Logo

Marketing MIX

Komisja Etyki Reklamy odrzuciła protest

Komisja Etyki Reklamy odrzuciła protest oskarżający spot telewizyjny mBanku o promowanie niewłaściwych wzorców. Protest, który rozpatrzyła właśnie Komisja Etyki Reklamy, dotyczył telewizyjnego spotu wykorzystywanego w kampanii OC i AC w mBanku prowadzonej w listopadzie i grudniu ubiegłego roku.

W reklamie kierowca, otoczony przez drwali rozmawia przez telefon komórkowy, prowadząc jednocześnie samochód. Autor skargi zauważył, że przekaz pokazuje tym samym niewłaściwe i karalne zachowanie, przez co może być szkodliwy, zwłaszcza dla młodych odbiorców. Na podstawie protestu spotowi postawiono zarzuty sprzeczności z dobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej oraz przede wszystkim publicznego nawoływania do popełnienia przestępstwa.

Odpowiedzialny za tę reklamę BRE Bank uzasadniał, że stanowi ona trzecią odsłonę kampanii opartej na absurdalnym humorze sytuacyjnym i pokazującej przerysowane i całkowicie nierealne sytuacje. Ponadto firma zwróciła uwagę, że od kilku lat prowadzi komunikację reklamową opartą na przesłaniu „Nie musisz wierzyć reklamie. Sprawdź sam”, jasno dając w ten sposób do zrozumienia odbiorcom, że reklam nie należy traktować zbyt poważnie i najlepiej samodzielnie wszystko zweryfikować, a podobny przekaz znajduje się również na końcu spotu z kierowcą i drwalami.

Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do tych wyjaśnień, oceniając, że spot mBanku nie promuje niewłaściwych wzorców ani nie narusza dobrych obyczajów, w związku z czym nie łamie kodeksu branżowego. Jednocześnie instytucja zaapelowała o unikanie ukazywania w reklamie działań, w szczególności związanych z ruchem drogowym, które mogą sugerować akceptację niebezpiecznych zachowań, niezgodnych z kodeksem drogowym.