Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Szachowa strategia w marketingu | Michał Kanarkiewicz

O tym jak połączyć pasję z biznesem, o tym, czy strategię szachową da się przenieść do marketingu, o Power Speech w eventach i o Employer Brandingu opowiada Michał Kanarkiewicz.

Jesteś mistrzem szachowym, strategiem korporacyjnym i właścicielem butiku szkoleniowo-doradczego. Co łączy te wszystkie obszary?

Moja miłość do szachów i pasja do strategii. Co najbardziej mnie cieszy, działalności te przenikają się – punktem wyjścia są szachy, jako gra strategiczna, i tę właśnie strategię przekładam na procesy biznesowe wewnątrz firm.

Stąd pomysł na biznes? Czym dokładnie zajmuje się Twoja firma? Do kogo kierowana jest oferta i czy również do firm z obszaru marketingu, eventów? Co możesz im zaoferować?

Szachy są obecne w moim życiu od 10. roku życia, więc naturalnym było wejście w związany z nimi biznes. Natomiast połączenie szachów i strategii jest efektem synergii, którą z czasem dostrzegłem. Moja firma specjalizuje się właśnie w doradztwie strategicznym poprzez grę w szachy. Prowadzimy szkolenia, warsztaty i sesje doradcze dla klientów korporacyjnych. Firmom z obszaru marketingu oferujemy wsparcie przy tworzeniu, a następnie realizacji strategii marketingowej. Agencjom eventowym oraz działom marketingu eventowego pomagamy w realizowaniu wybitnych wydarzeń firmowych. Wykorzystujemy do tego strategie szachowych mistrzów w biznesie.

Michał Kanarkiewicz

Uczysz firmy i ich pracowników myślenia strategicznego, budowania strategii i podejmowania decyzji poprzez grę w szachy. Co to właściwie znaczy?

Często mówi się w biznesie „myśl jak szachista, trzy ruchy do przodu” i właśnie tego uczę pracowników moich klientów korporacyjnych. Pokazuję, na konkretnych przykładach, jak przenieść sposób myślenia szachistów do biznesu.

Czy strategię szachowych mistrzów można przenieść również do świata marketingu? W jaki sposób?

Jak najbardziej. Swoim klientom często proponuję zacząć od zmiany sposobu planowania działań marketingowych. Zazwyczaj planuje się od punktu A, stanowiącego idęę kampanii, do punktu B, będącego końcem kampanii. Szachiści od dziecka uczą się planowania wstecznego, tj. od punktu B do A.

Jako marketingowiec z pasji uważam, że zaczynanie od końca jest kluczem do sukcesu, dlatego sugeruję w pierwszej kolejności zadać sobie pytania: co chcę osiągnąć kampanią marketingową, jaki ma być końcowy efekt? Dopiero później zaplanować działania, które pozwolą osiągnąć cel. Dzięki tej prostej metodzie można zmniejszyć liczbę scenariuszy do rozważenia, a więc i również usprawnić sam proces planowania.

Michał Kanarkiewicz

Na jakie efekty mogą liczyć uczestnicy Twoich szkoleń? Jakich korzyści mogą spodziewać się współpracujące z Tobą firmy?

Korzyści, na które mogą liczyć współpracujące ze mną firmy, to podniesienie kompetencji pracowników m.in. z zakresu planowania działalności operacyjnej na kilka ruchów do przodu, wyznaczania i osiągania długoterminowych celów – zamiast działania w perspektywie krótkoterminowej – czy poznanie i zrozumienie sposobów podejmowania decyzji. Ponadto wspieram ich w tworzeniu, aktualizacji czy ewaluacji strategii biznesowych oraz efektywnej realizacji wyznaczonych KPIs.

W jaki sposób wystąpienia w formule power speech, ale też inne, które prowadzisz, mogą wzbogacić firmowe eventy?

Power Speech to sztuka motywacji jeden do wielu, czyli stosunkowo krótkie, ale bardzo motywujące wystąpienie, w trakcie którego inspiruję dużą grupę – nawet do kilku tysięcy pracowników na sali – do zmiany postawy. Mówię nie tylko o motywacji, ale też o determinacji, o roli pasji, a także o tym, jak przenieść sposób myślenia szachistów do codziennego życia, a tym samym ułatwić je wielu obszarach.

A co z Employer Brandingiem? Czy tutaj też wspierasz pracodawców? W jaki sposób?

W ostatnim czasie coraz częściej dostrzegam trend, jakim jest organizowanie wewnętrznych kół zainteresowań w firmach. Jest to element nowoczesnej strategii employer brandingowej, a ja wspieram pracodawców właśnie poprzez prowadzenie spotkań z elementami szachowymi w tle.

Pełniłeś funkcję Marketing Managera na szachowych mistrzostwach świata oraz prowadziłeś działania marketingowe podczas FIDE Grand Prix 2022 Belgrade Grand Chess Tour Poland 2022. Jaka była Twoja rola?

Każda z tych imprez była inna. Podczas szachowych mistrzostw świata, w grudniu 2021 r., byłem odpowiedzialny za polski dział marketingu – przede wszystkim za współpracę z mediami, efektem czego było wygenerowanie rekordowego ekwiwalentu reklamowego. Podczas FIDE Grand Prix w Belgradzie, w marcu br., wspierałem dział social media tworząc nowoczesny content video a’la TikTok. Natomiast podczas majowego wydarzenia Superbet Rapid & Blitz Grand Chess Tour Poland 2022 byłem przede wszystkim skoncentrowany na realizacji kampanii marketingowych we współpracy z influencerami.

Rozmawiała: Magdalena Wilczak

Michał Kanarkiewicz strateg korporacyjny, właściciel butiku szkoleniowo-doradczego Kanarkiewicz Strategy Consulting. Uczy myślenia strategicznego, budowania strategii, podejmowania decyzji poprzez grę w szachy. Doświadczenie zawodowe zdobywał we współpracy z takimi markami, jak m.in. Lufthansa, Volvo, Coca Cola, Heineken, L’oreal, EY, PwC, Luxmed, PZU, Alior Bank, Bank Pekao, Bank Millennium, mBank, Santander Bank, Warta i Capgemini. Dodatkowo jako pierwszy w Polsce stworzył i prowadził autorski program telewizyjny o tematyce szachowej na kanale TVP3 „ABC Szachów”, a od 2021 r. prowadzi swój autorski program na Kanale Sportowym „Królewska Gra”. Do swoich największych sukcesów zalicza m.in. wprowadzenie na szeroką skalę szachów do świata biznesu, zremisowanie partii szachów w partii symultanicznej z dwunastym szachowym mistrzem świata Anatolijem Karpowem w 2020 roku, prowadzenie działań marketingowych podczas: FIDE Grand Prix 2022 Belgrade oraz Grand Chess Tour (szachowy Wielki Szlem) Poland 2022. Ponadto bycie członkiem komitetu organizacyjnego i objęcie stanowiska Marketing Managera na szachowych Mistrzostwach Świata.