Coraz więcej działań marketingowych podejmowanych przez firmy przenosi się do sfery wirtualnej. Nie zagraża to jednak tradycyjnej formie prezentacji marki na targach branżowych. Wciąż są one nieocenionym, bezpośrednim źródłem opinii klientów, bazą wiedzy o konkurencji i miejscem do budowania relacji z partnerami biznesowymi.
W tak ogromnym skupisku produktów, z jakim mamy do czynienia na targach, głównym celem prezentacji naszej marki jest jej zapamiętywalność. Nie uda się to jednak bez wyróżnienia na tle konkurencji! Chodzi o to, aby w gąszczu informacji i znaków graficznych, to właśnie nasze produkty wniknęły do świadomości klientów. Najłatwiej osiągniemy to kojarząc naszą markę z pozytywnymi emocjami.
Wystawcy, żeby się wyróżnić, coraz częściej tworzą stoiska targowe, które są małymi dziełami sztuki. Sama lada i stojak na ulotki w żaden sposób nie przyniosą zamierzonego efektu. Wyróżniający design, ciekawe wykorzystanie multimediów lub nowinek technologicznych oraz dobra lokalizacja to pierwszy i podstawowy krok do efektywnej prezentacji na targach branżowych. Ważne, aby stoisko było przestronne, nawet jeśli mówimy o małej powierzchni – uważajmy na zbyt dużą ilość bodźców.
Stanowisko targowe Ministerstwa Środowiska i Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego podczas Międzynarodowych Targów Ochrony Środowiska POL-ECO SYSTEM 2017.
Pomysł na stoisko oraz ekspozycję produktów naszej marki powinien opierać się na wnikliwej analizie dotychczasowej konwencji wybranych targów, ich odbiorców i wystawców, a także możliwości jakie ofertuje organizator. Jeśli dysponujemy świetnymi materiałami graficznymi możemy skorzystać z reklamy w katalogu targowym lub tej dostępnej w przestrzeniach outdoorowych. W przypadku produktów specjalistycznych warto zaplanować udział w organizowanych przy okazji targów panelach dyskusyjnych, czy szkoleniach. Ewentualnie, można sprawdzić czy sami moglibyśmy być organizatorem takiego spotkania i w ten sposób przyciągnąć dodatkowe osoby.
Bardzo istotnym aspektem prezentacji jest obsługa stoiska. Zespół, podobnie jak samo stanowisko, stanowić będzie wizytówkę firmy i to on będzie budować relację z potencjalnymi klientami lub partnerami biznesowymi. Ich pozytywne nastawienie i uśmiech jednak nie wystarczą. Najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie do tej roli. Trzeba też pamiętać, że stoisko odwiedzają również bardziej wymagający merytorycznie goście, dlatego z myślą o nich dyżurować powinien ktoś „z firmy”, kto doskonale zna markę i jej produkty. Dobrym pomysłem jest również wyposażenie obsługi w ciekawy gadżet lub element ubioru, który przyciągnie uwagę odwiedzających.
Jeśli spodziewamy się wielu spotkań biznesowych koniecznym jest zadbanie o odpowiednie miejsce do rozmowy. W przypadku dużych stoisk można pozwolić sobie na wydzielenie odrębnych, zamkniętych pomieszczeń. W mniejszych pozostaje wyraźne zaznaczenie tego miejsca, np. poprzez ustawienie mebli. Zawsze musi być komfortowo i wygodnie. Na stoisku warto też pomyśleć o udogodnieniach, takich jak dostęp do drukarki czy ładowarki do telefonu.
Nieodzownym elementem targów są oczywiście gadżety reklamowe. Doskonale sprawdzają się torby z dużym logo – to świetna, automatyczna promocja naszej marki. Coraz częściej wystawcy wykorzystują odwiedziny na swoim stoisku w celu zebrania danych do baz mailingowych. Pretekstem są różnego rodzaju konkursy, gry, loterie lub zabawne fotobudki. Taki element to zdecydowanie dobra inwestycja.
Bez względu na to, czy zainteresujemy odwiedzających ciekawym wystrojem stoiska, zapachem przygotowanej kawy czy uśmiechem obsługi, prezentacja marki na targach powinna być dobrze przemyślana i spójna. Ma kreować zainteresowanie naszymi produktami i jednocześnie kompetentnie o nich informować. Wszelka dodatkowa wiedza jaką pozyskamy – nowinki u konkurencji, opinie klientów – powinna zostać uwzględniona przy kreacji kolejnych wydarzeń promocyjnych naszej marki.
Olga Zalewska, Project Manager, BERM Creative Production Group
Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.