Logo

Marketing MIX

UX Design – czym jest i jak pomaga sprzedawać?

Wyobraź sobie, że masz przejść pewną drogę i dojść do celu. Aby tam dotrzeć, dostaniesz wskazówki. Możesz wybrać jeden z wariantów: długą i zawiłą „ścianę tekstu”, który szczegółowo objaśnia, dlaczego polecana ścieżka jest najlepszą lub prostą, klarowną instrukcję z mapką i ilustracjami kluczowych punktów mijanych po drodze. Który z nich ułatwi Ci drogę do celu i dlaczego? W tym pytaniu skrywa się istota UX Design. Zobacz, co to jest i jak pomaga sprzedawać.

Co to jest UX Design?

UX Design jest w ostatnich latach bardzo „modnym” pojęciem w marketingu. Ale korzystanie z możliwości, które daje ta dziedzina, ma sens nie tylko z uwagi na podążanie za trendami. Chodzi o usprawnienie komunikacji z potencjalnymi klientami. Co to oznacza w praktyce?

UX Design to wszelkie działania podejmowane po to, aby Twoja strona internetowa była maksymalnie przyjazna dla użytkownika i w ekspresowym tempie dostarczyła mu to, czego potrzebuje.

UX Design bazuje na podstawowym założeniu, że strona firmowa nie jest dla firmy, a dla jej klientów. W praktyce oznacza to, że odwiedzający ją mają się tam natychmiast „odnaleźć” i dobrze poczuć, a przede wszystkim wiedzieć, jak poruszać się w tym środowisku. Cel jest prosty: mają mieć szansę na błyskawiczne zapoznanie się z ofertą firmy i sprawne przejście ścieżki prowadzącej do złożenia zapytania ofertowego albo dokonania zakupu. Strona firmowa ma więc być wolna od przeszkód i utrudnień, za to pełna „drogowskazów” prowadzących po nitce do kłębka, czyli do sprzedaży.

Jak działa UX Design w praktyce?

Wartościowe strony internetowe – takie, które konwertują (czyli skutecznie pozyskują zapytania ofertowe i sprzedają) – są tworzone właśnie w zgodzie z zasadami UX Design (takie strony możesz zamówić m.in. na https://agencjaecho.pl/uslugi/optymalizacja-konwersji/). Jak działają takie witryny? W największym skrócie są one:

  • intuicyjne – a więc takie, na których odwiedzający od razu się odnajduje (np. dzięki klarownemu menu, dobrze znanym symbolom, łatwemu dostępowi do formularza kontaktu itp.);
  • funkcjonalne – dają jak na dłoni dostęp do informacji, których potrzebuje klient; czyli np. od razu prezentują zakres oferty firmy, zamiast „zanudzać” przydługim wstępem o jej historii na pierwszym ekranie strony głównej;
  • przejrzyste – pozwalają od razu dostrzec najważniejsze opcje menu i przejść krok po kroku przez serwis, tak aby zbierać coraz więcej informacji potrzebnych do zakupu;
  • napisane „językiem klienta” – prosto, zrozumiale i bez udziwnień;
  • wolne od barier i utrudnień – np. co chwilę wyskakujących okienek typu pop-up, zacinających się animacji, „ściany tekstu”, przez którą trudno przebrnąć;
  • przydatne merytorycznie – tzn. zawierają konkretne informacje o ofercie, potrzebne klientowi do podjęcia decyzji.

Jak może wyglądać taka witryna? Wyobraź sobie, że zepsuł Ci się samochód i na czas naprawy chcesz wynająć pojazd zastępczy. Jak będziesz go szukać? Jeśli ubezpieczyciel nie podsunie konkretnej firmy, zapewne „pójdziesz” do Google.

W pierwszej kolejności znajdziesz stronę, która na wstępie „przywita” Cię wyskakującym okienkiem z filmem reklamowym. Gdy je zamkniesz, pojawi się kolejne, z rabatem 10% na usługi po zapisaniu się na newsletter. A potem, kiedy już przekopiesz się przez te „rozpraszacze”, zamiast konkretnej oferty znajdziesz linię czasu z historią rozwoju tej wypożyczalni. Czy zostałbyś na takiej stronie, zwłaszcza kiedy każda sekunda jest dla Ciebie cenna? Wiele osób zamknęłoby ją i przeszło na kolejną.

W drugiej kolejności przenosisz się na stronę, która nie rozprasza toną pop-upów czy dodatkowych ofert na start. Wita Cię prosta, konkretna wyszukiwarka pojazdów na wynajem. Podajesz interesującą Cię kategorię auta i termin, w którym go potrzebujesz. Jedno kliknięcie sprawia, że wyświetla Ci się gotowa lista dostępnych pojazdów i kluczowe warunki wynajmu, a także ceny. Kolejny klik pozwala sprawdzić ofertę konkretnego pojazdu, a jeszcze jeden – przejść do formularza rezerwacji pojazdu lub wykonać telefon, aby zamówić jego dowiezienie na wskazany adres. Tak właśnie działa strona stworzona w oparciu o zasady UX Design.

UX Design

Specjaliści UX Design dbają o to, aby strona jak najlepiej prowadziła Twojego klienta w stronę sprzedaży i zachęciła go do złożenia zapytania ofertowego albo zakupu.

Czy UX Design pomaga sprzedawać?

Tak, zastosowanie zasad UX Design przy projektowaniu strony firmowej to czynnik istotnie wpływający na sprzedaż. Witryna stworzona zgodnie z zarysowanymi powyżej regułami sprawia, że:

  • Twoja firma jest postrzegana jako bardziej wiarygodna i przyjazna klientowi;
  • potencjalny klient szybko odnajduje informacje o ofercie, które pozwalają podjąć decyzję zakupową;
  • łatwiej jest przeprowadzić kupujących przez lejek marketingowy, a co za tym idzie zwiększyć szansę na pozyskanie zapytania ofertowego czy zakup.

Wniosek jest więc prosty: jeśli szukasz sposobów na zwiększenie sprzedaży, upewnij się, że strona firmowa spełnia reguły UX Design. Dostosowanie jej do tych wymogów może być prawdziwym game-changerem dla Twojego biznesu!


Materiał sponsorowany