„Nie możemy stać w miejscu, mamy obowiązek jeszcze szybciej podążać w kierunku jak najbardziej zrównoważonych rozwiązań projektowych, produkcyjnych i dystrybucyjnych – potrzebujemy dziś etycznego podejścia do projektów” – deklaruje Maria Porro, prezeska Salone del Mobile Milano. Po dwuletniej przerwie bez targów w ogóle i edycji wydarzenia zorganizowanej w „postpandemicznych” realiach roku 2021, przyszedł czas na powrót do tego, na co wszyscy pasjonaci eleganckich mebli i wystroju wnętrz czekali od dawna. 60. jubileuszowa edycja wydarzenia odbyła się z pełnym rozmachem w Fiera Milano Rho w dniach 7-12 czerwca 2022 r.
Targi te to niebywale bogaty kawałek historii. Salone zostało założone w 1961 roku jako narzędzie promocji włoskiego eksportu mebli i wyposażenia. Niedługo potem stało się najbardziej oczekiwanym wydarzeniem w świecie projektowania mebli oraz elementów wystroju wnętrz.
„Salone” to Mediolan – i zawsze będzie. Niewiele wydarzeń potrafi tak celebrować know-how. To dlatego świat designu z takim entuzjazmem czeka, obserwuje i bierze udział w tym wydarzeniu, ponieważ inspiracja i oryginalność są do Mediolanu przypisane. Badania nad materiałami, proekologiczna produkcja, piękne przedmioty, meble oraz przydatne i kreatywnie zaprojektowane dodatki będą gwiazdami 60. edycji targów. Ich wszechogarniająca energia rozpali miasto” – obiecywał jeszcze przed rozpoczęciem wydarzenia burmistrz Mediolanu Giuseppe Sala.
Nie pomylił się. Być może pierwszym elementem, który przykuwa uwagę większości stałych bywalców targów jest nieustępliwość zjawiska pandemii, ale nie pandemii w ścisłym tego słowa znaczeniu. Chodzi tutaj o sposób w jaki pandemia zmusiła firmy do zmian i radzenia sobie z jej następstwami, motywując je do refleksji i tworzenia ekscytujących, innowacyjnych rozwiązań. Tegoroczne ekspozycje skupiły się równie mocno na tematyce zrównoważonego rozwoju. Szczególnie dobitnie wybrzmiała potrzeba realnej i natychmiastowej transformacji ekologicznej.
Tegoroczna edycja była także rekordowa pod względem liczb. Teren targów to ponad 210 000 m2, które w tym roku zapełniło swoimi ekspozycjami ponad 2000 wystawców. Ekspozycje prezentowane były w ramach trzech kategorii. Kategoria Classic stworzona została z myślą o ponadczasowym wzornictwie charakteryzującym się poszanowaniem rzemieślniczych tradycji. Kategoria xLux prezentowała rozwiązania bardziej luksusowe, natomiast Design – powstała dla tych, którzy przede wszystkim cenią funkcjonalność.
Targi stały się rewelacyjnym pretekstem do odwiedzenia Mediolanu, do którego wybrali się designerzy z naszego studia projektowego. Rozmawiając na temat ich wrażeń, rozważaliśmy długofalowy wpływ Salone na innowacyjność i funkcjonalność nowopowstających kreatywnych projektów.
Piotr Freljan: Mimo recesji gospodarczej spowodowanej pandemią oraz sytuacji politycznej na świecie, poziom targów nie odbiegał od pre-pandemicznych standardów, a nawet przewyższał je. Nie było tu mowy o oszczędności w materiałach czy użytych technologiach. Wydawało się, że wystawcy wręcz starali się jeszcze mocniej, aby zostać zauważonymi i przyciągnąć do siebie pomysłowym projektem. Na ostatnich targach, jak i w trakcie wszystkich poprzednich, zawsze dawało się łatwo zauważyć nowe trendy czy eksperymenty producentów w zakresie użytych materiałów.
Podczas jednej z edycji bardzo silnie zaznaczyły swoja obecność produkty charakteryzujące się połączeniem żywego drewna z tworzywami. Później nastąpiła era mebli „kanciastych”, o formach organicznych. Wydaje się że obecnie oba trendy się połączyły. Dostrzec można było krzesła z łukowatymi oparciami, ażurowe fragmenty wyplatane z grubych sznurków, czy wycinanej laserowo blachy. Podsumowując; dominuje nadal prostota kształtu uatrakcyjniona zaokrągleniami i dekoracyjnymi elementami.
Konrad Gąsiorowski: Targi Salone del Mobile zawsze były tłumnie odwiedzane przez ludzi z branż projektowych, ale tegoroczna edycja, po pandemicznej przerwie, przyciągnęła wręcz niewyobrażalne tłumy spragnionych dobrego designu odwiedzających. Lista wystawców to jak zawsze światowy top w branży mebli i technologii. Okazałe stoiska otulone w dżunglę wielkich liści, hipnotyzowały, przyciągały naturalnością.
Naturalne wykończenia mebli, spektakularne i niezwykle eleganckie, eksponowane w gąszczu wszelkiego rodzaju rytmów i faktur, kontrastowały z surowością materiałów z których powstały same stoiska. Bardzo widoczny był trend budowania organicznych form wykonanych z twardych materiałów. Drewno natomiast, przez projektantów było traktowane w sposób subtelny i high-end’owy.
PF: Targi wnętrzarskie, które mieliśmy okazję zwiedzać obracają się wokoło mebla, który pod wieloma względami przypomina stand POS. Ma zostać zauważony, zapamiętany i ma wyeksponować, przemówić do odbiorcy. Tak więc podpatrujemy rozwiązania stylistyczne, materiałowe i techniczne. Staramy się analizować i dociekać dlaczego użyto takich, a nie innych materiałów i jaki efekt dzięki temu osiągnięto. Często są to zabiegi bardzo proste, które w łatwy sposób możemy przełożyć na projekty POS.
KG: Jeśli nie jesteś jednym z wystawców, a masz cokolwiek wspólnego z projektowaniem form, wnętrz, czy czegokolwiek w sumie… powinnaś, powinieneś tam być. To miejsce, gdzie „grozić” może „przebodźcowanie” dobrym designem rodem z albumów Phaidon’a, czy najlepszych blogów o designie. Różnica polega jednak na tym, że tu na własnej skórze można poczuć każdy detal, umieścić konkretne formy w realnym kontekście, a przy odrobinie szczęścia i cierpliwości – porozmawiać z twórcą. Dlatego nic nie zastąpi takiego osobistego udziału w tym wydarzeniu.
Tegoroczne Salone del Mobile to eleganckie fuzje mebli i technologii. Doskonałym przykładem intrygujących projektów jest lampa Teleta. Konstrukcja ta wykorzystuje przepływ powietrza w górę spowodowany przez ciepło emitowane ze źródła światła, do specjalnego filtra aktywnie czyszczącego powietrze. To tylko jeden z przykładów fenomenalnej innowacyjności przedstawionej szerzej podczas Salone Del Mobile Milano.
PF: Od jakiegoś już czasu panuje trend wprowadzający do budowy POS-ów bardziej trwałych materiałów. Są one wielokrotnego użytku i wynika to zarówno z ekonomicznego podejścia jak i kwestii ekologii. Standy nie są już produkowane na jedną okazję, jak to było z POS-ami kartonowymi. Przez zmianę brandingu, kilku mniejszych elementów, mogą się łatwo dostosować do promowania nowego produktu czy wydarzenia.
Oczywiście wszytko co użytkowe prędzej czy później się zużyje, lecz w naszym przypadku materiały te będą podlegały ułatwionej segregacji. Materiały, których używamy najczęściej muszą posiadać certyfikaty i możliwość poddania ich recyclingowi. Natomiast projekt ma sam sobą komunikować odbiorcy, że użyte w nim kompozyty są odpowiedzialnie pozyskane. Głównym zadaniem materiałów POS jest komunikacja z odbiorcą. Ważne jest, że kiedy stand odejdzie na zasłużoną emeryturę, zostanie ponownie użyty, bez straty dla środowiska z możliwością kolejnego wykorzystania.
KG: Każda branża projektowa w następstwie działania której dochodzi do produkcji, coraz częściej zauważa istotność kwestii używanych do produkcji materiałów czy rozwiązań. Często stawia sobie ona za cel wdrażanie ich, w myśl zasad racjonalnego gospodarowania zasobami. Materiały proponowane przez producentów są coraz bardziej trwałe lub dają się łatwo przetworzyć. Branża projektująca i produkująca materiały POS dzieli swoje starania na wiele płaszczyzn składających się na definicję zrównoważonego rozwoju.
Świadczyć o tym mogą na przykład niedawno uzyskane przez ATS certyfikaty FSC, czy srebrny medal EcoVadis. Klienci także coraz częściej poszukują rozwiązań, które są zgodne z panującymi na rynku trendami, ale także dających się dostosować do nowych typów opakowań, nowych brandów, czy sezonowych akcji promocyjnych. Czasy „jednorazówek” na szczęście są już prawie za nami.
„Ta edycja potwierdziła międzynarodowy zasięg wydarzenia i spójność społeczności projektantów” – skomentowała Maria Porro, prezeska Salone del Mobile.Milano.
Wydarzenie potwierdziło swój status globalnej wizytówki innowacyjności, designu i pogłębionych wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju. Salone del Mobile po raz kolejny udowodniło jak dalece potrafi przyciągać talenty, opowiadać o kreatywności oraz służyć jako wyjątkowe miejsce do spotkań, dzielenia się pomysłami, które owocują dobrą pracą i biznesem. Oby ta fala pozytywnych zmian rozlała się także na inne dziedziny.
Rozmawiała Paulina Barry
Konrad Gąsiorowski – Ukończył Wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej. Zawsze na czasie z najnowszymi trendami w projektowaniu. 7 lat temu z powodzeniem połączył swoją pasję do architektury z POSowym designem, projektując oryginalne i zaskakujące rozwiązania, które swoją formą inspirują i wnoszą nową jakość. Prywatnie miłośnik wszelkich podróży i pasjonat żeglarstwa po Mazurskim Pojezierzu.
Piotr Freljan – Ukończył Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie uzyskując stopnień magistra sztuki. Od zawsze interesował go przedmiot, jego funkcjonowanie w rzeczywistości oraz jego praktyczny jak i estetyczny wpływ na otoczenie. Jako projektant w świecie reklamy pracuje od ponad 20 lat. Projektowanie przez stosowanie nowych rozwiązań, czy też nowe zastosowanie starych rozwiązań daje mu najwięcej satysfakcji. Prywatnie najwięcej radości sprawia mu spędzanie czasu z rodziną i odkrywanie wraz z dziećmi mechaniki świata na nowo.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Salone del Mobile.Milano.
Autorzy: AM Andrea Mariani, AR Alessandro Russotti, DR Diego Ravier, FR Francesco Rucci, LF Luca Fiammenghi, LM Ludovica Mangini, SLV Saverio Lombardi Vallauri.
Artykuł ukazał się w najnowszym OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.
Więcej podobnych treści przeczytasz TUTAJ.