13 precyzyjnie wyselekcjonowanych trendów w brand experience na rok 2024, które wcale nie pozwolą Ci spać spokojnie.
–
To co w styczniu było nowością, w czerwcu jest codziennością, a w grudniu staje się stare. Chyba wszyscy tego doświadczyliśmy w szalonym 2023. Jaki będzie 2024? Zapowiada się na jeszcze szybszy, jeszcze bardziej rozwojowy i progresywny rok, w którym postęp technologiczny rozpędzi świat jeszcze bardziej.
.
Przyszłość „brand experience”, doświadczeń budowanych wokół marki, kształtowana będzie przez szereg dynamicznych trendów. Wymieniam ich 13. To 13 kluczowych kierunków, które będą mieć znaczący wpływ na sposób, w jaki marki wchodzą w interakcje z konsumentami, kreują swoją osobowość i zaangażowanie.
1. Sustainability and Eco-Friendly Practices. To już się dzieje, ale teraz będzie dziać się jeszcze bardziej. Coraz częściej marki będą koncentrować się na zrównoważonym rozwoju i ekologicznych praktykach. Konsumenci oczekują, że firmy będą podejmować działania na rzecz ochrony środowiska. Codziennością jest eco-friendly packaging, ethical sourcing oraz redukcja śladu węglowego. Autentyczne zaangażowanie w zrównoważony rozwój pomoże budować zaufanie i lojalność klientów. Warto zwrócić uwagę na perspektywę, jaką wnosi inicjatywa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Projekt zakłada szeroką współpracę środowiska komunikacji marketingowej nad opracowaniem i wdrożeniem kodeksu ESG specyficznego dla branży. Inicjatywa ta podkreśla konieczność branżowych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, co w Polsce jest szczególnie istotne z uwagi na braki w tej dziedzinie w porównaniu z Europą i resztą świata.
2. Authenticity and Transparency. Autentyczność i przejrzystość będą kluczowymi wartościami dla marek. Konsumenci poszukują marek, które są szczere w swoich działaniach i komunikacji. Pokazywanie prawdziwych historii i jasne przekazywanie informacji o produktach i praktykach biznesowych będzie miało kluczowe znaczenie dla budowania zaufania. Oczekują tego klienci. Im młodsi konsumenci, tym bardziej jest to zauważalne.
3. Personalization and Customization. Personalizacja w 2024 roku staje się bardziej zaawansowana dzięki wykorzystaniu analityki danych i AI. Zwróćcie uwagę, że marki mogą tworzyć już naprawdę głęboko spersonalizowane doświadczenia dla klientów. Algorytmy predykcyjne i machine learning umożliwiają przewidywanie preferencji i zachowań zakupowych, a to umożliwia wyprzedzanie oczekiwań klientów, zaskakiwanie ich. Personalizacja obejmuje nie tylko zawartość cyfrową, ale także indywidualnie dostosowane ścieżki użytkowników na stronach internetowych i w aplikacjach. Wykorzystanie danych kontekstowych – np. lokalizacji, pozwala na dostosowywanie ofert do bieżących potrzeb klientów. Narzędzia interaktywne zwiększają dynamikę i indywidualizację komunikacji. W sklepach i e-commerce personalizacja obejmuje również dostosowanie doświadczeń zakupowych. Ważnym aspektem staje się także równowaga między personalizacją a ochroną prywatności, co wymaga transparentności w gromadzeniu i wykorzystywaniu danych
4. Digital-First Branding. W świecie coraz bardziej zdominowanym przez cyfrowe interakcje, marki muszą skupić się na budowaniu silnej obecności online. Oznacza to inwestowanie w przyjazne użytkownikowi strony internetowe, aktywne i znaczące zaangażowanie w mediach społecznościowych oraz strategie SEO i marketingu cyfrowego.
5. Inclusive and Diverse Brand Representation. Różnorodność i inkluzywność staną się nieodzownymi elementami strategii marek. Firmy będą dążyć do tego, aby ich marketing i produkty odzwierciedlały różnorodność ich klientów pod względem rasy, płci, wieku i dowolnych preferencji. Te aspekty stają się nie tylko obowiązkiem etycznym, ale także kluczowym czynnikiem wzrostu i innowacji. Firmy, które włączają różnorodność i inkluzywność do swojej strategii, nie tylko lepiej odzwierciedlają społeczeństwo (czy też społeczność), w której działają, ale także zyskują przewagę, reagując na szersze spektrum potrzeb i oczekiwań klientów. Dodatkowo, marki coraz częściej angażują się w dialogi społeczne i biorą na siebie odpowiedzialność za promowanie równości i walkę z dyskryminacją. Obejmuje to wsparcie dla ruchów społecznych, kampanii edukacyjnych i inicjatyw mających na celu zwiększenie świadomości na temat różnorodności i inkluzywności.
6. Experiential Marketing. To samo mówimy dziś i to samo powiemy za 100 lat. Marki, które oferują unikalne i pamiętne doświadczenia, zyskują wyższą satysfakcję klientów i większe wskaźniki konwersji. Emocje odgrywają kluczową rolę. To one kształtują wspomnienia, wzmacniają więzi i napędzają decyzje zakupowe. Marki, które rozumieją i wykorzystują siłę emocji w tworzeniu doświadczeń, zyskują lojalnych i zaangażowanych klientów, gotowych podzielić się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z innymi. Pamiętajmy o tym w 2024. I w 2124.
7. Security-Driven CX. W obliczu narastających obaw związanych z bezpieczeństwem danych, marki będą musiały zintegrować cyberbezpieczeństwo z doświadczeniem klienta (CX). Zapewnienie bezpieczeństwa danych i prywatności stanie się kluczowym elementem strategii CX.
8. Micro-interactions for Emotional Branding. Subtelne interakcje użytkownika z designem, znane jako mikro-interakcje, staną się kluczowe w tworzeniu marki, która prowadzi do emocjonalnej relacji z użytkownikiem. Dobre mikro-interakcje mogą znacząco wpłynąć na postrzeganie marki i zadowolenie użytkownika.
9. Purpose-Driven Branding. Marki, które opierają swoje działania na konkretnym celu, wykraczającym poza zysk, będą kontynuować swoją ekspansję. Konsumenci poszukują marek z misją, które pozytywnie wpływają na świat. Marki, które utożsamiają się z wartościami społecznymi, przyciągną zaangażowaną bazę konsumentów.
10. Voice and Visual Search Optimization. Optymalizacja wyszukiwania głosowego i wizualnego będzie kluczowa w nadchodzącym roku. Konsumenci coraz częściej korzystają i będą korzystać z wyszukiwania głosowego i wizualnego. To implikuje proces dostosowywania treści online tak, aby były one łatwiej znajdowane i rozpoznawane przez nowoczesne technologie wyszukiwania, jak inteligentne głośniki (np. Amazon Echo) czy wyszukiwanie obrazem (np. Google Lens). W praktyce oznacza to, że firmy muszą pomyśleć o tym, jak ich treści będą interpretowane nie tylko przez ludzi czytających tekst, ale także przez maszyny „słuchające” lub „widzące”.
11. Generative AI in Brand Experience. Generative AI zmienia oblicze brand experience, umożliwiając tworzenie głęboko spersonalizowanych treści, które lepiej rezonują z indywidualnymi potrzebami i preferencjami klientów. Dzięki AI żegnamy standardową komunikację i zamieniamy ją w bardziej angażujące i osobiste doświadczenie. Wykorzystując zaawansowane algorytmy, AI pozwala na automatyzację i optymalizację interakcji z klientami, od chatbotów prowadzących naturalne konwersacje po inteligentne systemy rekomendacji, które poprawiają efektywność i precyzję działań marketingowych. AI otwiera nowe możliwości dla marek w tworzeniu dynamicznych i interaktywnych kampanii marketingowych, które angażują klientów na głębszym, bardziej emocjonalnym poziomie. W rezultacie, marki wykorzystujące generative AI stają się bardziej konkurencyjne, oferując unikalne i spersonalizowane doświadczenia, które przyciągają i utrzymują uwagę klientów.
12. Economic Challenges and Customer Experience. W obliczu wyzwań ekonomicznych, marki będą musiały znaleźć równowagę między kosztami a zadowoleniem klientów, unikając przenoszenia wzrostu cen na konsumentów. Zadaniem marek będzie odbudowa zaufania i zapewnienie wartości, które przekonają klientów do długoterminowej lojalności.
13. Customer Service and Experience Optimization. Doskonała obsługa klienta pozostanie kluczowym elementem doświadczenia marki. Firmy będą musiały skupić się na zapewnieniu wysokiej jakości obsługi, szybkim rozwiązywaniu problemów oraz na budowaniu trwałych relacji z klientami poprzez personalizację i uwzględnianie ich potrzeb i opinii.
Wszyscy widzimy, co się dzieje. Teraz jest czas na to, żeby metodycznie i wielowątkowo stawać się ekspertami we wspomnianych tematach, lub z ekspertami pracować.
Michał Korejba
Event Creative Director w Allegro Brand Experience Agency. W agencji Allegro Brand Experience kieruje zespołem 12 utalentowanych, kreatywnych, genialnych ludzi. Przez lata stworzyli setki wydarzeń, kampanii, aktywacji brand experience, gal – w tym telewizyjnych z milionami odbiorców, premier i wiele innych wydarzeń. Do pracy zawsze podchodzi z „otwartą głową”, gotowy do inspirowania innych, zawsze szukania świeżych, niestandardowych, nowych rozwiązań. Przekracza granice i pracuje ramię w ramię ze swoim zespołem.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.