Nasza historia faktycznie zaczyna się na początku lat 90., kiedy jako firma Wilk Elektronik zajmowaliśmy się wyłącznie dystrybucją pamięci komputerowych. Nikt wtedy nawet nie marzył o ich produkcji. Już po pięciu latach działalności, w 1996 roku, staliśmy się czołowym dostawcą pamięci komputerowych w Polsce – pod koniec lat 90. aż 70% modułów pamięci sprzedawanych w kraju pochodziło z Wilk Elektronik. Tak prężny rozwój sprawił, że razem z małym jeszcze zespołem, zdecydowałem się na założenie fabryki pamięci komputerowych oraz stworzenie własnej marki – Goodram. Pomimo powątpiewań ze strony konkurencji, w Łaziskach, na Śląsku, powstała fabryka, która z wielkim powodzeniem produkuje pamięci po dziś dzień. Co więcej, głęboko wierzę, że przed nami jeszcze wiele dekad ogromnych sukcesów. Jak wiadomo, apetyt rośnie w miarę jedzenia. Muszę przyznać, że o naszym sukcesie zadecydowała przemyślana strategia. Na początku firma skupiła się tylko na rynku polskim. Następnie, po ugruntowaniu swojej pozycji w kraju, sukcesywnie zaczęliśmy podbijać Europę Wschodnią i Południową. Kolejnym krokiem była ekspansja na Europę Zachodnią oraz Afrykę Północną.
Na początku skupiliśmy się na rynkach, na których nie mieliśmy silnej konkurencji, a równocześnie były one nam bliskie kulturowo. Umocnienie swojej pozycji w Polsce pchnęło nas do spróbowania swoich sił na Ukrainie i w Rosji. Były to kraje, które miały wtedy dla nas największy potencjał. Szybko zdobyliśmy tam znaczącą część rynku. To skłoniło nas do dalszej ekspansji. Kolejnym etapem było wkroczenie na rynki naszych sąsiadów, czyli Czech i Słowacji i dalej – Europy Zachodniej, gdzie konkurujemy z największymi firmami z branży elektronicznej. Wybuch wojny na Ukrainie spowodował definitywne zatrzymanie sprzedaży na rynek rosyjski, co jeszcze mocniej zintensyfikowało nasze działania w Europie Zachodniej i Turcji, która jest naszym nowym rynkiem. Obecnie pracujemy również nad odbudową sprzedaży na Ukrainie do poziomu podobnego sprzed wybuchu wojny.
Podjęcie partnerstwa z marką Kioxia (do 2020 roku Toshiba Electronics) było dla nas ogromnym technologicznym skokiem. Dla niewtajemniczonych, Kioxia jest wynalazcą technologii NAND, która jest obecnie najdynamiczniej rozwijającą się częścią rynku pamięci. Zostaliśmy oficjalnym dystrybutorem tego japońskiego giganta w Europie Środkowo-Wschodniej. W konsekwencji otrzymaliśmy również dostęp do nowych technologii i know-how. To umożliwiło nam w 2009 roku wprowadzenie do oferty produktów opartych o pamięć NAND Flash, czyli dysków SSD, kart pamięci czy nośników USB. To jeden z kamieni milowych w naszej historii. Portfolio firmy znacząco się rozszerzyło, co otworzyło też przed nami nowe perspektywy sprzedażowe.
W ważnym dla nas 2013 roku, w którym obchodziliśmy 10-lecie marki Goodram, rozpoczęliśmy ogromną na tamte czasy, bo wartą milion euro, inwestycję. Nasza hala produkcyjna została wyposażona w najbardziej zaawansowane i innowacyjne maszyny do montażu powierzchniowego serii Panasonic NPM-D2. Były to pierwsze tego typu urządzenia zainstalowane przez Panasonic w Europie. Dzięki nowej linii SMT znacząco wzrosło tempo produkcji oraz jakość produktów. To oczywiście pozwoliło nam przekonać do siebie kolejnych klientów w Polsce i za granicą. Dosyć szybko również powstała nowa linia produktowa skierowana do rozwiązań przemysłowych, produkowana pod marką Goodram Industrial. W ramach grupy pamięci przemysłowych, w ofercie znalazły się karty pamięci (w tym karty Compact Flash), dyski SSD oraz przemysłowe moduły pamięci.
Można śmiało powiedzieć, że pamięci komputerowe to przyszłość technologii. Obecnie pamięci znajdują zastosowanie nie tylko w elektronice użytkowej, jaką znamy na co dzień. Wspomagają one procesy produkcyjne, gromadzenia i przetwarzania danych; znajdują zastosowanie w nowej przestrzeni, jaką jest dla nas sztuczna inteligencja. To właśnie pamięci przemysłowe znajdziemy w rozwiązaniach, takich jak: branża automotive, smart home, IoT, POS, automatyzacja przemysłu i wielu innych. Każda z tych branż wymaga właściwych sobie pamięci dostosowanych do konkretnych rozwiązań lub aplikacji, i właśnie tym specyficznym zastosowaniom dedykujemy markę Goodram Industrial. Pamięci przemysłowe Goodram Industrial charakteryzują się wysoką niezawodnością i zwiększoną wytrzymałością, m.in. na skrajnie wysokie i niskie temperatury oraz zmienną wilgotność. Wiemy, że w ręce naszych klientów przemysłowych muszą trafiać produkty tylko najwyższej jakości, dlatego pamięci są testowane w dedykowanej komorze termicznej, symulującej różnorodne warunki atmosferyczne, które mogą pojawić się podczas użytkowania pamięci.
Rozbudowa była dla nas kolejną dużą inwestycją, podjętą w niepewnych czasach pandemii, wysokiej inflacji i obniżonego poziomu światowej gospodarki. Rozbudowę firmy traktujemy jako szansę wpisaną w strategię naszego rozwoju. Dotychczasowe powierzchnie biurowe i produkcyjne zostały zwiększone blisko dwukrotnie, natomiast przestrzeń magazynowa jest obecnie sześciokrotnie większa. Magazyn wysokiego składowania został wyposażony w wózek systemowy, antresolę kompletacyjną oraz inne rozwiązania poprawiające komfort pracy i zarządzanie magazynem.
Część produkcyjna zyskała dodatkową powierzchnię roboczą, która już wkrótce zostanie wyposażona w kolejne platformy testowania pamięci konsumenckich oraz przemysłowych. W listopadzie zakończyliśmy również ostatni etap modernizacji, jakim jest oddanie do użytku przestrzeni biurowej. Mogę również zdradzić, że planujemy nowe prace związane z rozbudową i modernizacją naszego parku maszynowego. Dzięki rozbudowie firma zyskała wolną przestrzeń pod nowe inwestycje w zakresie urządzeń, rozwój w obszarze Przemysłu 4.0 oraz prace badawczo-rozwojowe.
Na przestrzeni kilkunastu lat działalności naszej firmy byliśmy wielokrotnie nagradzani: jesteśmy trzykrotnym laureatem nagrody Korona Reklamy oraz wielokrotnym laureatem konkursów branżowych, o tytuł najlepszego producenta upominków reklamowych. Cieszymy się tak samo z każdego wyróżnienia. Są one potwierdzeniem spełniania restrykcyjnych wymogów jakościowych, do których przywiązujemy szczególną wagę. Świadczą także o zdobytym zaufaniu klientów, również tych z branży IT oraz przemysłowej. Ponadto są docenieniem naszego wieloletniego doświadczenia w branży nośników pamięci. Nie spoczywamy na laurach i cały czas dbamy, aby produkty dedykowane branży reklamowej były najlepszej jakości i służyły na długo naszym klientom.
Zakończona inwestycja rozbudowy firmy daje nam nowe możliwości, jeśli chodzi o produkcję i magazynowanie naszych wyrobów. To z kolei pozwala nam sprostać oczekiwaniom klientów w Polsce oraz na rynkach zagranicznych. Obecnie ogromny potencjał widzimy w branży gamingowej i przemyśle. W długofalowej perspektywie chcemy szczególnie skupić się właśnie na tych dwóch kierunkach. Wciąż chcemy inwestować w badania i rozwój, wprowadzając na rynek przełomowe produkty przewyższające obecne standardy. Będziemy kontynuować rozwój zintegrowanych rozwiązań dla przemysłu, dostarczając kompleksowe systemy pamięci dla firm produkcyjnych oraz korporacji. Planujemy również rozwijać współprace z uniwersytetami i uczelniami technicznymi. Zależy nam na wspieraniu przyszłych talentów oraz chcemy mieć aktywny wkład w rozwój nowych technologii i powiększanie kapitału intelektualnego w Polsce.
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.