Tekstylia od lat są uniwersalnym materiałem wykorzystywanym szeroko w przemyśle meblarskim, wszelkiego rodzaju aranżacjach oraz oczywiście w reklamie. Innowacyjne technologie druku oraz coraz lepsze materiały sprawiają, że na rynku pojawia się więcej kreatywnych i profesjonalnych realizacji z tkaniną w roli głównej.
W przypadku druku na tkaninach limituje nas tylko technologia i wyobraźnia. Ta pierwsza rozwija się na tyle intensywnie, że drukarnie oferują dziś klientom coraz bardziej kreatywne rozwiązania. – Są to np. zjawiska trójwymiarowe, które powstają dzięki właściwej tekstyliom transparentności – mówi Grzegorz Słomka, Dyrektor Handlowy firmy Flagowa Kraina – W zależności od gęstości użytego materiału, możemy uzyskać produkty bardzo przezroczyste, które nie zakryją obiektów stojących za nimi, aż do całkowitego efektu zasłony dla materiałów z wgrzanymi ekranami blokującymi – tłumaczy Grzegorz Słomka. Co ciekawe, tekstylia poddają się też łagodniej wszelkim marszczeniom, których nie tolerują nadruki na materiałach winylowych. – Można to wykorzystać we wszelkiego rodzaju wydrukach „opakowaniowych”, jak pokrowce, horyzonty, palletwrapy. W Polsce to raczej rzadko wykorzystywany pomysł, ale w innych krajach bardzo popularny – wymienia Grzegorz Słomka. Wybór produktów i możliwości druku umożliwia precyzyjny dobór rozwiązania (materiał i technologia druku) do określonych warunków i kontekstu, w którym będzie prezentowany wydruk. – Dzięki temu możliwa jest realizacja nawet bardzo śmiałych projektów, bez względu na ich wielkość i zastosowanie (od drobnych akcesoriów, dekoracji, poprzez odzież, wydruki wielkoformatowe, aż po gigantyczne wydruki plenerowe) – mówi Przemysław Suchanek Marketing Manager z drukarni Opinion Strefa Druku. – Paletę możliwości uzupełnia bogata gama wykończeń tkanin, w tym między innymi łączenie, wycinanie kształtów, szycie oraz dodatkowe zdobienia. Osoby kreatywne bez trudu odnajdą w tkaninach wdzięczne tworzywo, któremu mogą nadawać dowolne kształty oraz barwy – dodaje Suchanek.
Produktowe eldorado
Na rynku dostępna jest cała gama materiałów, które dają ogromne możliwości kreatywnego wykorzystania. Mamy materiały flagowe, tkaniny dekoracyjne, tkaniny do podświetleń, ale również bardzo modne szczególnie w aranżacji wnętrz materiały canvas. – Najbardziej popularnym w Polsce zastosowaniem tkanin w reklamie są flagi, ale coraz częściej można spotkać nadruki reklamowe na tkaninach jako elementy dekoracji wnętrz, kurtyny, rolety okienne – mówi Adriana Karbowiak, Marketing Manager w firmie PrintXL – Specjalne tkaniny pozwalają uzyskać efekt transparentności – grafika widoczna jest tylko z jednej strony, nie ograniczając widoczności z drugiej strony – dodaje Adriana Karbowiak. Jak zauważa Grzegorz Słomka, w Polsce tkaniny stale wypierają kolejne elementy dotychczas wykonywane na winylach – głównie we wnętrzach punktów sprzedaży. – Są to więc wszelkie bannery, plakaty, witryny, tła, tapety itp. – mówi Grzegorz Słomka – Na rynkach zagranicznych znacznie spadło z kolei zainteresowanie tradycyjnymi bannerami PVC, które wypierane są przez dzianiny i tkaniny oraz bardzo popularne włókniny – zauważa Grzegorz Słomka. Dzianiny można podzielić na lekkie (90-150 g/m²) oraz ciężkie (150-300 g/m²). Najczęściej stosowane tkaniny to te o gęstości 150-180 g/m². Ciekawą nowością produktową są tekstylia do druku dwustronnego o gęstości ok. 400 g/m².
[galeria=”1″]
Eko tkaniny
Warto zwrócić uwagę na ekologiczne walory tkanin. Jak podkreśla Tomasz Miękus, Product Manager w firmie Igepa, ekologiczne tkaniny to takie, które nie zawierają PCV. Są to głównie tkaniny poliestrowe. – Poza zaletami użytkowymi dużym atutem tkanin poliestrowych jest ich łatwiejszy recykling, z tego względu doceniane są także pod względem ekologicznym. Wielu dostawców tkanin pod zadruki, posiada w ofercie certyfikowane tkaniny wolne od substancji szkodliwych – mówi Adriana Karbowiak. Jak dodaje Grzegorz Słomka, każdą dzianinę/tkaninę poliestrową można w 100% ekologicznie zutylizować w profesjonalnych spalarniach, odzyskując ogromne ilości energii. Na rynku dostępne są również dzianiny poliestrowe wykonane z przędzy PET – czyli w 100% wykonane ze zużytych opakowań PET. Szukając ekologicznych materiałów trzeba zwrócić uwagę na certyfikaty, które przyznawane są materiałom przyjaznym środowisku.
Szerokie spectrum zastosowań
Tkanina to chyba jeden z najbardziej popularnych materiałów, z którym mamy do czynienia na co dzień. Jest doceniana przez szereg branż i wykorzystywana w dekoracjach, wystawiennictwie, ekspozycjach sklepowych, grafice wewnętrznej płaskiej i przestrzennej. – Zalety nadruków na tkaninach szczególnie doceniane są przez teatry, muzea a także podczas koncertów, imprez sportowych. Tkaniny są dużo lżejsze od innych form nośników reklamy jak np. banery, dlatego szczególnie są polecane do wielkopowierzchniowych reklam. Dużą zaletą jest także łatwy montaż, bezproblemowy transport – mówi Adriana Karbowiak. Ciekawe efekty druku na tkaninach możemy podziwiać w branż meblarskiej. – Najbardziej zaawansowane znane mi próby to np. wydruki na skórze, wykonane tuszami lateksowymi, które przeszły niezwykłą metamorfozę ostatnimi czasy – mówi Grzegorz Słomka – Co prawda do druku luksusowego mebla jeszcze daleko, ale proste pufki, fotele, sofki itp. są już w produkcji i stanowią niezwykłą formę reklamową. W połączeniu z drukiem tego co mamy w zasięgu wzroku (zasłony/firany/obrusy/dywany) otrzymujemy pokaźny wachlarz narzędzi, którymi może się posłużyć wielu projektantów sztuki użytkowej i wnętrz – zauważa Grzegorz Słomka.
Druk z potencjałem
Rynek druku na tkaninach niewątpliwie się rozwija, pojawia się coraz więcej produktów i możliwości. – Zainteresowanie tym segmentem na pewno rośnie, głównie za sprawą nacisku ze strony klientów zza naszej zachodniej granicy – mówi Grzegorz Słomka – Nie bez znaczenia są malejące koszty druku sublimacyjnego oraz aspekty logistyczne (łatwiejszy transport i montaż druków na tkaninach/dzianinach) i ekologiczne – dodaje. Prognozy są więc optymistyczne, a drukarnie coraz chętniej inwestują w technologie do druku na tkaninach. – Klienci poznali, wypróbowali i zaakceptowali druk na tkaninach, i chętnie po niego sięgają, gdy tylko mają taką możliwość. Dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie kompletnej, nowoczesnej linii technologicznej do druku i wykańczania tkanin – mówi Marek Waliszak, właściciel firmy Opinion Strefa Druku.
Tkaniny można drukować metodami sitodruku, fleksodruku, tampodruku, aplikować z folii, lecz najpopularniejszy jest druk cyfrowy. Technologie cyfrowe mogą barwić tkaninę na wskroś (sublimacja) lub pokrywać jedynie jej powierzchnię (UV czy latex). Jak zaznacza Jędrzej Zimoląg – R&D Manager w Opinion Strefa Druku, sposób barwienia wykorzystywany w tych technologiach wpływa na właściwości wydruku. – Druk sublimacyjny zdecydowanie lepiej sprawdzi się tam, gdzie wykorzystywana jest elastyczność/giętkość tkaniny, natomiast druk powierzchniowy pozwoli uzyskać lepszy efekt przy podświetleniach. Trwałość barwienia i odporność wydruku na czynniki mechaniczne jest wyższa, gdy zastosuje się sublimację, natomiast wydruki powierzchniowe (szczególnie UV) są bardziej odporne na promienie UV – tłumaczy Jędrzej Zimoląg.
Szerokie spektrum zastosowań, duży wachlarz produktów i innowacyjna technologia druku to z pewnością największy potencjał tkanin. Coraz więcej na rynku także ciekawych przykładów wykorzystania druku na tkaninach w aranżacjach punktów gastronomicznych czy biur. To znak, że tkanina zdobywa uznanie i możemy się spodziewać, że jej popularność będzie z roku na rok rosła.
Tekst: Joanna Łęczycka
Zdjęcie: Flagowa Kraina
Artykuł w formacie PDF można pobrać TUTAJ.