Logo

Media & maszyny

Varnish – zastosowanie technologii UV w dziedzinie cyfrowego druku wielkoformatowego

Od wielu dekad branża poligraficzno-reklamowa niemal każdego dnia zaskakuje nowymi technologiami oraz rozwiązaniami, dzięki którym nieustannie kreowane są nowe projekty i realizacje w każdej dziedzinie druku. Pojęcie uszlachetniania wydruku znane jest każdemu, ale czy każdy zna wszystkie metody oraz technologie?

Na przestrzeni lat metodologia osiągnęła bardzo wysoki poziom rozwoju, gdyż najróżniejsze sposoby uszlachetniania materiałów drukowanych możemy spotkać w szeroko pojętnej poligrafii (hot/cold-stamping, tłoczenie, brązowienie, foliowanie, itd.), jak i w technologii druku sitodrukowego (druk puchnący, brokat, itd.). Głównym celem tego zabiegu jest podniesienie walorów wykonywanej pracy, zwiększenie wytrzymałości mechanicznej lub odporności na światło UV. Patrząc jednak z perspektywy potrzeb klienta końcowego, najważniejszy jest efekt wyróżnienia swojego produktu, który uzyskamy poprzez odpowiedni dobór technologii uszlachetnienia zadrukowanego materiału.

Dostępność dzisiejszej technologii pozwala na nieograniczony wybór nośnika reklamy, który w prosty sposób można podzielić na dwie kategorie: materiały elastyczne oraz materiały sztywne, które w większości bez problemów zostaną zadrukowane, a potem uszlachetnione w najróżniejszy sposób. Na przestrzeni lat nie zmieniała się tylko jedna kwestia, która była kluczowa do wyboru technologii oraz opłacalności związanej z wyliczeniem kosztów produkcyjnych. Mowa tutaj o ilości produkcyjnej dla tego typu zleceń, która zazwyczaj przekładała się na wysoką cenę jednostkową przy mniejszych realizacjach.

Duże zainteresowanie rynku poligraficznego oraz pomysłowość projektantów reklamowych, skusiły producentów ploterów drukujących utrwalanych światłem UV do opracowania nowych rozwiązań, otwierając jednocześnie kolejne przełomowe możliwości oraz aplikacje. Zaawansowanie technologiczne urządzeń wielko i małoformatowych drukarek UV pozwala na opłacalność już nawet od jednej sztuki!

Porównując nową metodę do tradycyjnych, nie znajdziemy gorszej jakości lub trwałości. Mimo, iż technologicznie sposób utrwalania, w tym wypadku lakieru na zadrukowanym podłożu, jest bardzo podobny, bo mowa tu o świetle UV, tak już sposób nanoszenia jest zupełnie inny. Najnowsza metoda bazuje na naniesieniu lakieru poprzez głowicę piezoelektryczną, która automatycznie reguluje ilość oraz wielkość kropli nakładanego lakier. Pozwala to na uzyskanie niesamowitych szczegółów oraz efektu 3D w bardzo szybkim czasie, gdyż cały proces uzyskania wydruku i uszlachetnienia powinien odbywać się w jednym przejściu karetki drukującej. Ogromną zaletą oraz przewagą tej metody nad innymi metodami jest zdecydowanie większy wybór materiałów. Technologia druku UV sama w sobie ma wskazywać na tak zwany „zadruk na wszystkim”, niezależnie czy będzie to materiał elastyczny czy sztywny.

Jako dystrybutor ploterów drukujących marki Yotta® oraz Focus®, które oferują tego typu rozwiązania obserwujemy coraz większe zainteresowanie połączeniem druku UV + Varnish (lakier). Na pierwszy rzut oka zastosowanie uszlachetniania może kojarzyć się typowo z poligrafią, jednak jeśli popatrzymy dokoła ilość zastosowań druku wypukłego może być znacznie większa. Wypukłość oprócz zastosowań promocyjnych doskonale sprawdza się w branżach meblowych, artystycznych, przemysłowych oraz wielu innych, gdzie wartością dodaną jest wyczuwalna struktura. Kapitalnie sprawdza się przy tworzeniu aplikacji drukowanych w języku Braille’a na różnego rodzaju materiałach tworząc tabliczki informacyjne, które mogą być dedykowane do wewnętrznych oraz zewnętrznych zastosowań.

Uszlachetnianie lakierem pozwala przede wszystkim na innowacyjność oraz na wszechstronność aplikacji tworząc ciekawy oraz nietuzinkowy produkt premium.

Więcej szczegółów będzie można usłyszeć odwiedzając stoisko marki DiPrinter podczas zbliżających się targów FestiwalDruku.pl.

 

Michał CzumajMichał Czumaj
Regionalny Kierownik Sprzedaży marki DiPrinter, która specjalizuje się w dziedzinie cyfrowego druku wielkoformatowego technologii UV. Od ponad 10 lat związany jest z branżą VISCOM gdzie z sukcesami wspiera Klientów w doborze rozwiązań i procesów.