Logo

AktualnościTylko w OOH magazine

Polska to ogromne pole do innowacji | Mateusz Piwnicki, Yax Interactive

Od outsourcingu programistycznego do pełnej obsługi branży tekstylnej i gadżetowej w zakresie e-commerce i automatyzacji, edukowaniu klientów i tym, że pandemia przyspieszyła technologiczne innowacje na rynku artykułów promocyjnych mówi Mateusz Piwnicki, CEO Yax Interactive.

Yax Interactive świętuje dekadę na rynku. Skąd pomysł na ten biznes. Jakie idee przyświecały Wam 10 lat temu? Jak wyglądał wtedy rynek?

Yax zaczął 10 lat temu od bycia małym software housem realizującym prace programistyczne dla zewnętrznych klientów. Był to w zasadzie outsourcing programistyczny. Od początku wdrażaliśmy jednak swoje własne rozwiązania, które staraliśmy się sprzedawać w modelu Software as a Service. Były to zazwyczaj małe serwisy, które wspierały budowane przez nas na co dzień aplikacje.

Pewnego razu, przeglądając zapytania ofertowe, natknęliśmy się na brief dotyczący budowy serwisu z kreatorem koszulek. Zrobiliśmy wnikliwą analizę rynku, zbadaliśmy temat dogłębnie pod kątem technologicznym, sprawdziliśmy konkurencyjne serwisy i stwierdziliśmy, że mógłby to być bardzo ciekawy projekt. Klient, dla którego przygotowaliśmy wycenę nie zdecydował się na realizację projektu, ale sami dostrzegliśmy w nim ogromny potencjał. Tak narodził się pomysł na IdeaShirt, którego realizacja była początkiem naszej drogi w świecie startupów. Od tego czasu zbudowaliśmy kilka innych aplikacji, a z niektórych spółek już z sukcesem wyszliśmy. Staramy się dostrzegać szanse i pomysły w naszej i naszych klientów codziennej działalności i budować rozwiązania usprawniające pracę.

Tworzycie rozwiązania z zakresu e-commerce dla branży tekstylnej oraz gadżetowej. Co dokładnie kryje się pod tymi nazwami?

Obsługujemy szeroko pojętą branżę tekstylną oraz gadżetową w zakresie wdrażania sklepów internetowych, kreatorów online, budowania platform sprzedażowych, tworzenia systemów automatyzujących workflow, integracji z dostawcami, budowania dedykowanych interfejsów API oraz wszelkich prac integracyjnych związanych z automatyzacją produkcji. Obecnie skupiamy się na rynku fulfillment, który rośnie w bardzo szybkim tempie zarówno w Europie, jak i na świecie. Obsługujemy firmy z USA, Australii, UK oraz Niemiec, a nasze portfolio klientów stale rośnie.

Jak kreatory online oraz inne systemy zarządzania produkcją pomagają usprawniać pracę?

Wdrażanie kreatorów online potrafi niesamowicie usprawnić procesy sprzedażowe w branży artykułów promocyjnych. Proszę sobie wyobrazić, że 90% klientów, którzy dzwonią z pytaniami dotyczącymi metod znakowania lub cenników możemy obsłużyć w sposób automatyczny na stronie internetowej, a sami skupić się na tym, co w biznesie najważniejsze, czyli marketingu i promocji.

Z jakim zainteresowaniem spotkała się na początku Wasza oferta? Czy firmy z branży gadżetowej chętnie wdrażały automatyzację w swoich biznesach?

Dzięki sukcesowi IdeaShirt, Yax zaczął być rozpoznawalny w polskiej branży gadżetowej, a nasza stała obecność na targach branżowych pomogła nam tą rozpoznawalność przekuć w trwałe relacje biznesowe i zaufanie klientów. Oczywiście, wdrażanie tak innowacyjnych rozwiązań zawsze spotyka się z niechęcią rynku, który wymaga w tym zakresie edukacji. Wdrażanie automatyzacji, zarówno na poziomie sprzedażowym (np. strona internetowa z kreatorem), jak i produkcyjnym (systemy workflow, systemy zarządzania magazynem, integracja z ERP) to procesy dość czasochłonne i niestety dość kosztowne. Wzrost efektywności widać natomiast już kilka dni po udanym wdrożeniu.

Znacie biznes z dwóch stron. Z jednej strony jesteście software housem, z drugiej – macie swoją drukarnię i park maszynowy. Jak oceniacie z tej perspektywy rynek tekstyliów i gadżetów reklamowych. Jaki jest jego potencjał?

Rynek tekstyliów i gadżetów reklamowych w Europie ciągle rośnie. Jednym z powodów jest ciągły rozwój i coraz doskonalsze metody druku, które pozwalają na szybką i coraz tańszą realizację zamówień na personalizowane produkty. Wzrost ten jest napędzany również przez rozwijający się rynek usług fulfillment i związane z tym zapotrzebowanie na rozwiązania IT w zakresie integracji API oraz szeroko pojętej automatyzacji produkcji. Ciężko w tym momencie ocenić potencjał tego rynku, ponieważ naszym zdaniem jesteśmy wciąż dopiero na początku rewolucji.

Druk cyfrowy umożliwia przygotowanie nadruków już od 1 sztuki. Jakie daje to możliwości w branży reklamowej? Niewątpliwie łączy się też to z trendem personalizacji, tak mocno pożądanym dziś w branży tekstylnej?

Możliwości są ogromne, rozpoczynając od sprzedaży B2C dla klientów szukających pomysłu na prezent, a kończąc na klientach B2B, którym zależy na indywidualnym znakowaniu podarunków dla klientów biznesowych. Kiedyś uzyskanie takich efektów przy analogowych technikach druku było niezwykle kosztowne. Teraz możemy, niezależnie od modelu sprzedaży, udostępnić naszym klientom kreator online w naszym sklepie internetowym, aby sami mogli zaprojektować swoje gadżety tak, jak sobie wymarzą.

A jakie słabe strony tego rynku? Gdzie jest pole do rozwoju?

Naszym zdaniem polski rynek wciąż jeszcze dojrzewa, a pole do innowacji jest ogromne. Polskie przedsiębiorstwa działają głównie lokalnie, nie wykorzystując w pełni swojego potencjału sprzedażowego, jak i produkcyjnego. To właśnie rozwiązania online, platformy sprzedażowe, kreatory oraz automatyzacja produkcji pozwalają rozwinąć biznes z lokalnej firmy do dojrzałego międzynarodowego przedsiębiorstwa. Właśnie takie idee szybkiego wzrostu opartego o innowacyjne rozwiązania staramy się sprzedawać jako Yax i wdrażać u naszych klientów.

Czy rozwiązania informatyczne i automatyzacja to już nie innowacja, a absolutny must have? Czy pandemia przyspieszyła ten segment?

W bardzo dużym zakresie tak właśnie jest. Firmy, które nie mają obecnie wdrożonego systemu ERP lub nie są widoczne w internecie mają ogromne problemy, żeby w ogóle zaistnieć na rynku. Pandemia oczywiście przyspieszyła rozwój tych rozwiązań. Wdrożenie pracy zdalnej, zamknięcie sklepów stacjonarnych, spadek sprzedaży gadżetów promocyjnych w związku z odwołaniem targów. To wszystko czynniki, które sprawiły, że przedsiębiorcy bardzo szybko musieli szukać alternatywnych metod na rozwój.

W jakie rozwiązania e-commerce warto inwestować teraz będąc dostawcą upominków reklamowych?

Na pewno są to dedykowane sklepy internetowe z kreatorami online, automatyczne integracje z dostawcami, interfejsy API dla klientów B2B składających duże zamówienia, wdrożenie rozwiązań dla rynku fulfilment oraz automatyzacja produkcji. Wszystkie te rozwiązania muszą być zintegrowane z systemem ERP lub CRM obsługującym firmę. Co do zasady, należy inwestować w to, co zaoszczędzi nam czas, czyli automatyzację.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Mateusz Piwnicki – Software Development Lead z 10-letnim doświadczeniem w budowaniu aplikacji dla różnych branż. Współpracował z takimi firmami jak Swisscom, Audi, Amrest, Drukarnia Chroma, czy Fabryka Mebli Bodzio. Założyciel Yax, IdeaShirt, Emenago, Rating Captain i Buylando. Posiada doświadczenie w tworzeniu i realizowaniu strategii rozwoju firm technologicznych. Z sukcesem zainicjował wiele przedsięwzięć biznesowych związanych z branżą IT. Efektywnie zarządza zespołami deweloperów oraz współpracą z działami kreatywnymi. Studiował Informatykę na Uniwersytecie Wrocławskim.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.