Takie wnioski płyną na podstawie analizy danych Salesforce zebranych na podstawie analizy aktywności cyfrowej ponad 1,5 miliarda kupujących. Ciekawym trendem jest znacząco rosnąca popularność metod płatności takich jak Apple Pay czy Google Pay, a także postępujący udział sprzedaży w takich kanałach jak TikTok oraz innych portali społecznościowych.
Szczegóły analizy danych Salesforce:
Zachowania zakupowe i oczekiwania konsumentów w okresie świątecznym, w szczególności oczekiwanie korzystniejszych cen, jak i oferowania lepszych doświadczeń, dają wgląd w to, czego można się spodziewać w całej branży handlowej w 2024 r.
Tylko 3% organizacji handlowych nie ma planów związanych ze sztuczną inteligencją, choć jej wdrażanie dopiero się rozpoczyna. Prawie jedna trzecia (29%) zespołów w pełni wdrożyła SI w swoich przepływach pracy i to właśnie ta grupa zgłasza znaczące korzyści dla procesów wewnętrznych i produktywności. W rzeczywistości specjaliści ds. handlu korzystający ze sztucznej inteligencji przypisują tej technologii średnią oszczędność czasu wynoszącą 6,4 godziny tygodniowo. Firmy różnią się pod względem wdrażania SI w zależności od branży. Prym wiedzie branża motoryzacyjna, w której odsetek wdrożeń sztucznej inteligencja sięga 42%. Z kolei branża „media i komunikacja” pozostaje w tyle z odsetkiem wdrożeń sięgającym 23%.
Nawet jeśli większość organizacji handlowych nie w pełni wdrożyła sztuczną inteligencję, większość z nich jest gotowa na to w najbliższej przyszłości. Aż 48% firm eksperymentuje z SI, a 20% ocenia, w jaki sposób będzie ona pasować do ich działalności.
Jeszcze przed wzrostem popularności sztucznej inteligencji, e-commerce miało się całkiem dobrze i przybywało kanałów sprzedaży. Transakcje nie ograniczają się już do strony internetowej lub aplikacji mobilnej, ale odbywają się obecnie w niezliczonych kanałach własnych oraz zewnętrznych. Przykładowo, niedawne badanie sektora detalicznego wykazało, że już 59% kupujących dokonało transakcji za pośrednictwem mediów społecznościowych, kiedy to 2021 r. odsetek ten wyniósł 15%. W okresie świątecznym 2023 r., dane płynące z Salesforce pokazały, że 10% całego ruchu do cyfrowych witryn sklepowych pochodziło z mediów społecznościowych.
Mnożą się wielofunkcyjne punkty styku z handlem – znane łącznie jako „handel zintegrowany”. Znaczna liczba firm wdrożyła takie możliwości między innymi w punktach sprzedaży, obsługi klienta i mediach społecznościowych. Kanały obsługi klienta stają się szczególnie istotne w strategii takiego handlu. Blisko 29% specjalistów ds. handlu twierdzi, że obsługa klienta generuje znaczny przyrost przychodów.
Oprócz zwiększania liczby miejsc, w których robią zakupy, klienci zmieniają również sposób, w jaki za nie płacą. Żadna metoda płatności nie ilustruje tych zmian tak dobrze, jak portfele cyfrowe – ich szeroka kategoria obejmuje między innymi Apple Pay, Google Pay czy Amazon Pay. Portfele cyfrowe pozostały popularne przez cały okres świąteczny, a ich wykorzystanie wzrosło o 54% w listopadzie i grudniu w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.
Dane Salesforce Commerce Cloud pokazują gwałtowny wzrost liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem portfeli cyfrowych, który utrzymuje się przez kolejne kwartały, podczas gdy inne rodzaje płatności, w tym PayPal, usługi „Kup Teraz Zapłać Później” i przelewy bankowe odnotowują spadki. W przeciwieństwie do wzrostu portfeli cyfrowych spada popularność kryptowalut.
Więcej informacji:
– pełny raport State of Commerce
– Salesforce Insights HQ: trendy zakupów świątecznych w 2023 r.
Więcej newsów z branży TUTAJ.