Logo

AktualnościTylko w OOH magazine

Marketing w zgodzie z naturą | Paweł Białas, Texet Poland

Jednym z podstawowych zadań marketera jest zdobycie wiedzy na temat grupy docelowej, do której kieruje przekaz marketingowy. Aktualnie wraz ze wzrostem świadomości społecznej w kontekście szeroko pojętej ekologii, np. zużywania zbyt dużej ilości surowców naturalnych, generowania ogromnej liczby odpadów itd., marki postanowiły zbudować lub dostosować swój wizerunek tak, aby współgrał z podejściem proekologicznym.

Marketing ekologiczny

Działania marketingowego zgodne z ekologią można nazywać rozmaicie, np. „Green Marketing”, „Marketing ekologiczny” czy „Eco Marketing”. Niezależnie od semantyki są to zabiegi PR-owe, które mają na celu prezentować markę jako dbającą o środowisko naturalne. Odbiorcy poza dotychczasowymi argumentami wyboru produktu, czyli korzyści, świadomości marki, ceny czy dowodu społecznej słuszności, zwracają uwagę także na kwestie ekologiczne.

Ekonomia cyrkularna

Marketing ekologiczny wpisuje się w nowy, światowy trend o nazwie „Ekonomia cyrkularna”, który w dużym uproszczeniu polega na dążeniu do zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne i maksymalizacji recyklingu. Przykładem działań zgodnych z ideą ekonomii cyrkularnej są m.in.: tworzenie wysokiej jakości produktów, które są trwalsze i najlepiej gdy są wielofunkcyjne i z recyklingu, ograniczenie generowania odpadów przy produkcji, ponowne użycie towarów i wydłużanie ich cyklu życia, czyli tzw. „upcycling” itd. Więcej o trendzie można przeczytać w artykule Pawła Tkaczyka.

Niektóre marki jak Starbucks czy Patagonia niemal od początku istnienia budowały swój marketingowy wizerunek jako społecznie odpowiedzialnych biznesów, wydali mnóstwo środków finansowych na ten cel. Przy niewielkim budżecie również da się stworzyć przekaz marketingowy w zgodzie z naturą.

Opakowanie produktu

To, w jaki sposób wręczamy opakowanie, ma znaczenie dla odbiorcy, dlatego powinno robić wrażenie. Można zyskać kilka punktów do wizerunku, gdy skorzystamy z ekologicznych rozwiązań. Polski startup Zapakuj.to oferuje wykonane z aż 90% surowców wtórnych, ekologiczne produkty takie jak pudełka fasonowe z nadrukiem oraz foliopaki biodegradowalne z możliwością znakowania metodą sitodruku. Co więcej, farby użyte do personalizacji są na bazie wody, więc schną i parują naturalnie. Jeśli dodatkowo potrzebujemy ulotkę, można ją wydrukować na papierze typu Kraftliner.

Ubiór pracownika

Na wrażliwy społecznie wizerunek wpływa również prezencja pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem. Stąd koherentny z ekologiczną komunikacją jest wybór trwałej, wytrzymałej odzieży reklamowej, a jeśli to możliwe to z najbardziej ekologicznych materiałów, czyli bawełny organicznej i poliestru z recyklingu. Jedną z nielicznych na rynku tekstyliów promocyjnych marką w pełni ekologiczną jest szwedzka marka Cottover. Brand posiada certyfikaty największych organizacji działających na rzecz środowiska i poprawy warunków pracy przy produkcji ubrań, m.in. GOTS, Fairtrade, Nordic Swan Label oraz inne. Więcej o uniformach pracowników mówiła Magdalena Szeib z Texet Poland oraz Łukasz Kielban, autor „Czasu Gentlemenów” w Liveshow dostępnym na kanale James Harvest Sportswear na YouTube.

Upominek reklamowy

Ostatnia propozycja dotyczy upominków reklamowych, które w dobie pandemii i braku organizacji eventów zostały w pewien sposób zepchnięte na boczny tor. Dlatego warto dodać wartość ekologiczną do oferowanych produktów promocyjnych. Niektóre powstały w zgodzie z trendem eko i bezdyskusyjnie takie są jak np. szklanki ze szkła z recyklingu, kubki z włókna bambusowego itd., ale również wszelkiego rodzaju kubki z zamknięciem czy butelki z nakrętką są eko, ponieważ stanowią doskonałą alternatywę dla wyrobów jednorazowych. Ponadto, także produkty wielofunkcyjne, o kilku sposobach zastosowania np. produkt będący jednocześnie wazonem, lampionem i miską na słodycze, także wpisują się w idee ekologicznego marketingu, gdyż jeden produkt zastępuje kilka innych.

Marketing w zgodzie z naturą jest i będzie towarzyszył nam prawdopodobnie zawsze, w dodatku raczej zyska na znaczeniu w postrzeganiu przez rozmaite grupy konsumentów w nadchodzącym czasie. Generalnie założenia są pozytywne i nie mi rozstrzygać moralność intencji dużych firm i korporacji, stąd zwyczajnie im więcej marek „podda się” eko trendom, tym lepiej dla naszej planety. Tak jak głosi tytuł książki Mike’a Bernersa-Lee, „There is No Planet B”.

Paweł Białas – Specjalista ds Marketingu w Texet Poland (Dystrybutor odzieży reklamowej James Harvest oraz kilku innych marek). Zajmuje się szeroko pojętym marketingiem, główna specjalizacja to digital marketing. Prywatnie tata dwóch pięknych dziewczynek, miłośnik sportu i filmów science-fiction.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.