Logo

Trade marketing

Opakowania z tworzyw sztucznych

W produkcji każdego opakowania jednym z kluczowych elementów jest dobór materiału. W historii produkcji opakowań pojawiały się coraz to nowe materiały, trwalsze, praktyczniejsze, bardziej elastyczne i o szerszym zastosowaniu. Wraz z pojawieniem się tworzyw sztucznych opakowania nabrały nowej jakości. Stały się bardziej wytrzymałe, a ich użyteczność znacząco się zwiększyła.

Spectrum możliwości

Przemysł opakowań jest aktualnie największym odbiorcą tworzyw sztucznych. Opakowania z nich produkowane, choć w skali europejskiej stanowią zaledwie 17% masy wszystkich opakowań, wykorzystywane są dla ponad 50% wyrobów konsumpcyjnych obecnych na rynku. Kluczową zaletą tworzyw sztucznych jest to, że z powodzeniem zastępują inne materiały, jak np. szkło czy metal, co ma kluczowe znaczenie, gdy chodzi np. o masę opakowań. – Opakowania z tworzyw sztucznych stają się coraz powszechniejsze i w zasadzie trudno wyobrazić sobie bez nich współczesną rzeczywistość. Wynika to zarówno z wygody ich stosowania jak i niższych kosztów produkcji czy transportu – mówi Wioleta Sacha z działu Opakowań POLPAK. Szacunkowe wyliczenia instytucji ekologicznych pokazują, że gdyby zastąpić dotychczas używane opakowania z tworzyw sztucznych, opakowaniami z innych materiałów, pociągnęłoby to za sobą m.in. poważnie zwiększone zużycie paliw oraz wzrost emisji dwutlenku węgla. Nieunikniony byłby także wzrost kosztów transportu, z powodu wielokrotnego wzrostu masy i objętości. Zastosowanie opakowań z tworzysz sztucznych jest praktycznie nieograniczone w większości gałęzi przemysłu i gospodarstwach domowych. – Opakowania z tworzyw sztucznych charakteryzują się dużą wytrzymałością mechaniczną, wydajnością, elastycznością oraz odpornością na przenikanie gazów i zapachów – dodaje Wioleta Sacha. Opakowania z tworzyw sztucznych chronią produkt, np. przed działaniem drobnoustrojów i umożliwiają dłuższe przechowywanie artykułów spożywczych ulegających zepsuciu. Dzięki temu można zmniejszyć ilość odpadów i ograniczyć stosowanie środków konserwujących, utrzymując jednocześnie smak i wartość odżywczą produktów. Zmniejsza to również straty w żywności. Opakowania z tworzyw sztucznych pozwalają również na praktyczne zastosowanie i łatwą identyfikację znajdującego się w nim produktu. Producenci proponują coraz to ciekawsze rozwiązania, by opakowania z tworzyw sztucznych uczynić jeszcze wygodniejszymi dla konsumenta. Pozwalają one m. in. na oglądanie produktu, bez konieczności naruszania opakowania, dzięki czemu obniżają ryzyko uszkodzenia samego produktu. – Przezroczyste opakowania, np. InSight Slider składają się z blistra, dopasowanego kształtem do produktu, w którym to blistrze zostaje umieszczony produkt. To system pakowania, który umożliwia oszczędność materiału i pracy manualnej. W taki sposób można opakować perfumy, kremy, produkty dla dzieci, ale także alkohole i inne butelki – mówi Rafał Chojecki z HLPKlearfold.

Opakowania wspierające sprzedaż

Opakowania mają za zadanie nie tylko chronić i informować o produkcie, ale przyciągnąć wzrok klienta i nakłonić do zakupu. Jako element strategii marketingowej, opakowanie kształtuje wizerunek marki jako spójnego brandu, jest nieodłącznym elementem kampanii reklamowej. Opakowanie ma komunikować, stąd znajdziemy różne opakowania analogicznego produktu, w zależności od grupy docelowej. – Jedną z ważniejszych determinant skutecznej sprzedaży produktu jest jego wygląd, a więc i wygląd opakowania, w którym jest umieszczony. Opakowanie musi zwracać uwagę oraz intrygować potencjalnego nabywcę – podkreśla Wioleta Sacha. Uzyskanie niebanalnego opakowania można otrzymać poprzez innowacyjny design i interesujące rozwiązania podejmowane podczas etapu projektowania, a także dzięki różnorodnym formom dekoracji opakowań. – Firmy korzystają z wielu dostępnych metod uszlachetniania oraz dekorowania, takich jak wykorzystanie aluminium, zdobienie metodą metalizacji, lakierowanie UV czy technologia hot-stampingu. Dostępne metody dają możliwości na uzyskanie unikalnego opakowania w pełni spełniającego nasze wyobrażenia. Także możliwość wybarwienia w szerokiej gamie kolorów pomaga opakowaniom spełniać również rolę marketingową – dodaje Wioleta Sacha.

Tworzywa sztuczne a środowisko

Pomimo wielu wymienianych zalet, nie można zaprzeczyć, że tworzywa sztuczne stanowią zagrożenie dla środowiska, dlatego kluczowe jest by poddawać powtórnemu przetworzeniu czyli recyklingowi. Jak podaje serwis ekologia.pl, tworzywa sztuczne stanowią jedynie 1% masy produkowanych przez nas odpadów, jednakże znacząco wpływają na środowisko, przede wszystkim dlatego, iż ich budowa chemiczna nie pozwala na ich rozkład w warunkach naturalnych. Ważnym jest by ograniczać składowanie tego materiału na wysypiskach, a postawić na recykling i odzyskanie energii, szczególnie, że są niezwykle wartościowym materiałem. Popularne bluzy polarowe wykonywane są z poddanych recyklingowi butelek PET, a tworzywa sztuczne, które nie łatwo przetworzyć, można wykorzystać do odzyskania zmagazynowanej w nich energii. W przeciągu ostatnich 7 lat można zaobserwować wzrost wskaźnika recyklingu i odzysku energii z odpadów tworzywowych w Unii Europejskiej, jednocześnie zmniejsza się ilość odpadów składowanych na wysypiskach. Co ważne, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, które mają zmniejszać ilość tworzywa w opakowaniach, znacząco spadło zużycie surowców naturalnych. Do produkcji torebek plastikowych zużywa się obecnie 70% mniej tworzywa niż w latach 80-tych.; nowe materiały, wykorzystujące np. naturalne minerały, pozwalają minimalizować ilość tworzyw sztucznych w materiałach na opakowania, redukując wykorzystanie nieodnawialnych źródeł, takich jak ropa naftowa i gaz ziemny. – Minerały są naturalnymi produktami, które w przeciwieństwie do tworzyw sztucznych, są dostępne w ogromnych ilościach w skorupie ziemskiej. Zastosowanie ich w składzie materiałów, takich jak np. ekologiczne materiały Ecor FPO, znacznie zmniejsza obciążenie środowiska, a po skończeniu użytkowania opakowania, można je wykorzystać jako surowiec wtórny przy innej produkcji, tym samym dodatkowo oszczędzając zużycie zasobów naturalnych. Materiał ten może być także poddany recyklingowi, jak również wykorzystany w recyklingu energetycznym np. przy produkcji cementu – tłumaczy Arkadiusz Groszewski, Product Manager z firmy Ecor Product, specjalizującej się w produkcji opakowań przyjaznych środowisku. Opakowania tworzywowe dzięki takim rozwiązaniom są ekonomiczną opcją, jak i pozwalają na racjonalne wykorzystanie surowców.

Z początkiem stycznia br. weszła w życie nowa ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, związana z dostosowaniem przepisów prawa polskiego do dyrektyw Unii Europejskiej, określająca nowe zasady odzysku i recyklingu opakowań. Przedsiębiorcy, którzy produkują opakowania, powinni zorganizować system zbiórki i recyklingu tych odpadów – albo samodzielnie, bądź poprzez porozumienie z marszałkiem województwa. Z konieczności zastosowania się do nowych obowiązków wyłączone zostały firmy, których roczna masa wprowadzanych do obrotu opakowań nie przekracza 1000 kg. Aby dogonić UE, recykling opakowań z tworzyw sztucznych w Polsce powinien się utrzymywać na poziomie 22,5 proc.

W materiale wykorzystano informacje i dane liczbowe Fundacji PlasticsEurope.
Artykuł w formacie PDF można pobrać TUTAJ.

Tekst: Katarzyna Lipska
Zdjęcie:ECOR