
Stałe inwestycje producentów technologii w rozwój urządzeń do druku monochromatycznego potwierdzają utrzymujące się wysokie zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania. Od momentu wprowadzenia pierwszego modelu varioPRINT 6000 w 2007 roku firma Canon nieustannie rozwija i udoskonala tę serię. Obecnie, w swojej siódmej odsłonie, seria varioPRINT 6000 TITAN została dostosowana do zmieniających się potrzeb użytkowników, oferując stabilną i przewidywalną wydajność, wsparcie operatora dzięki narzędziom takim jak zintegrowane planowanie produkcji, proaktywne alerty oraz zdalne monitorowanie. Dodatkowo modułowość systemu, możliwość zwiększenia prędkości pracy oraz szeroka gama opcji wykończeniowych zapewniają elastyczność niezbędną w nowoczesnych środowiskach produkcyjnych.
Klienci inwestujący w nowe systemy mono kierują się różnymi motywacjami. Część z nich posiada już park maszynowy, lecz oparty na starszych rozwiązaniach, dlatego poszukują korzyści płynących z najnowszych innowacji technologicznych. Inni – głównie drukarnie offsetowe – odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na krótkie serie i personalizację, zwiększając swoje możliwości produkcyjne w obszarze druku zmiennych danych.
Specyfika aplikacji wykorzystujących druk czarno-biały sprawia, że technologia ta pozostaje kluczowa i będzie istotna w wielu sektorach także w przyszłości. Zarówno w USA, jak i Europie Zachodniej, pięć najważniejszych obszarów zastosowania mono to: książki, direct mail, instrukcje i dokumentacje techniczne, broszury oraz druk transakcyjny (rachunki i zestawienia). Podczas gdy w wielu segmentach wolumeny maleją, to w przypadku książek obserwowany jest stały wzrost. Według najnowszych danych Keypoint Intelligence (2023), łączny wolumen stron w tych pięciu kategoriach wynosi 156 miliardów stron A4/letter, co czyni rynek mono nadal bardzo atrakcyjnym dla dostawców usług druku (PSP)[2].

Oprócz stabilności, rynek druku monochromatycznego oferuje także realne perspektywy wzrostu. Segment książek jest jednym z najbardziej dynamicznych. W 2021 roku sprzedaż książek drukowanych osiągnęła rekordowy poziom 827 milionów egzemplarzy, co było częściowo wynikiem pandemii Covid-19, kiedy wiele osób powróciło do czytania. Jednocześnie rośnie udział młodszych czytelników, którzy doceniają fizyczny, materialny charakter książek[3]. W latach 2023-2024 sieć Barnes & Noble otworzyła więcej nowych księgarni niż przez całą dekadę 2009-2019, a na rok 2025 zaplanowano otwarcie kolejnych 60 placówek[4].

Podręczniki drukowane również odzyskują popularność, ponieważ coraz więcej krajów odchodzi od materiałów wyłącznie cyfrowych na rzecz tradycyjnych książek, uznając, że nauka w formie drukowanej przynosi lepsze rezultaty. Badania, m.in. Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA), potwierdzają, że uczniowie częściej czytający książki drukowane osiągają lepsze wyniki, poświęcają więcej czasu na czytanie i czerpią z tego większą przyjemność[5].
Jednym z najnowszych przykładów powrotu do drukowanych podręczników jest Szwecja. W oficjalnym oświadczeniu z marca 2023 r. minister edukacji Lotta Edholm wskazała: „Szwedzcy uczniowie potrzebują więcej podręczników. Książki drukowane są kluczowe dla procesu uczenia się[6]”.
Czarno-biały druk jest również naturalnym wyborem w przypadku instrukcji obsługi. Rozpowszechnienie jednostek magazynowych (SKU) oznacza mniejszą sprzedaż na jednostkę magazynową, a tym samym mniejsze nakłady bardziej odrębnych instrukcji i wersji. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku ulotek dołączanych do opakowań: przepisy dotyczące ochrony konsumentów powodują wzrost liczby ulotek dołączanych do opakowań, ponieważ ustawodawstwo nakłada na producentów obowiązek dostarczania dokładnych instrukcji obsługi, podręczników, ostrzeżeń dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, opisów zawartości i sposobu użycia w języku urzędowym kraju, w którym produkt jest sprzedawany, tak aby były one łatwo zrozumiałe dla użytkowników lub konsumentów. Popyt jest szczególnie duży w sektorze farmaceutycznym i produktów gospodarstwa domowego.
W odpowiedzi na rosnące oczekiwania wobec technologii mono, producenci intensyfikują prace nad innowacjami zwiększającymi produktywność, elastyczność i niezawodność urządzeń.
Technologia Gemini Instant Duplex zastosowana w serii varioPRINT 6000 pozwala na jednoczesne drukowanie na obu stronach arkusza, z zachowaniem niemal idealnego pasowania, co jest szczególnie istotne przy produkcji książek.
Dodatkowo Gemini umożliwia druk na bardzo lekkich mediach – nawet od gramatury 45 g/m² – co jest ważne przy produkcji ulotek do leków czy wielojęzycznych instrukcji do produktów eksportowych. Zastosowanie lżejszych podłoży dodatkowo obniża koszty transportu.
– Współczesne środowiska produkcyjne wymagają od dostawców usług druku nie tylko wysokiej wydajności, ale także gotowości do szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby klientów. Dlatego inwestycje w nowoczesny druk cyfrowy mono, wyposażony w funkcje zwiększające elastyczność i niezawodność, stają się kluczowe. Technologie takie jak Gemini Instant Duplex czy skalowalne prędkości pracy pozwalają drukarniom efektywnie zarządzać obciążeniami, redukować koszty i utrzymywać przewidywalną jakość – niezależnie od wielkości nakładu czy specyfiki zlecenia – komentuje Michał Młynarczyk, Product Manager urządzeń produkcyjnych, Canon Polska.
Zarówno seria varioPRINT 6000 TITAN, jak i varioPRINT 140 oferują opcje stałego i czasowego zwiększenia prędkości, co pozwala dostosować wydajność urządzenia do bieżących potrzeb oraz reagować na sezonowe wzrosty produkcji.
Dane wyraźnie wskazują, że pomimo powszechnej opinii, rynek druku czarno-białego nie tylko pozostaje stabilny, ale w kluczowych segmentach – takich jak książki – dynamicznie rośnie. Zrozumienie zmieniających się trendów oraz inwestycja w technologie wspierające efektywne zarządzanie produkcją pozwoli dostawcom usług druku skutecznie wykorzystać potencjał wzrostu tego rynku.
Więcej newsów z branży TUTAJ.