Logo

Marketing MIX

„Pięćdziesiąt kilka porad na temat typografii” – nowa książka od Wydawnictwa PWN

Dzięki właściwie zastosowanej typografii można skutecznie dotrzeć do odbiorcy. Należy jednak poznać jego gust, upodobania i percepcję…

Typografia to kręgosłup projektów graficznych, stanowiący podstawę wizualnego opowiadania historii. Jest jednocześnie nauką i sztuką, wymagającą głębokiego zrozumienia zasad projektowania oraz kontekstu historycznego. Odgrywa kluczową rolę w projektowaniu, od reklamy i budowania marki po projektowanie stron internetowych i layouty aplikacji mobilnych.

Książkę „Pięćdziesiąt kilka porad na temat typografii” Enrica Jardi polecają wybitni specjaliści w tej dziedzinie: Adam Twardoch oraz Mateusz Machalski.

– To książka lekka, krótka, mądra i wartościowa. Od wyboru odpowiedniego pisma, przez proporcję liter i światła, aż po niuanse składu tekstu – wartkie rozdziały można czytać w zaproponowanej przez Autora, albo dowolnej kolejności. Podejście Jardiego jest mi bardzo bliskie: warto poznać zasady i dobre praktyki po to, żeby potem je pięknie i świadomie łamać – powiedział Adam Twardoch, dyrektor ds. produktów, specjalista typografii i czcionek.

– Pięćdziesiąt kilka porad na temat typografii Enrica Jardí nie jest typowym podręcznikiem – to rodzaj poradnika stworzonego przez aktywnego projektanta na bazie własnej wieloletniej działalności. Autor na ponad 100 stronach uczy zarówno podstaw, jak i swoich metod rozwiązywania problemów. Jak sam zaznacza, jego książka to nie sztywne ramy, które mamy bezkrytycznie przyjmować – tylko porady, z którymi nie trzeba w 100% się zgadzać. Myślę, że jest w tym dużo prawdy, ponieważ sam na różne aspekty projektowe mam swoje przemyślenia, natomiast jedno jest pewne: żeby łamać zasady, najpierw warto je poznać – a najlepiej poznać kilka punktów widzenia, dzięki czemu będziemy bardziej świadomi swoich wyborów projektowych.
Ta pozycja to rodzaj pomostu pomiędzy klasyczną, lekko zakurzoną literaturą tematu a tym, czego współczesny odbiorca potrzebuje, podanym w formie niemalże tiktoka pokazującego esencję. Struktura oraz język, jakiego używa autor, sprawiają, że typografia przestaje być „wiedzą tajemną”, a przystępując do jej lektury nie trzeba zakładać niedzielnego ubrania. Dzięki lekturze nie posiądziemy wszystkich tajników typografii, ale na pewno przestaniemy się jej bać jak czarnej magii – stwierdził dr hab. Mateusz Machalski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

Pod tym linkiem znajduje się fragment tego praktycznego przewodnika, gdzie można sprawdzić prosty sposób w jaki przeprowadza czytelników przez proces wyboru znaków typograficznych stosownych do przekazywanej informacji. Książka wyjaśnia zasady użycia odpowiednich fontów w zależności od tematyki i sposobu ich prezentacji.


Więcej newsów z branży TUTAJ.