Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Rewolucja na rynku automotive | Łukasz Goździor, Jaguar Land Rover

O połączeniu dwóch silnych marek, elektryfikacji, niekonwencjonalnych projektach, współpracy z niebanalnymi twórcami oraz o planach koncernu na najbliższe lata rozmawiamy z Łukaszem Goździorem, który jest Dyrektorem Marketingu i PR Jaguara oraz Land Rovera w Polsce.

 

W 2008 roku powstał sojusz Jaguar Land Rover. Jak doszło do tego połączenia i jak daleko sięga historia obu marek?

Jaguar powstał w 1922 roku, a marka Land Rover pojawiła się 75 lat temu, połączone w 2008 roku działają wspólnie i są największym brytyjskim producentem w branży, który projektuje, produkuje i sprzedaje jedne z najbardziej znanych na świecie samochodów. Dwie kultowe marki to Jaguar, oferujący gamę luksusowych sedanów, samochodów sportowych i luksusowych SUV-ów o wysokich osiągach, oraz Land Rover reprezentujący jedyne w swoim rodzaju samochody Range Rover, Defender i Discovery obdarzone unikalnymi właściwościami terenowymi. Jaguar Land Rover wyznaczył na rynku motoryzacyjnym nowe standardy doskonałości inżynieryjnej, technologii i  projektowania, co znalazło odzwierciedlenie w wielu nagrodach dla różnych modeli. Firma zainwestowała 3,8 miliarda funtów w nowe technologie motoryzacyjne, zakłady produkcyjne i placówki badawczo-rozwojowe zgodnie ze strategią Autonomous, Connected, Electric and Shared (ACES), a przyjęta w  2021 roku strategia Reimagine rewolucjonizuje rynek automotive zakładając osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla w 2039 roku. Opiera się ona na 3 filarach: elektryfikacji, uproszczeniu i zrównoważeniu rozwoju. Jaguar Land Rover ma stać się bardziej dynamicznym i elastycznym producentem najbardziej pożądanych luksusowych pojazdów oraz usług dedykowanych prawdziwie wymagającym klientom. Strategia Reimagine ma na celu stworzenie nowego punktu odniesienia w zakresie rynku dóbr luksusowych.

Jaguar Land Rover

Marka celuje w elektryfikację. Proszę przybliżyć projekt EV TOUR.

Podczas EV Tour każdy mógł przetestować wybrany przez siebie model samochodu elektrycznego np. Jaguar I-Pace lub zelektryfikowanych Range Roverów, Defendera czy Discovery Sport i doświadczyć niesamowitych wrażeń z jazdy. To projekt wpisujący się we wspomnianą wcześniej strategię Reimagine. Zbudowaliśmy u uczestników wydarzenia niezapomniane doświadczenia z naszymi samochodami, a przede wszystkim pokazaliśmy im, jakie korzyści daje poruszanie się samochodami elektrycznymi. Dzięki naszemu projektowi udowodniliśmy, że zelektryfikowane Land Rovery i Jaguary nie tracą swoich niesamowitych osiągów, właściwości jezdnych ani możliwości jazdy w terenie. Nasze samochody cały czas zachowują swoją unikalną tożsamość.

Do projektu The Next Classic jakiś czas temu zaprosiliście fotografa Szymona Brodziaka i stylistkę Karlę Gruszecki. Na czym ta współpraca polegała?

Te działania były efektem synergicznego połączenia dwóch flagowych brytyjskich marek – Jaguara i Baracuty. Zarówno Jaguar jak i Baracuta są odpowiedzialne za stworzenie jednych z najbardziej kultowych i ponadczasowych modeli w świecie mody oraz motoryzacji. By uhonorować DNA obu marek, stworzono jedyny w swoim rodzaju model E-PACE Baracuta oraz kurtkę Jaguar G9 firmy Baracuta. Spełniły one rolę twórczego impulsu w kreacji „Przewodnika po nowych klasykach”, w którym grupa uznanych artystów, influencerów, blogerów i twórców podążała do kulturalnych centrów wielkich miastach Europy, poszukując miejsc, mód, trendów oraz ludzi, którzy będą inspirować i kształtować przyszłość.

W Polsce do współpracy zaprosiliśmy Szymona Brodziaka – jednego z najbardziej utalentowanych i uznanych polskich fotografów, laureata wielu prestiżowych nagród, który swój talent odzwierciedlił w dedykowanej sesji zdjęciowej modelu E-PACE Baracuta. Kolejną osobą była Karla Gruszecki – jedna z najbardziej cenionych polskich stylistek, która pracowała dla największych marek modowych na świecie. W ramach swojego zaangażowania w projekt Jaguara i Baracuty pokazała, jak wygląda proces kreatywny pracy nad stylizacją. Przygotowany przez nią dedykowany projektowi autorski moodboard pokazuje, jak wiele inspiracji jest potrzebnych do stworzenia finalnej stylizacji i jak bardzo klasyka ma wpływ na obecne i przyszłe trendy.

Jaguar Land Rover

Bardzo ciekawy jest także Wasz projekt Jaguar Originals. Skąd ten pomysł, jakie osobistości zostały do niego zaproszone?

Genezą projektu były wartości identyfikujące markę Jaguar. To samochód dla indywidualistów, którzy żyjąc dziś, pokonują bariery by tworzyć, tym samym wytyczają nowe standardy. Szukaliśmy artystów, którzy podążają podobną drogą, którzy są pełni pasji i odwagi. Do współpracy zaprosiliśmy tych, którzy nie chodzą na skróty, nie szukają kompromisu, idą własną oryginalną ścieżką, na której końcu powstaje wyjątkowe dzieło. Pierwszym bohaterem został Vito Bambino, z którym przygotowaliśmy projekt „Vito Bambino. Brzmienia niebanalne”. Kolejnym bohaterem został Max Czornyj, z którym stworzyliśmy projekt „Treści niezwykłe”. Towarzyszyliśmy Vito i Maxowi w trakcie ich procesu twórczego, podpatrywaliśmy ich pracę, ale co ważne, niczego nie narzucaliśmy. Ich kreatywność i talent obroniły się same, a Jaguar był tego częścią.

W ramach współpracy z Jaguarem Vito Bambino stworzył utwór „Poszło”, którego premiera odbyła się w kwietniu 2022 r. Proszę nam opowiedzieć coś więcej o tym projekcie?

Poprosiliśmy Vito o napisanie i nagranie utworu, który będzie integralną częścią naszej wspólnej kampanii. Na żadnym etapie nie ingerowaliśmy w jego formę ani treść. Kompozycja okazała się ogromnym hitem. W ciągu pierwszych trzech tygodni od premiery – wideo zostało odtworzone ponad milion razy, a do dziś to ponad 3 miliony wyświetleń. Założyliśmy też, że odbiorców ciekawi jak wygląda praca twórcza, dlatego wspólne z Vito ustaliliśmy, że kamera będzie mu towarzyszyć w procesie twórczym, a także w prywatnych sytuacjach. Artysta zaprosił nas do swojego świata i w swobodnej rozmowie opowiedział o swoich wartościach, o inspiracjach i realizowanych wyzwaniach, które zaczynają się od odwagi. Krok po kroku poznaliśmy pracę Vito, a on sam przybliżył nam swoje artystyczne credo, bliskie marce Jaguar.

Jak donoszą media, koncern Jaguar Land Rover planuje ograniczyć produkcję pojazdów w swoich fabrykach. Czym jest to spowodowane?

Rynek motoryzacyjny przechodzi problemy związane z łańcuchem dostaw w postcovidowej rzeczywistości. Każdy producent tego doświadcza, a Jaguar Land Rover nie jest w tym odosobniony. To nie ograniczenia w produkcji, tylko problemy dostawców podzespołów powodują, że firmy produkujące samochody zmuszone są inaczej planować najbliższe miesiące działania swoich zakładów. Analitycy twierdzą, że sytuacja ma się unormować w drugim kwartale 2023 roku. Ta informacja cieszy nas, tym bardziej, że zainteresowanie markami Jaguar i Land Rover w Polsce jest coraz większe.

Jesteście tam, gdzie dzieją się wyjątkowe i niezwykłe rzeczy. Gdzie można było Was spotkać w minionym roku?

To był czas wielu aktywacji z udziałem naszych marek. Jaguar był partnerem jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w kraju – Gali Bestsellery Empiku. Range Rover drugi rok z rzędu był partnerem rankingu Leaders of The Future organizowanego przez Forbes oraz gali BrandMe CEO 2022. Stworzyliśmy również podcast z radiem 357 – Liderzy na Firmamencie, jako rozszerzenie projektu Leaders of the Future, którego gośćmi byli między innymi Anna Lewandowska, Barbara Sołtysińska czy Miron Tokarski.

Nie tylko szukamy ciekawych inicjatyw, w które możemy się włączyć, ale sami je też tworzymy. Najlepszym tego przykładem jest premiera nowego Range Rovera Sport, która odbyła się w maju w Gdańsku. Nowy Range Rover Sport przypłynął na barce, która zacumowała przy Wyspie Spichrzów. Innym spektakularnym wydarzeniem była premiera Defendera 130 w Krynicy Zdroju, podczas której w pięknej zimowej aurze zaproszeni goście mogli podziwiać 130-tkę na szczycie wieży widokowej – 49,5 metra nad ziemią, a potem sprawdzić właściwości terenowe całej rodziny Defender w naturalnym dla niej środowisku off-roadowym. Warto podkreślić, że Defender od tego roku będzie mocno obecny w polskich górach, bo został partnerem strategicznym GOPR-u.

Angażujecie się w sponsoring sportowy?

Tak, od ponad dwóch lat jesteśmy partnerem PGA Polska – Stowarzyszenia Zawodowego Golfa. Dla nas ta współpraca to naturalne połączenie pięknego sportu wywodzącego się z Anglii, zdobywającego w Polsce coraz szersze grono wielbicieli, z legendarnymi i wyjątkowymi brytyjskimi samochodami. Zarówno filozofia tego sportu, jak i jego wartości są nam bliskie, dlatego postawiliśmy też na najlepszego golfistę w kraju i jednego z najbardziej utytułowanych zawodników w tym roku na świecie – Adriana Meronka, który jest ambasadorem marki.

W zeszłym roku byliśmy obecni na wszystkich turniejach organizowanych przez PGA Polska. Zorganizowaliśmy również Land Rover Junior Golf Academy. Był to projekt skierowany do dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 15 lat. Młodych zawodników rozpoczynających treningi w Land Rover Junior Gold Academy wspierał Adrian Meronk, który specjalnie na tę okoliczność przygotował wyjątkowy zestaw autorskich wskazówek i porad oraz sygnowaną kolekcję piłek golfowych.

Zaangażowaliśmy się także w cykl zawodów Kite Cup. Jesteśmy partnerem tytularnym KiteCup driven by Land Rover, czyli Pucharu Polski i Mistrzostw Polski w kitesurfingu i wingfoilu. W minionych dwóch edycjach zawodów działaliśmy też na rzecz oczyszczania Bałtyku. Za tę aktywności otrzymaliśmy nagrodę branżową Stevie Awards 2022 w kategorii „Sponsorship”. Po raz pierwszy w tym roku Range Rover był partnerem Żeglarskiego Pucharu Trójmiasta, w którym wystartowało 58 załóg na Zatoce Gdańskiej. Defender jest partnerem zawodów hippicznych Cavaliada i Warsaw Jumping. Nasza obecność na różnych wydarzeniach sportowych jest starannie dobraną odpowiedzią na potrzeby, aktywność i pasje naszych klientów.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Łukasz Goździor – Dyrektor Marketingu i PR Jaguara oraz Land Rovera w Polsce od grudnia 2020 r. Związany z Inchcape od 2017 roku, kiedy to objął stanowisko szefa działu marketingu BMW Inchcape Polska. Posiadając ponad 15-letnie doświadczenie w marketingu, był odpowiedzialny za budowę strategii wielu marek, a jego dokonania zostały wyróżnione m.in. tytułem Dyrektora Marketingu Roku i jednego z 50 najbardziej kreatywnych ludzi w biznesie. W 2019 r. został awansowany na stanowisko Marketing Director Inchcape Northern Europe Distribution. W tym czasie był odpowiedzialny za strategię oraz zarządzanie działaniami marketingowymi kilku czołowych marek samochodowych reprezentowanych przez Inchcape w Europie Północnej, takich jak: Jaguar, Land Rover, Mazda, Ford i Mitsubishi.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.