Logo

AktualnościGadżety reklamowe

Upominki świąteczne

Święta Bożego Narodzenia to czas spotkań w rodzinnym gronie, odpoczynku, okres podsumowań, wspomnień i podziękowań. Pozytywne, bliskie relacje przenosimy także na grunt biznesowy. Z okazji Świąt możemy wyrazić naszą wdzięczność, szacunek i podziękować za wspólnie osiągnięte cele biznesowe. Idealne do wyrażenia tych uczuć są upominki świąteczne.

Okres przedświąteczny w wielu branżach to prawdziwe żniwa, nie inaczej jest w branży gadżetów reklamowych. Upominki w biznesie to naturalne przejście z gruntu prezentów dla rodziny i bliskich, które dajemy, by kogoś wyróżnić i zaznaczyć, jak bardzo jest dla nas ważny. Dzięki temu zazwyczaj profesjonalne kontakty biznesowe możemy przenieść w kierunku bardziej przyjacielskich i mniej formalnych relacji. Jednak samo podjęcie decyzji jaki upominek wybrać nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. – Obserwacje ostatnich lat utwierdzają mnie w przekonaniu, że gadżet świąteczny to produkt, którego wybór podlega klasycznej zasadzie: powinien nieść przekaz zarówno biznesowy, wizerunkowy jak i promocyjny, dodatkowo powinien być zindywidualizowany i ukierunkowany na odbiorcę, estetycznie wpisujący się w konwencję atmosfery świąt, istotną rolą w ich wyborze jest również świadomość preferencji osoby obdarowanej – wyjaśnia Joanna Warkocka, Managing Director w firmie BTL FORMS Effective Advertising. Zakup upominków świątecznych powinien być więc poprzedzony analizą preferencji osoby, która ma być obdarowywana i znajomością jej upodobań. -Szukając odpowiedniego upominku reklamowego klienci kierują się zarówno wysoką jakością produktu, jak i odpowiednią ceną. Nie bez znaczenia jest także oryginalny pomysł i jego stylowe wykonanie. Użyte materiały powinny być dobrej jakości, produkt powinien spełniać wymogi bezpieczeństwa. Upominek reklamowy naturalnie powinien mieć miejsce do wykonania nadruku, graweru lub haftu. Ważna jest także jego funkcjonalność i możliwość użytkowania przez cały rok. W ten sposób będzie mógł efektywnie pełnić najważniejszą funkcję upominku reklamowego jako nośnika reklamy – dodaje Jan Siekierski, Business Development Manager w firmie AXPOL Trading.

Co kraj to obyczaj

Nie ma czegoś takiego jak idealny prezent. Nie istnieje też algorytm na prezent, który pasowałby do każdej relacji. -Funkcjonalność gadżetu może być drugoplanowa dla estetów ceniących interesujący design czy grup zawodowych związanych z branżą architektoniczną, sztuką, kulturą, mediami czy projektowaniem. Aspekt oryginalności może natomiast nie znaleźć uznania w grupach zawodowych ceniących pragmatyczne rozwiązania jak branża budowlana, elektroniczna, bankowa itp. – zaznacza Joanna Warkocka. Żyjąc i pracując w epoce globalnej wioski należy brać pod uwagę wzajemne odrębności i różnice kulturowe. – Multikulturowe środowiska zawodowe, w których przeważają obcokrajowcy to dość trudny do zdefiniowania adresat prezentu. Powinniśmy uwzględniać w wyborze prezentu dla niego nie tylko lokalne trendy, ale globalne – specyfikę kraju, z którego pochodzą oraz ich świąteczne zwyczaje lub akcentować polską tradycję poprzez wybór tych prezentów, które podkreślają naszą oryginalność – regionalne wyroby rzemieślnicze, spożywcze czy alkohole – dodaje Joanna Warkocka. Prezent dla kontrahenta może nam zdecydowanie ocieplić relacje i pomóc w przyszłych interesach, ale nietrafiony może wpłynąć na nie negatywnie. Warto więc wysilić się by poznać etykietę kraju, z którego pochodzi nasz kontrahent. Ciekawym przykładem są tutaj chociażby Chiny. Upominki odgrywają w kulturze chińskiej znaczącą rolę w budowaniu długotrwałych, przyjaznych relacji. Muszą być zawsze zapakowane, nietaktem jest wręczanie zegarów, ostro zakończonych przedmiotów (np. nóż do listów) – może być to odebrane jako zakończenie znajomości. W Japonii prezenty są wyrazem szacunku, nie powinny być jednak zbyt drogie – może krępować obdarowywanego. Bardzo ważny jest sposób wręczania prezentu – musimy unikać białych opakowań, kojarzonych w tym kraju ze śmiercią. Obdarowujący powinien też w razie odmowy grzecznie nalegać na przyjęcie prezentu. W krajach arabskich natomiast mile widziane są prezenty ekskluzywne i luksusowe. Należy jednakże unikać dawania podarunku lewą ręką, która uznawana jest za nieczystą. Prezent dajemy mężczyźnie, gdyż negatywnie traktowane jest obdarowywanie kobiet w tej kulturze. Z racji panującej religii, niedopuszczalne jest dawanie w prezencie alkoholu. Takich przykładów odnajdziemy o wiele więcej – im bardziej zwiększymy naszą wiedzę, tym większa pewność, że nasz prezent pozostanie dobrze przyjęty i będzie trafiony.

[galeria=”1″]

Elegancja czy standard?

– Decyzja o tym, jaki prezent wybrać dla partnera biznesowego zależy nie tylko od tego, w jakiej branży firma działa, ale także jakie są relacje między partnerami – mówi Jan Siekierski. – Najczęściej wybierane są prezenty eleganckie, artykuły biurowe, zestawy piśmienne, czasami produkty codziennego użytku, narzędzia wielofunkcyjne. Są to prezenty dość bezpieczne, ponieważ z reguły nie powinny ani urazić obdarowanego, ani spowodować dyskomfortu. Ryzykowne natomiast mogą okazać się prezenty związane z modą i wyglądem, gdyż łatwo nie trafić w czyjś gust – dodaje.

Od dłuższego czasu popularnością cieszą się kosze prezentowe, które dają dużą dowolność w kwestii komponowanych składników. Kosze upominkowe mogą być wypełnione słodyczami, delikatesowymi specjałami, unikatowymi gatunkami kawy i herbaty. Możemy wykonać dedykowane kosze dla koneserów miodów pitnych, dziczyzny, markowych wyrobów mięsnych, win, serów, wykwintnych czekolad itp. – Do kategorii ekskluzywnych upominków zaliczyć można również zestawy markowej porcelany, biżuterii, książki bibliofilskie, luksusowe zestawy na biurko, artykuły skórzane, limitowane linie zestawów piśmienniczych, rękodzieła sztuki artystycznej lub użytkowej, kolekcje dzieł sztuki, unikatowe kosmetyki i nalewki. Nadal jednak największa popularnością cieszą się produkty wykonane własnoręcznie przez pracownie artystyczne, mają one charakter niepowtarzalny i unikatowy: ręcznie malowane bombki, wypiekane pierniczki, witraże, oryginalne stroiki, koronkowe serwetki, rzeźby, grafiki, świeczniki, wazony – wymienia Joanna Warkocka.

Jak zaznacza Jan Siekierski, niezależnie od panującej mody, niezmiennym zainteresowaniem w okresie świątecznym cieszy się wino. Do tego dobrze dobrane i oznakowane opakowane może doskonale podkreślać wyjątkowość trunku. – Klasycznym prezentem jest również elegancka galanteria skórzana, w szczególności znajdująca zastosowanie w codziennej pracy. W okresie świątecznym zawsze na czasie są także stylowe artykuły dekoracyjne oraz kuchenne, np. dziadki do orzechów, akcesoria do wina, podgrzewacze itp. – mówi Jan Siekierski. – Również prezenty praktyczne jak kubki termiczne czy też pamięci USB i przenośne źródła energii – power banki – w dobie wszechogarniającej nas elektroniki mogą okazać się przydatne praktycznie każdemu.

Świąteczne gadżety dla masowego odbiorcy wybierane są według innych kryteriów, są mniej ukierunkowane i indywidualne .- Ich podstawowym celem jest podtrzymanie relacji biznesowych, pamięci, ale nie mają tak personalnego charakteru jak gadżety luksusowe. Do kategorii gadżetów masowych możemy zaliczyć świece aromatyczne w indywidualnych opakowaniach z kokardą z logiem firmy, zestawy do win, czekoladki w opakowaniach indywidualnych z życzeniami firmowymi, kalendarze, notesy i bombki – reasumuje Joanna Warkocka.

Upominki 2014

Duże znaczenie ma sam sposób wręczenia prezentu oraz jego oprawa. Warto zadbać o to, by upominki wręczać osobiście, zwłaszcza te luksusowe. Zaznaczymy w ten sposób, że chcemy w sposób szczególny uhonorować ważne dla nas osoby. Dużą popularnością cieszą się wszelkie zindywidualizowane prezenty, dyskretny grawer naniesiony na eleganckim piórze czy drewnianym opakowaniu, tłoczenie imienia i nazwiska lub inicjały zdecydowanie zwiększają atrakcyjność naszego upominku czyniąc go bardziej wartościowym w oczach naszych partnerów. – Aktualnie widzimy, że uwaga klientów kierowana jest w stronę produktów ekskluzywnych, wyjątkowych i funkcjonalnych zarazem, wykonanych z materiałów lepszej jakości, z większą dbałością o detale wykończenia i trwalszych w użytkowaniu – mówi Jan Siekierski.

Wśród najnowszych trendów na zbliżający się sezon świąteczny Joanna Warkocka wymienia gadżety multimedialne, kreatywne nowości w kategorii design, lifstyle, technologie, a także pendrive w biżuteryjnych oprawach, power banki, gadżety ekologiczne: radia zasilane słońcem, ładowarki słoneczne, konektory, głośniki bluetooth, słuchawki, stacje dokujące, a także gadżety sportowe: tenisowe, golfowe, rowerowe oraz karty podarunkowe, które dają całkowitą dowolność w rozplanowaniu budżetu.

Katarzyna Lipska

Artykuł ukazał się w OOH magazine, lipiec-wrzesień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ.