Logo

AktualnościGadżety reklamowe

81,25% marketerów uważa upominki za atrakcyjny nośnik reklamy

Polska Izba Artykułów Promocyjnych zakończyła III etap badania „ Postrzegania upominków reklamowych, jako nośnika reklamy.” Pierwsze badanie przeprowadzone przez PIAP miało miejsce w 2010 roku, kolejne na przełomie 2012/2013 roku, obecnie PIAP prezentuje wyniki III etapu badania. Głównym celem badania PIAP jest dostarczenie  informacji na temat postrzegania artykułów promocyjnych. Analizując wyniki  wszystkich trzech etapów badania PIAP można zauważyć pewną tendencję respondentów, stanowiącą optymistyczną prognozę dla branży artykułów promocyjnych.

Wyniki badania są cennym źródłem informacji dla osób decydujących o budżetach reklamowych. Kolejny raz potwierdzono skuteczność upominków reklamowych – wyniki badania PIAP pokazały, iż 81,25% marketerów uważa artykuły promocyjne za skuteczny nośnik reklamy. Podobny wynik odnotowano w poprzednich latach. Można zatem śmiało uznać, iż gadżet, upominek reklamowy jest ważnym, efektywnym kosztowo, docenianym przez marketerów narzędziem BTL.

81,25% ankietowanych uważa upominki reklamowe za skuteczny nośnik reklamy a 83,87% dokonuje zakupów tych artykułów  w celu kształtowania wizerunku swojej firmy. Respondenci uznali, iż przy wyborze upominków reklamowych kierują się w pierwszej kolejności ceną. Równie ważną rolę odgrywa jakość, wygląd i funkcjonalność gadżetu. W ubiegłym roku respondenci uznali, iż w pierwszej kolejności zwracają uwagę na jakość upominku reklamowego. Można więc zatem uznać, iż zarówno cena jak i jakość odgrywają znaczącą rolę przy wyborze artykułów reklamowych.

Ankietowani uznali, że najczęściej dokonują zakupów: artykułów biurowych, kalendarzy, materiałów drukowanych, ulotek i folderów oraz artykułów piśmienniczych. Na rynku pojawia się również tendencja w kierunku upominków luksusowych oraz nietypowych produkowanych na specjalne zamówienie klienta. Klienci zwracają uwagę na walory użytkowe danego produktu.

Do zakupu artykułów promocyjnych skłaniają ankietowanych głównie: okres świąt, chęć obdarowania swoich kontrahentów, udział w targach oraz organizacja eventów. Upominki używane są najczęściej jako prezenty dla kontrahentów, w akcjach promocyjnych oraz we wsparciu sprzedaży bezpośredniej.

Respondenci udzielili odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości wyboru upominku reklamowego wedle kryterium miejsca jego pochodzenia. Aż 57,14% ankietowanych wybrałoby produkt polski, gdyby miało taką możliwość, dla 38,1% respondentów miejsce pochodzenia gadżetu nie ma  większego znaczenia.

Badanie PIAP zostało przeprowadzone w okresie marzec-maj 2014 za pośrednictwem systemu ankietowego paxonta.com.

Badanie skierowane było do klientów końcowych przede wszystkim dyrektorów działów marketingu, osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budżety reklamowe zarówno dużych korporacji jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu udział wzięło 384 respondentów.

WYNIKI BADANIA PIAP 2014