Cyfrowa transformacja biznesu to dla wielu przedsiębiorstw technologiczna restrukturyzacja stanowiąca „być albo nie być”. Dążąc do uzyskania szybkich rezultatów, przedsiębiorcy nierzadko popełniają błędy, mogące utrudnić cały proces cyfrowej transformacji. Od czego zacząć oraz czego unikać, próbując przekształcić firmę według nowoczesnych standardów?
Krok 1: Nie rób gwałtownych ruchów
– Jak sama nazwa wskazuje, transformacja to nie rewolucja – mówi Michał Łepkowski, B2B Sales & Marketing Director w Canon Polska. – Zmiany powinny następować stopniowo, zarówno ze względu na wykorzystywany sprzęt, jak i na pracowników potrzebujących czasu, aby wdrożyć się w nowe realia.
Jak przekonuje, trzeba wystrzegać się sytuacji, w której firma z dnia na dzień pozbywa się stosowanych przez lata maszyn i standardów. Bo to prosta droga do chaosu.
– W każdym przedsiębiorstwie niezmiernie ważne jest utrzymanie dotychczasowej gotowości operacyjnej – zauważa Michał Łepkowski. – Przestarzała infrastruktura może być czasem uciążliwa, ale zazwyczaj stanowi trzon firmy i pozwala na realizowanie codziennych zadań. Aby transformacja była skuteczna, powinna odbywać się z uwzględnieniem rzeczywistości panującej w biurze. Musimy pamiętać o wszystkich pracownikach, którzy przez lata przywykli do pracy z wykorzystaniem konkretnych technologii i mogą mieć problem z natychmiastowym przejściem na inne standardy – podkreśla przedstawiciel Canon Polska.
Krok 2: Pamiętaj o infrastrukturze
Choć samo pojęcie cyfrowej transformacji zakłada wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych, każdy sprzęt potrzebuje odpowiedniego zaplecza.
– Jako przykład weźmy temat cyberbezpieczeństwa. Aby stosowane w firmie nowoczesne urządzenia były w pełni bezpieczne, odporne na wyciek danych lub atak cyberprzestępców, należy stworzyć im odpowiednią infrastrukturę ochronną. Takie rozwiązania mogą opierać się o firmowy zespół do spraw bezpieczeństwa lub, co częściej polecane, nowoczesne oprogramowanie chmurowe, dostarczone przez renomowanego producenta. Nie wolno zapominać, że same najnowsze komputery i drukarki nie ochronią firmy przed zagrożeniami współczesności – twierdzi Michał Łepkowski.
Jak udowadniają badania, aż 95 proc. błędów związanych z wykorzystaniem oprogramowania chmurowego powodują ludzkie błędy. Dlatego niezwykle istotne jest upewnienie się, że pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie wykorzystywania nowych technologii. Szkolenie powinno być dokładne i zawierać elementy sprawdzenia wiedzy.
Krok 3: Rozmawiaj o zmianach
Cyfrowa transformacja firmy to szeroki temat, wymagający przede wszystkim odpowiedniego pomysłu. – Najważniejszym zagadnieniem dla przedsiębiorców, planujących zmienić swój biznes, powinno być nie to, od jakiego dostawcy kupić sprzęt, ale jak go właściwie wykorzystać – mówi Michał Łepkowski. – Nowoczesne technologie otwierają zupełnie nowe możliwości prowadzenia firmy. Bywa i tak, że przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje biznesy od kilkudziesięciu lat, nagle wpadają na zupełnie nowe pomysły, dzięki technicznym możliwościom znacznie powiększając swoje dochody.
Dlatego istotne jest odpowiednie przedyskutowanie wprowadzanych zmian. Być może warto zatrudnić odpowiednich pracowników – na przykład specjalistę od nowych technologii – lub stworzyć wcześniej nieistniejące działy, odpowiadając tym samym na potrzeby zmieniającego się rynku.
– W kwestii cyfrowych przemian nie ma gotowych rozwiązań. To, co sprawdziło się w przypadku jednej organizacji, wcale nie musi być odpowiednie dla każdej firmy. Warto uzbroić się w cierpliwość, być otwartym na sugestie i uważnie śledzić najnowsze trendy – podsumowuje przedstawiciel Canon Polska.
KL