane opakowanie ma być przeznaczone. – Wybór odpowiedniego podłoża do produkcji opakowań zależy od produktu, jaki chcemy zapakować, stopnia przetworzenia opakowania, konsumenta, którego chcemy zachęcić do kupna danego produktu oraz oczywiście od budżetu jakim dysponujemy. Należy też pamiętać o wymaganiach, które muszą zostać spełnione w przypadku opakowań dla niektórych rodzajów produktów, np. produktów spożywczych czy zabawek – mówi przedstawiciel firmy Antalis.
[galeria=”1″]
Materiały opakowaniowe i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością są specyficznym typem opakowań, gdyż ich druk jest regulowany prawnie. Przepisy określają m. in. wymogi dotyczące farb i lakierów, które mogą być stosowane przy zadruku na opakowaniach żywnościowych, tak by zawartość nie została narażona na kontakt z niepożądanymi związkami chemicznymi. – Do żywności i napojów zalecamy w pełni powlekaną tekturę pudełkową typu GC2, Simcote. Zapewnia ona wysoką sztywność przy zachowaniu niskiej gramatury, bardzo dobre właściwości sensoryczne oraz zwiększoną odporność na wilgoć – mówi Piotr Orliński, Technical Development Manager z Metsä Board Corporation. – Do żywności oferujemy także powlekaną tekturę dla gastronomii – Carta Dedica. Tektura opracowana specjalnie na opakowania wyrobów gastronomicznych nie zawiera wybielaczy optycznych. Jest wydajna, ekologiczna i gwarantuje bezpieczeństwo produktów oraz poprzez wysoką sztywność, sprawne wytwarzanie opakowań – dodaje Piotr Orliński.
Jedną z bardziej wymagających jest branża kosmetyczna, w której klienci chcą, aby opakowanie było zarówno białe od zewnątrz, jak i od środka, aby karton dobrze sprawdził się na bardzo szybkich liniach pakujących, a także by posiadał certyfikat kodowania metodą inkjet opakowań dla farmacji.
– Do takich zadań specjalnych potrzebne jest specjalne podłoże typu GC1, np. Carta Elega, którego wysoka białość i gładkość, połączone z dużą sztywnością i lekkością gwarantują doskonały rezultat – mówi przedstawiciel firmy Antalis. Jeśli natomiast opakowanie ma być bardzo ekskluzywne, a biel powierzchni pozostać bardzo wysoka przez okres kilkunastu miesięcy, to najlepszym rozwiązaniem będzie użycie kartonu wykonanego z czystej bielonej celulozy. Tutaj firma Anatlis poleca karton o nazwie Trucard.
Sukces opakowania markowego produktu zależy od tego, czy uwzględnia ono zmiany, jakie zachodzą na świecie. – Na przykład globalne problemy środowiskowe wymagają zrównoważonych rozwiązań: zoptymalizowanych i lżejszych materiałów opakowaniowych. Opakowania muszą również spełniać oczekiwania konsumentów, poszukujących produktów wygodnych, zdrowych i przyjaznych dla środowiska – mówi Piotr Orliński.
Coraz ważniejszym kryterium doboru podłoży do produkcji opakowań staje się więc aspekt ekologiczny. – Klienci zwracają dużą uwagę na pewne i odnawialne źródło pochodzenia drewna użytego do produkcji kartonu. Materiały z certyfikatami są poszukiwane głównie przez drukarzy wykonujących prace dla kontrahentów z Europy Zachodniej i USA, gdzie tego rodzaju wymagania stały się standardem – mówi przedstawiciel firmy Antalis.
Opakowanie uszlachetnione
Kartony są plastycznym materiałem, który w odpowiedni sposób możemy modelować tak, by spełniły estetyczne wymogi klienta. Służą temu najróżniejsze metody uszlachetniania, które wykorzystywane są szczególnie przy produkcji opakowań dla branży kosmetycznej, FMCG (zwłaszcza klasy premium), a także farmaceutycznej. Aby przyciągnąć klienta producenci opakowań stosują m. in. laminowanie, kaszerowanie, lakierowanie UV czy kalandrowanie.
Laminowanie polega na powlekaniu powierzchni papieru, kartonu lub innych podłoży folią w celu uszlachetnienia powierzchni. Może być wykonywane dwiema metodami: termiczną (na gorąco) i na mokro. – Kaszerowanie natomiast to technologia uszlachetniania wyrobu papierniczego (tektury falistej lub litej) poprzez oklejanie cienkim papierem (niezadrukowanym lub zadrukowanym) w celach dekoracyjnych lub technologicznych – wyjaśnia Marek Tokarski.
Jednym ze sposobów uszlachetniania druku jest także lakierowanie UV. Proces ten polega na pokrywaniu lakierem papieru, kartonu lub innego podłoża. Można lakierować całą powierzchnię użytku lub jego wybrany fragment (mówimy wtedy o lakierowaniu punktowym bądź wybiórczym).
W procesie kalandrowania uzyskujemy efekt podobny do tego, jaki otrzymamy przy zastosowania foli strukturalnej. – Różnica polega na zastosowaniu innej technologii obróbki. Kalandrowaniu, czyli wytłaczaniu, wyciskaniu przy pomocy maszyny zwanej kalandrem, poddawany jest papier zalaminowany wcześniej folią błyszczącą lub matową – dodaje Marek Tokarski.
Opakowania kartonowe to, wedle przytoczonego raportu, największa grupa produktowa wśród opakowań z nadrukiem. Warto rozglądać się wśród nowości jakie proponują producenci materiałów do ich produkcji. Im szersza będzie nasza oferta – tym więcej klientów przyciągnie nasza drukarnia.
Katarzyna Lipska
Artykuł ukazał się w Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn OOH magazine, styczeń-czerwiec 2015. Magazyn online do pobrania TUTAJ.