SEO określane inaczej jako optymalizacją stron www pod wyszukiwarki jest zbiorem działań realizowanych w ramach określonej strategii. Stanowi ono proces pozwalający stronom w osiągnięciu wyższej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach Google, Bing czy Yahoo, które przełożą się na większą ilość użytkowników odwiedzających stronę internetową. W tym celu należy przeprowadzić szereg działań umożliwiających osiągnąć zamierzony cel. Ważne jest również wystrzeganie się drogi na skróty i unikanie potencjalnych błędów, których konsekwencje mogą wiele kosztować. Dlatego dzisiaj przedstawię kilka najważniejszych porad jak nie zepsuć sobie SEO.
Pozycjonowanie strony internetowej ma konkretny cel, zupełnie tak jak jej powstanie. Jest to istotna decyzja, która przełoży się na typ prowadzonych działań oraz nakład potrzebnych środków. Zakładając, że posiadasz stronę internetową firmy to są tutaj możliwe dwie drogi. Pierwsza to pozycjonowanie strony internetowej pod kątem pozyskiwania nowych klientów. Kładziony jest tutaj szczególny nacisk na pozycjonowanie głównie podstron znajdujących się w ofercie. Jest to najczęściej wybierany cel ze względu na etap rozwoju, w którym znajduje się dana firma. Bez względu, czy jesteś początkującym graczem na rynku, czy firmą z większym stażem to ten segment działań można uznać za priorytetowy. Z kolei drugim celem pozycjonowania może być budowanie wizerunku i różni się on nieco od pierwszego. Tutaj działania opierają się na rozwoju bloga, bazy wiedzy oraz FAQ. Dochodzi do tego również segment poza samą stroną internetową jak np. optymalizacja kanału na Youtube. Czynności te pozwalają znacząco zwiększyć widoczność strony internetowej na frazy znajdujące się w długim ogonie i nie tylko. Prowadzenie takich działań pozwala również wesprzeć osiągnięcie celu sprzedażowego marki. W takich przypadkach zdarzyć się może, że do istniejącej już strony internetowej należy dodać funkcjonalności związane z obsługą bloga.
Można śmiało powiedzieć, że „Mądrzy ludzie uczą się na własnych błędach. Ale Ci naprawdę bystrzy uczą się na cudzych” cyt. Brandon Mull, Baśniobór. Jednak żeby móc to zrobić w SEO potrzebne są dane. Bowiem na podstawie ich analizy można wyciągnąć istotne wnioski. Pozwoli to zrozumieć, w jakim miejscu się obecnie znajdujesz i co jeszcze przed Tobą. Analiza konkurencji jest ciekawym zagadnieniem w pozycjonowaniu, ponieważ korzystając np. z narzędzia Senuto możesz dokładnie przeanalizować kondycję widoczności stron konkurencji. Jeśli zauważysz diametralne spadki lub wzrosty, to już jest sygnał, że wydarzyło się coś poważnego. Mowa tutaj m.in. o zmianie strony internetowej lub aktualizacji algorytmu, która nikogo nie ominie, ale może przynieść różne skutki. Posiadając informacje dotyczące widoczności możesz prześledzić historię strony internetowej oraz na jakie słowa kluczowe obecnie znajduje się w top10.
Znając kondycję swojej konkurencji możesz przystąpić do tworzenia strategii. Dobra strategia pozycjonowania powinna opierać się na racjonalnym planowaniu działań, które będziesz sukcesywnie realizować. Tutaj należy mieć na uwadze fakt, iż pozycjonowanie składa się z dwóch obszarów – on-site oraz off-site. On-site dotyczy działań na stronie, natomiast off-site tyczy się pozyskiwania linków. Oba te segmenty związane są ze słowami kluczowymi, które mogą być mniej lub bardziej konkurencyjne. Ale najważniejsze jest, żeby wszystkie zapewniały ruch. W innym przypadku przepalisz czas i pieniądze. Dlatego znając słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja możesz przeanalizować strukturę ich strony oraz profil linkowy w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, co oni takiego zrobili, że są wysoko na dane słowo kluczowe? Na tej podstawie wyciągniesz wnioski pozwalające obrać właściwy kierunek rozwoju Twojej strony i profilu linkowego.
Pozycjonowanie strony internetowej jest jak budowa domu. Robiąc to słabo nie osiągniesz efektów, podobnie z pójściem na skróty, które może znacząco zaszkodzić i cała budowla runie. Tutaj mowa oczywiście o Black Hat SEO, który jest zbiorem technik niedozwolonych przez Google. Ich stosowanie może skutkować otrzymaniem kary od Google w postaci spadku widoczności, a nawet bana. Spadek widoczności może również wystąpić proporcjonalnie do jakości strony. Dlatego twórz content dla użytkowników, a nie robotów. Idąc w „masówkę” spadnie jakość publikowanych przez Ciebie treści, która będzie skutkować ucieczką osób odwiedzających Twoją stronę internetową, a to natomiast przełoży się na wysoką wartość współczynnika Bounce Rate. W tym kontekście ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie AI w tworzeniu treści, które wywołało niemałą rewolucję. Jednak warto korzystać z niego rozsądnie i mieć pełną kontrolę nad tym, co chcemy publikować. Natomiast, pozyskując linki kierujmy się jakością portali, które mają do nas linkować, a nie ilością. Duże znaczenie ma tutaj powiązanie tematyczne między stroną linkującą, a linkowaną.
Wszystkie działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej powinny być przemyślane. Określając cel łatwiej jest stworzyć optymalną strategię działań, która będzie składała się z kroków bazujących na analizie danych. To właśnie dzięki nim możesz określić co dokładnie jest potrzebne do osiągnięcia zamierzonego celu. Ważne jest również wystrzeganie się pójścia na skróty, które może przynieść negatywne konsekwencje. Stosując się do tych wszystkich zasad możesz osiągnąć sukces i przerosnąć swoją konkurencję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Mariusz Jałyński, SeoFly. Manager SEO z ponad 7-letnim doświadczeniem w marketingu internetowym. Przez ten czas prowadził kilkadziesiąt projektów dla marek z różnych branż. Jego pasją jest pozycjonowanie i tworzenie stron internetowych, którą na co dzień realizuje poprzez przygotowywanie audytów stron internetowych i strategii SEO. Jego wiedza techniczna w znacznym stopniu pozwala skutecznie poprawić funkcjonowanie stron i zwiększyć ich widoczność. W swojej codziennej pracy wyróżnia się indywidualnym podejściem do każdego klienta. Nie boi się wyzwań i chętnie dzieli się wiedzą, czego najlepszym przykładem są prowadzone przez niego szkolenia. Dlatego na co dzień doradza firmom jak zwiększyć ruch i sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej. Lubi być na bieżąco z trendami, przez co nieustannie się rozwija i śledzi nowości z branży. Prywatnie miłośnik gamedevu, retro i sportu.
Więcej materiałów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.