Logo

Marketing MIX

Kampania OOH w wersji eko. Przewodnik dla nowoczesnych marek | Marta Wasilewska, Recevent

Kampania billboardowa to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Z reklamy OOH (Out Of Home) systematycznie korzystają najwięksi reklamodawcy – zarówno w kampaniach wizerunkowych, jak i sprzedażowych. Reklama zewnętrzna świetnie się sprawdza także jako uzupełnienie promocji produktowych znanych z gazetek reklamowych.

tam

Cykliczna kampania OOH?

Tak, z kampanii cyklicznych korzystają zwłaszcza sieci handlowe – spożywcze, budowlane czy RTV/AGD – jako wsparcie działań promocyjnych. Billboard w pobliżu marketu lub bezpośrednio na jego elewacji to potężne narzędzie sprzedażowe, które – jak pokazuje praktyka – zwiększa sprzedaż nawet 4-krotnie. Niech taka kampania cykliczna posłuży nam za przykład do zarysowania skali działań reklamowych w outdoorze.

W typowej kampanii cyklicznej grafika jest wymieniana co tydzień lub dwa na około 1000 billboardach o powierzchni 12 m² każdy. Montażyści przemierzają średnio 68 km kilometrów per nośnik, by zrealizować kampanię o zasięgu ogólnopolskim – co w sumie oznacza nawet 12 tys. m² wydrukowanych materiałów i 68 tys. przejechanych kilometrów dla jednej kampanii, a w roku mamy ich nawet 52.

Czy to wszystko da się zrobić w wersji ekologicznej? Z pewnością istnieje wiele aspektów, które pozwolą zminimalizować negatywny wpływ na środowisko! Trzeba po prostu spojrzeć na cały proces realizacji kampanii OOH holistycznie, analizując każdy jego element – od druku, przez energię, po logistykę.

Po pierwsze podłoże, czyli na czym drukujesz

Plakaty billboardowe drukuje się na papierze typu blueback (z niebieskim rewersem), a w przypadku citylightów – na tzw. whitebacku. Aby uznać je za proekologiczne, powinny pochodzić z certyfikowanych źródeł, np. papierni działających zgodnie z przepisami przeciwdziałającymi wylesianiu. Dobrym standardem jest certyfikat FSC® (Forest Stewardship Council®) – gwarantujący, że papier pochodzi z kontrolowanych upraw.

Warto wspomnieć o Rozporządzeniu UE 2023/1115 (EUDR), które od 2025 roku znacząco wpływa na sposób pozyskiwania surowców do produkcji papieru. Celem dyrektywy jest eliminacja produktów wpływających na wylesienie. Warto dopytać, czy drukarnia jest w stanie dostarczyć oświadczenie o należytej staranności, o którym mowa w rozporządzeniu.

Coraz popularniejsze stają się podłoża tekstylne – te również występują w wersji eko: produkuje się je z materiałów pochodzących z recyklingu i bawełn organicznych. Mają wysokie walory wizualne, są trwałe, a przy tym mogą być wielokrotnie wykorzystywane – co znacznie ogranicza ilość odpadów.

ooh

Po drugie technologia, czyli jak drukujesz

Kluczową rolę w proekologicznej produkcji poligraficznej odgrywa technologia druku. Druk cyfrowy to dobre rozwiązanie, ponieważ nie wymaga procesu przygotowawczego (np. tworzenia matryc offsetowych), co znacznie ogranicza zużycie wody i energii.

Stosowanie tuszów pigmentowych na bazie wody zamiast rozpuszczalników zmniejsza emisję LZO (lotnych związków organicznych) i toksycznych oparów. Dodatkowym atutem tuszów pigmentowych jest ich wysoka trwałość – sięgająca nawet 12 miesięcy. Sprawdzają się one zarówno w drukach na papierze, jak i na tekstyliach. W przeciwieństwie do druków solwentowych wolno je stosować w przypadku reklam indoor, nie tylko w ekspozycji outdoorowej.

Po trzecie energia, czyli skąd czerpiesz prąd

Proekologiczna kampania OOH wykorzystuje zieloną energię. Nowoczesne drukarnie wielkoformatowe inwestują w fotowoltaikę, korzystają z certyfikowanej energii odnawialnej i optymalizują zużycie prądu dzięki automatyzacji. Oszczędność energetyczną zapewniają również nowoczesne maszyny drukujące.

Po czwarte logistyka, czyli jak dostarczasz plakaty

Logistyka to często pomijany, ale bardzo emisyjny element całej kampanii. Inteligentne łączenie przesyłek z różnych kampanii, centralizacja produkcji oraz planowanie tras w oparciu o algorytmy optymalizacji dostaw (tzw. green routing) to działania, które znacząco zmniejszają ślad węglowy.

Nie da się całkowicie uniknąć emisji CO₂ przy transporcie, ale można ją skompensować, inwestując w projekty klimatyczne – np. zalesianie, wsparcie odnawialnych źródeł energii czy oczyszczanie oceanów. Współpraca z organizacjami takimi jak Climate Partner umożliwia precyzyjne wyliczenie i zneutralizowanie emisji związanych z kampanią OOH.

Czy warto inwestować w zieloną reklamę?

Nie tylko warto – w dzisiejszych realiach to konieczność. Najwięksi reklamodawcy (zwłaszcza globalne korporacje) mają obowiązek raportowania i redukcji emisji zgodnie z polityką ESG (Environmental, Social, Governance) oraz unijnymi regulacjami takimi jak CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive).

To oznacza, że będą szukać partnerów – drukarni, agencji, producentów reklamy – którzy pomogą im osiągać cele zrównoważonego rozwoju (SDGs). Wkrótce proekologiczne działania nie będą przewagą konkurencyjną – staną się rynkowym standardem.

Proekologiczna kampania OOH to już nie pieśń przyszłości, a realna potrzeba. Wybierając odpowiednie podłoża, technologie druku, źródła energii i optymalizując logistykę, można znacząco zmniejszyć ślad środowiskowy reklamy zewnętrznej – bez rezygnacji z jej skuteczności.

Zielone OOH to przyszłość odpowiedzialnej komunikacji marki. A odpowiedzialność – jak wiemy – dziś sprzedaje równie dobrze, jak dobra promocja.


Więcej materiałów o podobnej tematyce TUTAJ.