Chamlet był pierwszym w Polsce festiwalem najgorszej reklamy. Jego piąta edycja, odbyła się w listopadzie 2014 roku. Festiwal co roku zbierał tłumną publiczność, gotową ocenić i skrytykować reklamy funkcjonujące w polskiej przestrzeni publicznej. Chcąc jednak uczynić krytykę konstruktywną, organizatorzy Festiwalu zdecydowali się na kolejny krok, jakim jest przegląd tego, co działa, czyli już nie Chamlet, a Hamlet.
Hamlet polegać będzie na prezentacji i analizie konceptów szeroko rozumianych przestrzeni projektowania komunikacji, w ramach których reklama jest tylko jedną z możliwości komunikowania kogoś lub czegoś. Festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty projektowe, dla podkreślenia tego, że „projektantem” może stać się każdy, a communication design to nie tylko dziedzina naukowa, ale również część życia społecznego.
Festiwal w nowym wydaniu to przede wszystkim skupienie na omawianiu zjawisk i problemów.
– Hamlet stracił jedną literkę w nazwie, ale zyskał zupełnie nową formułę. Kierujemy naszą uwagę na rozwiązania, które można określić słowami: funkcjonalne, użytkowe, integrujące, zrównoważone, rozwojowe, prospołeczne i proekologiczne. Chcemy również pokazać, czym (naszym zdaniem) jest projektowanie komunikacji, rozumiane jako strategiczne rozwiązywanie problemów i dostarczanie rozwiązań prostych w użyciu, które na stałe goszczą w komunikacji społecznej – wyjaśnia dr Mariusz Wszołek, jeden z organizatorów festiwalu.
Podczas przeglądu zostaną zaprezentowane i omówione przykłady szerokiego zastosowania projektowania komunikacji w Polsce, dla przejrzystości podzielone na 5 kategorii: design (opakowań, informacji, produktu), reklama, miasto (działalność społeczna, administracyjna, lokalna), media (tematy medialne, dyskurs) i zjawisko (społeczne, rynkowe).
– Chamlet. Było tak przez kilka lat, przywykliśmy do tego, że można się było pośmiać ze złych reklam, podziwić, że są takie żenujące i cieszyć się, że nikt nie przyjechał po odbiór nagród. Moglibyśmy to robić dalej, bo i zabawa była przednia. Przeraziło nas jednak coś innego. Owe złe reklamy stały się co prawda trochę lepsze, ale gust mainstreamu coraz gorszy. Więc trzeba to zmienić, stąd Hamlet. Chcemy pokazywać co nam się podoba, co ma znaczenie społeczne, co może pomóc zmienić chociaż trochę nasze otoczenie i przyzwyczajenia, chcemy znaleźć to, w czym manifestuje się coś nowego. Ponieważ, jak mawiała pewna postać, być albo nie być – komentuje prof. Michael Fleischer, pomysłodawca i główny organizator festiwalu.
„Jesteśmy z tego samego materiału co nasze sny”, jak mawiał William Shakespeare, a że do filozofów nam daleko, toteż śnią nam się rzeczy na ziemi i w niebie, o których chcielibyśmy powiedzieć wszem i wobec – ogłaszają organizatorzy festiwalu (C)hamlet.
Przegląd organizowany przez studentów i prowadzących projektowania komunikacji na Uniwersytecie Wrocławskim odbędzie się 4.12.2015 o godzinie 18.00 w sali im. Unii Europejskiej na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Propozycje nominacji z Polski w kategoriach: design, reklama, miasto, media i zjawisko; można przesyłać na profil Hamleta na Facebooku lub na maila: przegladhamlet@gmail.com .
Więcej informacji: www.facebook.com/przeglad.hamlet oraz www.pk.uni.wroc.pl
Źródło: Uniwersytet Warszawski
JK