Grupa Maspex, wprowadziła rozwiązania oparte o ideę zrównoważonego rozwoju także w tym obszarze – wdrażając materiały POS w 100% nadające się do recyklingu. Proekologiczne rozwiązania w przestrzeniach sklepowych to istotna kwestia zarówno dla producentów, sprzedawców, jak i konsumentów. Materiały POS (ang. point of sale – nośniki reklamy skierowane do klienta detalicznego w miejscu dokonywania zakupu) przyjazne dla środowiska, to ważny kierunek rozwoju i zmian, jakie wdraża Customer Marketing Food.
Posiadają certyfikat FSC® (Forest Stewardship Council®), który pozwala odróżnić wyroby z drewna i kartonu, które pochodzą z odpowiedzialnej gospodarki leśnej. Standard FSC® jako jeden z niewielu jest popierany przez najważniejsze organizacje ekologiczne.
Zrównoważony rozwój to jeden z megatrendów, które kształtują politykę współczesnych firm. Maspex przez ponad 30 lat swojego istnienia był aktywny w wielu obszarach, które dzisiaj są ważną częścią zrównoważonego rozwoju. Na działania związane z ekologią i społeczną odpowiedzialnością biznesu firma przeznaczyła do tej pory blisko 250 milionów złotych. Działania z obszaru ESG (Environmental Social Governance) są widoczne już na poziomie jej misji: „Nieustannie się rozwijamy, aby odpowiedzialnie i z pasją tworzyć wysokiej jakości produkty, które towarzyszą ludziom na co dzień”.
W ramach ogłoszonej Strategii Zrównoważonego Rozwoju, pod nazwą „Efekt Kolibra”, Maspex wyznaczył cele do 2030 r., obejmujące pięć obszarów: Ekologię, Innowacje, Środowisko Pracy, Otoczenie Społeczne i Biznesowe oraz Zdrowy Styl Życia. W ich ramach firma określiła 18 priorytetów, które będą realizowane poprzez 42 działania prowadzące do osiągnięcia 37 celów. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Maspeksu realizuje 13 celów Agendy 2030 ogłoszonej przez ONZ.
Rok 2021 w Maspeksie to praca nad koordynacją i kodyfikacją działań ESG. Przygotowując nową perspektywę strategiczną ESG do 2030 roku zauważyliśmy, że przyświecające nam priorytety są zbieżne z priorytetami konsumentów oraz wartościami prezentowanymi przez głównych partnerów handlowych, czyli renomowane sieci handlowe (m.in. Lidl, Biedronka, Kaufland). Postanowiliśmy wykorzystać tę okazję i wesprzeć realizację strategii ESG, a jednocześnie zadbać o nasz biznes i dobre relacje z klientami.
Zdecydowaliśmy się na uruchomienie projektu ekologicznych ekspozytorów zbiorczych do punktu sprzedaży ze względu na korzyści na kilku poziomach. Po pierwsze, jest to projekt pozwalający realizować wewnętrzne cele ESG Maspeksu. Po drugie, możemy w ten sposób odpowiedzieć na aktualne, wyrażane w raportach zrównoważonego rozwoju zapotrzebowanie sieci handlowych na proekologiczne rozwiązania.
Z punktu widzenia sieci dostawca oferujący proekologiczne opakowania to m.in. uproszczenie procesów recyclingu i pomoc w realizacji własnych celów ESG, które często są bardzo wyśrubowane. Wiedzieliśmy, że jeśli odpowiednio przygotujemy nowe ekspozytory, będziemy w stanie uściślić relacje z sieciami handlowymi, co jest niezwykle istotne z biznesowego punktu widzenia. Po trzecie, ekologiczne ekspozytory to również odpowiedź na silny trend konsumencki „reduce, reuse, recycle”, co pozwala zwrócić uwagę konsumenta oraz dać dodatkowy bodziec zakupowy (odpowiednia ekspozycja produktu).
Zdaliśmy sobie też sprawę, że w przypadku sukcesu projektu eko ekspozytorów doświadczenia związane z ich wdrażaniem mogą zostać zaadaptowane do innych obszarów związanych z opakowaniami i logistyką, co w skali Maspeksu może mieć niebagatelny wpływ na środowisko i na biznes.
Zdefiniowaliśmy, że „eko” w przypadku ekspozytorów oznacza pełną recyklowalność nośnika. Przekładało się to na materiały wykorzystywane do produkcji i ich certyfikacja (dowód, że są ekologiczne). Nowy materiał, który wybraliśmy do produkcji, pozwalał na modyfikację procesu produkcji – eliminację kroków związanych z kaszerowaniem (produkcja i transport linera do kaszerowania, samo kaszerowanie), które były odpowiedzialne za znaczną część negatywnego śladu środowiskowego związanego z produkcją i jednocześnie generowały koszty. Obecnie wykorzystujemy materiały na bieżąco w naszych ekspozycjach w punktach sprzedaży.
Wojciech Dendys – Customer Business Development Manager w Dziale Customer Marketingu, związany z Maspeksem od ponad 9 lat. Na co dzień realizuje projekty z obszaru customer i shopper marketingu, wspierające działania sprzedażowe produktów kategorii Food z portfolio Grupy Maspex. Aktywnie poszukuje nowych rozwiązań rynkowych zapewniających innowacyjne podejście do trade marketingu i merchandisingu, usprawniające procesy oraz optymalizujące pracę zespołów.
Felieton ukazał się w najnowszym OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.
Więcej podobnych treści przeczytasz TUTAJ.