Był piękny słoneczny dzień, kiedy dziennikarz zobaczył jacht płynący po zatoce nieopodal Miami. Na łodzi dało się dostrzec mężczyznę, który w obecności pięknej kobiety spożywał śniadanie. Widać było, że byli szczęśliwi i niczego im nie brakowało. Dziennikarz poczekał aż jacht dobije do brzegu, po czym z ciekawości podszedł do pary i zapytał mężczyznę:
– „Jak osiągnąłeś to wszystko?”
– „Praktykuje networking przez całe moje życie” – odparł przedsiębiorca.
Networking oznacza nawiązywanie relacji biznesowych w celu wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości współpracy. Jak widzisz networking nie równa się definicji SPRZEDAŻY.
Najlepszym sposobem na nawiązanie kontaktów jest wykorzystanie swoich naturalnych mocnych stron. Większość ludzi popełnia błąd zmuszając się do netowrkingu, lub udają, że są duszami towarzystwa, aby nawiązać nowe znajomości.
Wyobraź sobie: właśnie wszedłeś do zatłoczonego pokoju pełnego nieznajomych. Twoim zadaniem jest poznawanie nowych ludzi i nawiązywanie potencjalnych współprac biznesowych. Mam dla Ciebie dobrą wiadomość: nie musisz udawać ekstrawertyka, aby czerpać korzyści z networkingu. Tu nie chodzi o zabawianie publiczności. Wydarzenie networkingowe nie jest spotkaniem towarzyskim – jesteś po to, by coś osiągnąć.
Za każdym razem, gdy musiałem iść na wydarzenie networkingowe, imprezę lub spotkanie grupowe, zawsze zastanawiałem się: „Dlaczego w ogóle do tego doszedłem?”
Pamiętasz te wszystkie wydarzenia networkingowe, na których przez głowę przeszła Ci myśl „Po co ja tu w ogóle przyszedłem?”. Takie wyjścia mogą być okropne – imprezy pełne nieznajomych i wizja poznania każdego, może być onieśmielająca. Jeśli jesteś zmęczony chodzeniem na wydarzenia, które są dla Ciebie stratą czasu, przytłaczające lub niezręczne, to jest łatwy sposób by to zmienić.
Pamiętaj, networking polega na rozwijaniu relacji – więc nie próbuj od razu zamykać sprzedaży. Ten czas to poznanie cennych kontaktów. Twoim jedynym planem powinna być określona liczba osób, z którymi możesz porozmawiać, a Twoim celem jest zdobycie ich wizytówek i potencjalne prowadzenie z nimi interesów w przyszłości. Wyznacz sobie cel, na przykład liczbę osób, z którymi chcesz porozmawiać lub zostać przedstawionym. Jeśli liczba to 10 lub 15 osób, upewnij się, że wychodzisz z 10 lub 15 wizytówkami.
Musisz być odpowiednio przygotowany do tego, aby przedstawić się nagle – być może właśnie będziesz rozmawiać z inwestorem z Silicon Valley, który za chwilę zostawi Ci wizytówkę i zaproponuje spotkanie o współpracy. Bądź więc gotowy, aby przekazać od razu korzyści jakie oferuje Twój produkt czy usługa, lub co partner biznesowy otrzymuje podczas współpracy z Tobą. Przygotuj i przećwicz swoją 30-sekundową reklamę.
Zachowaj pozycję stojącą kiedy się przedstawiasz. Jeśli nosisz plakietkę, wskaż ją. Powiedz swoje imię, nazwisko i nazwę firmy. Użyj mocnego uścisku dłoni i nawiąż kontakt wzrokowy. Pierwsze wrażenie mogą już na trwałe zapisać się w pamięci odbiorcy.
Nie bój się rozpocząć rozmowy. Zadawaj pytania otwarte, które pozwolą Ci bazować na odpowiedziach. Pamiętaj, że networking to budowanie relacji, a nie tylko wywiad. Ludzie chcą wiedzieć, że słyszałeś i doceniasz ich doświadczenie i to, co mają do powiedzenia.
Poświęć czas na zebranie informacji o osobach, zanim się z nimi spotkasz. Wcześniejsze przygotowanie pomoże Ci zadać bardziej inteligentne pytania i uzyskać więcej szczegółowych informacji na temat biznesu, oferty, osoby, niż nudne i męczące „Czym się zajmujesz?”. To zdecydowanie pomoże zapamiętać odbiorcy Ciebie, jeśli od razu pokażesz, że jesteś nim i firmą szczerze zainteresowany oraz zagwarantuje Ci przeprowadzenie wygodnej rozmowy.
Jest prawdopodobne, że osoba z którą rozmawiasz była wcześniej w podobnej sytuacji jak Ty na drodze rozwojowej. Zapytaj więc o radę kogoś kto przeszedł już przez ten sam proces. Ludzie zazwyczaj lubią być proszeni o pomoc – oznacza to, że cenisz ich opinię i postrzegasz je jako dobre źródło informacji. Pomocne jest wyraźne poinformowanie osób, z którymi się kontaktujesz, że nie oczekujesz od nich pracy, ale raczej szukasz informacji i porady.
Twój czas jest cenny, więc zadbaj o to, aby tak wykorzystać inwestycję w wydarzenie, by przyniosło zysk. Jeśli jest to śniadanie biznesowe, to będziesz mieć tylko około 30 do 45 minut na nawiązanie bezpośrednich rozmów, a jeśli wyznaczyłeś sobie cel rozmowy z 10 osobami, co daje ci około trzech do czterech minut z każdą z nich. Dlatego upewnij się, że efektywnie zarządzasz swoim czasem – nie spędzaj 20 minut na rozmowie z kimś, kogo już znasz lub spotkałeś na poprzednim spotkaniu networkingowym, ale raczej poświęć swój czas na rozmowę z nowymi ludźmi.
Proces networkingu nie kończy się wraz z zakończeniem wydarzenia. Pamiętaj, aby podać i otrzymać informacje kontaktowe. Skontaktuj się z nowo utworzonym kontaktem następnego dnia i przypomnij im, co twoja firma ma do zaoferowania, aby ocenić ich zainteresowanie do współpracy. Jeśli nie skontaktujesz się z nowymi kontaktami w ciągu jednego do dwóch dni, właśnie zmarnowałeś całe wydarzenie networkingowe. Pozostanie w kontakcie, wzmacnia relacje, które nawiązałeś.
Twoja sieć kontaktów żyje, ludzie zmieniają biznesy, pracę, zdobywają nowe kompetencje, wchodzą na nowe rynku. Dlatego powinieneś sprawdzać, co słychać u Twoich znajomych co jakiś czas, od momentu poznania się. Nigdy nie wiesz, jakie potrzeby biznesowe pojawią się na Twojej drodze i kiedy będziesz szukał odpowiednich informacji, wiedzy, zasobów czy możliwości współpracy. Networking zawsze będzie niezbędny do odnalezienia się w ekosystemie biznesowym, który stale się zmienia.
Nawiązywanie połączeń online może być skuteczną strategią networkingową. Twitter, blogi i inne serwisy społecznościowe oferują świetne sposoby zdobywania informacji i nawiązywania kontaktów z osobami. Utrzymanie aktywnego profilu na tych stronach pozwoli Ci być na bieżąco z najbardziej aktualnymi informacjami o branży, w tym trendami w zatrudnianiu i potencjalnymi ofertami pracy. Jeśli natomiast szukasz serwisu społecznościowego dla osób prowadzących biznes i chciałbyś z nimi nawiązać bezpośrednie relacje, sprawdzić ich kompetencje oraz reputację poprzez rekomendacje zostawione przez inne biznesy, to z pomocą przyjdzie Ci MasterMatch.online. W kilka minut platforma znajdzie nam eksperta do rozmowy, a my dzięki jakościowej rozmowie możemy rozwijać swoją siatkę cennych kontaktów. Inwestujmy swój czas mądrze i docierajmy do interesujących nas kontaktów szybko, łatwo i skutecznie, bez konieczności codziennego pokazywania się wszystkim na Instagramie czy TikToku. Niezależnie od tego, czy próbujesz rozwijać swój biznes, czy nawiązywać nowe strategiczne partnerstwa, nawiązywanie kontaktów online staje się jeszcze bardziej istotne, ponieważ działa bez ograniczeń co do czasu i miejsca spotkań, zapewnia transparentność procesu, cel rozmowy, potwierdzoną wiarygodność rozmówcy i przewagę nad konkurencją.
MasterMatch.online dostępny jest na przeglądarki internetowe oraz jako aplikacja na telefony do ściągnięcia w Apple Store oraz Google Play. Twórcami platformy są Polacy – Joanny Mosur, Dyrektor Operacyjny oraz Marka Bryła, Dyrektor do spraw Technologii.
Więcej materiałów o podobnej treści przeczytasz TUTAJ.