Logo

Marketing MIX

Przegląd trendów i zmian w Social Media 2023 | Ania Ledwoń, MORE BANANAS

Jedyną pewną rzeczą i funkcją w mediach społecznościowych jest stała zmiana. A tych nawet nie w ostatnich miesiącach, a tygodniach, mieliśmy bardzo dużo. Nie da się śledzić wszystkiego cały czas i być na bieżąco. Co się pozmieniało w Social Media i jak obecnie wygląda to środowisko w Polsce i na Świecie? Sprawdźcie w poniższym podsumowaniu od Ani Ledwoń z MORE BANANAS.

Oczywiście to nie wszystkie zmiany, te można jednak śledzić na bieżąco bezpośrednio u źródła. Najważniejsze linki do oficjalnych blogów czy newsroomów największych platform zgromadziłam pod linkiem: KLIKNIJ.

Tymczasem zapraszam na przegląd po zmianach, nowych funkcjach i nowym podejściu konsumentów do social media.

Instagram

W obrębie Mety wydarzyło się najwięcej zmian, w tym w aplikacji Instagram i to nią zajmiemy się na początku.

1. Instagram rozszerzył dostęp do Instagram Content API dla posiadaczy kont twórców, pozwalając im na publikowanie treści za pośrednictwem aplikacji firm trzecich. Zwiększyła się również ogólna liczba postów, które można publikować w ten sposób dla wszystkich kont, z 25 do 50.

2. Instagram wprowadził reklamy w wynikach wyszukiwania, oznaczone jako 'Sponsored’, a marketerzy mogą teraz umieszczać te reklamy za pomocą Marketing API przy użyciu narzędzi firm trzecich.

MORE BANANAS3. Od niedawna twórcy (profile twórców) mają możliwość tworzenia kanałów nadawczych. W Polsce funkcja ta nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich. Twórca może publikować w kanale dowolne treści, w tym ankiety. Interakcja odbiorców ograniczona jest do reakcji w postaci emojis. Kanały są idealnym narzędziem dla twórców, specjalistów marketingu i przedsiębiorstw (za pomocą ich pracowników) pragnących wymieniać informacje ze swoimi odbiorcami. Dobre zastosowanie Kanałów widoczne jest na przykładzie konferencji, które łączą je z funkcją określania terminu wygaśnięcia kanału. Organizatorzy mogą w łatwy sposób podzielić się najważniejszymi informacjami, nie martwiąc się o zarządzanie komentarzami czy spamem. Uczestnicy z łatwością znajdują potrzebne detale, ponieważ kanał jest przejrzysty i niezakłócony. Największy problem kanałów to ich nieprzemyślane zakładanie i zbyt duża liczba informacji (spamu).

4. Użytkownicy (póki co w USA) mogą pobierać Reelsy z publicznych kont, aby udostępniać je na innych platformach. Funkcja ta może zostać wyłączona przez właściciela konta.

5. Co najważniejsze Adam Mosseri ujawnił finalnie jak działa algorytm Instagrama, rozwiewając wszelkie wątpliwości i mity. Ranking treści na Instagramie jest kształtowany przez aktywne zaangażowanie i wcześniejsze zachowania, w zależności od funkcji platformy (posty w kanałach, Reels, Stories, Explore itp.) Sam możesz również sprawdzać na Instagramie, dlaczego docierają do Ciebie dane treści organicznie.

 

MORE BANANASAlgorytm Instagrama

Feed i Stories są kształtowane przez sześć czynników:

1. Zainteresowanie: Instagram przewiduje, co Ci się spodoba na podstawie poprzednich zachowań.

2. Czas publikacji: Nowsze posty mają priorytet. Optymalny czas publikacji zależy od dostępności Twoich odbiorców.

3. Relacje: Posty od osób, z którymi często wchodzisz w interakcję, są priorytetem.

4. Częstotliwość: Częste korzystanie z Instagrama prowadzi do zobaczenia więcej postów.

5. Obserwacje: Im więcej profili obserwujesz, tym mniej postów od jednego zobaczysz.

6. Użycie: Więcej czasu na Instagramie = mniej bezpośrednio dopasowanych treści.

Czynniki wpływające na sekcję Explore obejmują informacje o poście, jego popularność, Twoją historię interakcji z publikującym oraz Twoją ogólną aktywność na platformie. W sekcji eksploruj nie znajdziesz treści od profili, które obserwujesz

W Reels znajdziesz treści od obserwowanych kont i nie, zależne od Twojej aktywności i zainteresowań. Algorytm Instagrama uwzględnia informacje o rolce, takie jak opis, ścieżka dźwiękowa, popularność filmu, oraz informacje o profilu, który go opublikował.

 

Dodatkowo:

• Instagram pozwoli na dodawanie trzech współtwórców treści w postach w feedzie i w Reelsach.

• Instagram dodał nową opcję dołączania utworów muzycznych do Notatek. (Statusy tekstowe profilu, które widoczne są po wejściu do skrzynki odbiorczej.

Meta

Najwięcej zmian dotyczących Meta powiązanych było z instagramem, ale to nie wszystko.

MORE BANANAS1. Na grupach dyskusyjnych pojawiła się możliwość tworzenia grupowych kanałów na Messengerze (chatów). Można założyć ich kilka, z inicjatywą może wyjść również społeczność. Kanały angażują zdecydowanie bardziej i częściej, niż same grupy dyskusyjne, ale zdecydowanie potrzebny jest tam większy zasób czasowy poświęcany na moderację.

2. Pojawił się Voicebox. To generatywny model AI, który pomaga w edycji audio, samplowaniu i stylizacji. Voicebox może tworzyć wysokiej jakości klipy audio i edytować nagrania dźwiękowe – na przykład usuwać dźwięki klaksonów samochodów czy szczekanie psa – zachowując przy tym treść i styl audio. Model ten obsługuje sześć języków. Voicebox umożliwia różnorodne zadania, takie jak synteza tekstu na mowę w kontekście, edycja mowy i redukcja szumów, transfer stylu pomiędzy różnymi językami oraz różnorodne samplowanie mowy. Więcej u źródła: KLIKNIJ.

 

MORE BANANAS3. Nowa aplikacja Meta, Threads, zdobyła 30 milionów użytkowników w ciągu niecałego dnia. To bezpośrednia konkurencja dla Twittera. Threads pozwala na publikowanie postów do 500 znaków z załączonymi linkami, zdjęciami czy filmami długości do 5 minut oraz na angażowanie się w dyskusję. Krytycy zwracają uwagę na gromadzenie danych przez Threads oraz możliwe cenzurowanie użytkowników. Z tych samych powodów, wykorzystywanie danych niezgodnie z Unią Europejską, aplikacja nie jest dostępna na jej terenie, w tym w Polsce. Jednak aplikację Threads można zainstalować w Europie za pomocą pliku .apk dla Androida lub założeniem nowego Apple ID z lokalizacją ustawioną na Stany Zjednoczone dla iOS.

LinkedIn

Zmiany dotknęły również i tę platformę. W najważniejszych możemy znaleźć:

1. Usuniętych zostało kilka funkcji z platformy: natywne karuzele, filmy z profilu i linki w obrazach. Funkcje te nie byly wykorzystywane przez użytkowników. Uwaga! Pomimo rezygnacji z natywnych karuzel, użytkownicy nadal będą mogli tworzyć posty-karuzelę, korzystając z opcji załączania PDF.

MORE BANANAS2. LinkedIn wprowadza weryfikację w ogłoszeniach o pracę, co ma zwiększyć zaufanie użytkowników (na razie tylko USA).

3. I ponownie: algorytm! LinkedIn zaktualizował go, reagując na opinie użytkowników o zbyt dużej ilości nieodpowiedniej, nieprofesjonalnej treści. Zaczyna priorytetowo traktować treści od osób, z którymi mamy bezpośrednie połączenia. Stara się również podkreślać wiedzę ekspertów i udzielane przez nich porady. Komentarze są ważne dla zasięgu postu, ale nie chodzi o generyczne, jednowyrazowe komentarze. Szczególnie ważne dla zasięgu są bardziej rozbudowane odpowiedzi i dyskusje pod postami. Choć algorytm LinkedIn ma na celu ograniczenie tzw. „clickbaitów” i promowanie bardziej istotnych treści, nie jest jeszcze jasne, jak dobrze system radzi sobie z tym zadaniem.

TikTok

Tutaj również wiele zmian, a zapewne od momentu napisania artykułu do jego publikacji, pojawiło się ich jeszcze kilka.

1. TikTok testuje nową opcję wizualnego wyszukiwania produktów, która pozwala użytkownikom zrobić zdjęcie przedmiotu, a następnie znaleźć podobne dopasowania w ofertach TikTok Shop. Taką funkcję znajdziemy również na Pintereście. Opcja jest testowana na wybranych rynkach poza Stanami Zjednoczonymi, co może świadczyć o próbie przyciągnięcia użytkowników z innych regionów.

2. Aplikacja wprowadziła również Script Generator, które ułatwia proces tworzenia filmów reklamowych na platformie. Script Generator analizuje podane informacje i generuje przykładowe scenariusze wideo, które mogą być wykorzystane podczas kręcenia reklamy produktu. Proces tworzenia scenariusza za pomocą Script Generatora jest prosty i intuicyjny, obejmuje wybór kategorii branżowej, stylu wideo, wprowadzenie słów kluczowych oraz długości wideo. Po wprowadzeniu danych, narzędzie generuje trzy różne scenariusze, które składają się z wstępu, rozwinięcia i wezwania do działania.

3. TikTok ogłosił również uruchomienie aplikacji Ripple do tworzenia i przetwarzania muzyki. Aplikacja Ripple jest na razie dostępna jedynie w USA i tylko dla ograniczonej liczby testerów. Użytkownicy Ripple mogą nagrywać, przycinać i przetwarzać pliki audio na swoim urządzeniu mobilnym, a także tworzyć muzykę z pomocą uczenia maszynowego.

W mediach społecznościowych dzieje się również wiele w zakresie bezpieczeństwa, wykorzystywania danych, przebodźcowania czy kontroli rodzicielskiej. Można się było tego spodziewać już początkiem roku, kiedy we wszelakiego typu trendach konsumenckich pojawiały się właśnie powyższe aspekty.

• Odpowiedzią Gen Z na przebodźcowanie jest ucieczka na… Twittera. Już co trzeci młody człowiek przynajmniej sporadycznie korzysta z Twittera. Pokolenie to szuka „cyfrowych ognisk” (digital campfires) – miejsc o bardziej intymnej atmosferze, gdzie mogą nawiązywać prawdziwe relacje oparte na wspólnych zainteresowaniach. Czy tak będzie również z Threads? Czas pokaże.

• Ponad 75% Polaków popiera wprowadzenie jakichś form ograniczeń dla niepełnoletnich w korzystaniu z mediów społecznościowych bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych. 10% Polaków sprzeciwia się jakimkolwiek ograniczeniom, a 9,4% jest niezdecydowanych. 5,3% nie wyraża interesu w tym temacie. (Badanie UCE RESEARCH i platformę ePsycholodzy.pl)

 

W mediach społecznościowych dzieje się również wiele w zakresie bezpieczeństwa, wykorzystywania danych, przebodźcowania czy kontroli rodzicielskiej. Można się było tego spodziewać już początkiem roku, kiedy powyższe aspekty pojawiały się w trendach konsumenckich.

 

A finalnie czy wchodzimy w erę płatnych Social Media?

YouTube przeprowadza globalny „mały eksperyment” związany z blokowaniem użytkowników używających ad blocka w celu zwiększenia liczby płatnych subskrypcji YouTube Premium. Po wykryciu blokowania reklam, użytkownicy będą otrzymywać powiadomienia z ostrzeżeniem, że odtwarzacz YT przestanie działać po wyświetleniu trzech filmów, chyba że wyłączą ad blocka lub wykupią subskrypcję YouTube Premium. Meta wprowadziła jednocześnie (również w Polsce) Meta Verified. Płatną subskrypcję Facebooka (desktop i aplikacja) i Instagrama (tylko aplikacja, niedostępna jeszcze dla wszystkich). Cena? 65 złotych miesięcznie oraz za 80 złotych miesięcznie na iOS i Android.

Co daje weryfikacja?

• Naklejkę potwierdzającą autentyczność użytkownika i uwierzytelnienie konta za pomocą dokumentu tożsamości.

• Wzmocnioną ochronę przed podszywaniem się poprzez monitorowanie kont mogących atakować profile popularnych osób z licznymi obserwującymi.

• Dostęp do zespołu wsparcia technicznego w przypadku problemów z kontem.

• Dodatkowe naklejki w Stories i Reels.

 


Ania Ledwoń MORE BANANAS

Ania Ledwoń
Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główna organizatorka CRASH Mondays. Opiekunka kierunku Brand Manager na IMOK. Autorka książki „Strategiczne podejście do działania w social mediach”. Wcześniej product marketing managerka w startupie alloweat. Ewangelizatorka strategii marketingowych i komunikacyjnych. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami oraz psychologicznym podejściem do marketingu.

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.